• Jeg kan ikke fordrage hans film!
    45%
  • Riget I + II
    28%
  • Dogville
    6%
  • Idioterne
    6%
  • Dancer in the Dark
    6%
  • Breaking the Waves
    4%
  • Europa
    2%
  • Direktøren for det hele
    1%
  • De fem benspænd
    1%
  • Forbrydelsens element
    1%
  • Manderlay
    0%
  • Epidemic
    0%

Stemmer i alt: 894

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#61 mr gaijin 15 år siden

#60 Så længe det ikke bliver acceptabelt at skrive "frexempel" i stedet for "for eksempel". Jeg krummer tæer, hver gang jeg hører det udtalt på den måde.

Man skal dog også huske på, at det vi regner for korrekt dansk i dag jo også er et bastard-sprog, der har været igennem millionvis af ændringer. Den engelske indflydelse i dag er ikke værre eller bedre end den tyske eller franske indflydelse før i tiden. Vores sprog er og bliver af en rodebunke.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#62 Thomsen 15 år siden

Det gælder vel sådan set for de fleste europæiske sprog (selvom nogle holder en skrappere selvjustits end andre). Personligt irriterer det mig kun, når jeg ser stavefejl i professionelle medier som aviser, tekst-tv o.l., hvor man burde kunne forudsætte en rimelig evne til at stave hos de ansatte, eller når folk lader brugen af sms-forkortelser sive ind alle andre steder. Ellers synes jeg, at det er helt fint, at vi ikke luger alt for hårdhændet ud i låneordene. Jeg foretrækker i hvert fald at få lov til at skrive harddisk, computer og software, fremfor fastpladelager, datamat og blødvare. :-)
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#63 mr gaijin 15 år siden

#62 Ja, professionelle medier burde opføre sig mere eksemplarisk. De fleste aviser har trods alt stadig redigerende journalister til at gennemlæse artiklerne, før de går i trykken.

Det har TV2 News tydeligvis ikke. De laver så mange fejl, at man gøre det til et ølspil at finde dem. Sidst jeg så deres nyhedsudsendelse, var overskriften med store fede bogstaver, der fyldte hele skærmen: 'Mangel på forbyggelse'. For det første er det en intetsigende overskrift. For det andet ville stavefejlen give et stort, rødt minus i en 9. klasses-prøve i retstavning.

Nu ved jeg fra branchen, at TV2 News hyrer stakkels studenter til at tæske i sit tastatur i lyntempo for at få noget tekst i deres fancy grafikbokse, mens producerne bagved råber "Sæt nu en fucking breaking news-grafik på den fordømte fiskerulykke i Bjerringbro!"

Det egentlige problem ligger ikke hos dem, der begår de tekniske fejl. Alle begår stavefejl fra tid til anden. Problemet er, at medierne ikke har overskud til (eller ikke ønsker at bruge deres midler på) at rette fejlene. Berlingske droppede sidste sommer en stor del af redigeringsarbejdet på grund af økonomisk pres. Udsigterne til bedre retstavning i medierne og læsevenlige artikler er med andre ord ikke særlig god i disse tider.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#64 inflector 15 år siden

#63 Sådan som det ser ud lige nu, skal vi vidst bare være glad for overhovedet at have trykte medier i Danmark, og nej jeg mener ikke Metroexpress eller Urban.

Bortset fra det er sproget jo i en konstant udvikling og sådan har det jo altid været, ikke at vi skal give køb på alt, og det bør også ske i et rimeligt tempo. At det måske går for stærkt i vores globaliserede verden, kan vi måske nok blive enige om, men sproget ændrede sig jo også for 50 eller for den sags skyld 100år siden, måske at vi bare ved at blive gamle og forstokkede. Dog er det efter min mening, vigtigt at holde fast i det danske sprog, vi vil jo nødigt gå hen og miste det.
selfimprovement is masturbation

Skriv ny kommentar: