• John Williams
    34%
  • Går ikke op i filmmusik
    14%
  • Danny Elfman
    12%
  • Hans Zimmer
    12%
  • Ennio Morricone
    10%
  • Howard Shore
    10%
  • Anden komponist
    7%
  • Eric Serra
    1%

Stemmer i alt: 1478

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#141 elwood 18 år siden

Ja jeg er i hvertfald faldet for det musik der bruges i traileren til Münich, glæder mig til at se filmen og høre musikken for alvor.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#142 mr gaijin 18 år siden

Havde man allerede svaret på sit spørgsmål inden det blev stillet - så havde der jo ikke været nogen grund til at stille det

Det har du selvfølgelig ret i, og mit spørgsmål var nu også mest rettet mod spørgsmålet snarere end svarene. Ikke at der er noget i vejen med et popularitetsbarometer, men popularitet er jo ikke nødvendigvis lig med kvalitet (dog i dette tilfælde med Williams er der tale om høj kvalitet). Der er andre faktorer på spil. Men de er jo ikke til at måle på en poll. Jeg indrømmer, at jeg kværulerer en hel del ;)
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#143 filmz-Bruce 18 år siden

Må gi' gaijin helt ret. Det bliver en forårsdag med nøgne arabiske terrorister i himlen førend Peoples Academy Awards får status af seriøs filmkvalitets barometer i min verden eller polls om film- og eller filmmusik for den sags skyld. Smag og behag og indikator på popularitet, ikke kvalitet.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#144 filmz-moonbird 18 år siden

jeg stemte Danny elfman, fordi at jeg synes at halvdelen af alle hans film score er intet mindre end fantastiske desværre er den anden halvdel af hans filmscore ret så middelmådige... desværre er de mange af de nyere filmscore der ikke er for gode øvbøv.
I'm a woman, and i like action films with lots of blood and violence you got a problem with that!?
Gravatar

#145 Michael Andersen 18 år siden

#137 Synes det er akkurat med filmmusik som med film, hvor man med analyse/kritik kan bedømme komponisternes evner. Selv blandt topfolkene synes jeg der er mange lag af kvalitet. Noget af det vigtigste, som udskiller de bedste filmkomponist fra de mindre gode, er at hvordan de har en ægte forståelse for dramatik.

Hvis en mand f.eks. bliver skubbet ud af et fly vil en mindre god komponist understrege mandens fald, mens den gode komponist understreger mandens frygt. Faldet er jo åbenlyst for enhver, det kan alle se og så er det dobbeltkonfetti hvis musikken udelukkende understreger det åbenlyse: "Hør, han falder!" Det synes jeg er uinteressant, og så kan man ligeså godt smide noget af det nyeste tekno eller et eller andet ligeså urelateret musik på lydsporet.

Et mere konkret eksempel og en af mine favoritter findes i afsnittet "Nightmare at 20,000 Feet" i filmen "The Twillight Zone: The Movie", hvor John Lithgow lige har oplevet sit værste mareridt, fordi han opdagede at der sad et motorødelæggende uhyre ude på vingen af den flyvemaskine som han sad i. De andre passager tror selvfølgelig ikke på ham, og stewardessen beroliger han med en pude og et tæppe. Hun "ruller" hans vindue ned og alt er i den bedste orden igen. Jerry Goldsmith hjælper til ved at spille en lille godnatmelodi for Lithgow, som næsten ser ud til at være faldet i søvn. Men, her kommer det fede så: Lithgow bevæger sig næsten ikke, men musikken fortæller alt: Den lille søde melodi bliver forstyrret af en et djævelsk riff på en violin og et pulsslag på tromme. Det djævelske spil og pulsslag begynder at stige i tempo, og Lithgow bliver mere og mere urolig og musikken lokker: "Kom nu, du kan jo ikke lade være med at kigge ud af vinduet... kom nu, bare en sidste gang". Lithgow kan selvfølgelig ikke modstå fristelsen og farer beslutsomt op, ruller vinduet op og der står uhyret og kigger ham direkte ind i fjæset; Lithgow og musikken slår sammen ud i vild panik.

Bernard Herrmann havde også et fantastisk øre for dramatik og var måske en af de skarpeste til det ("Psycho" er jo f.eks. bygget op indefra og ud). Af de nulevende er f.eks. også Ennio Morricone og Howard Shore intelligente komponister, men på den konto synes jeg et topnavn som Hans Zimmer halter gevaldigt efter. Han kan finde ud af at tilføje stemning, men jeg synes ikke han har den store forståelse for drama – og slet ikke for indre drama. Mange af hans scores er smukke, men indvendigt er de så døde som disco. Hvad sker der f.eks. med Tom Cruises figurs tema i "The Last Samurai"? Ikke en disse. Fra begyndelsen af filmen til slutningen er temaet uændret - der sker ingen proces overhovedet. Og det er på trods af filmen handler om hvordan Cruise-figuren udvikler sig!

Nå, jeg kunne fortsætte i 100 år endnu, men må hellere stoppe nu inden nostromo sviner mig til ;)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#146 filmz-Crystalstar1200 18 år siden

# 130 Det var ikke kun Main Title jeg henførte til, men du har ret det er Shostakovich som har skrevet det ;)

Af Newman familien er jeg mest til Thomas Newman - Shawshank, The Player, Six Feet Under er flotte soundtracks, som viser at han både kan lave til både film og tv som fx JG og JB.
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#147 filmz-Crystalstar1200 18 år siden

...hellere stoppe nu inden nostromo sviner mig til

Derfor holder jeg også en lav profil ;)
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#148 elwood 18 år siden

#146 for ik at glemme Jarhead, hvor musikken passer rigtig godt ind i filmens univers.

J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#149 filmz-toke_dk 18 år siden

Jeg vælger klart Danny Elfman!!!! Ingen tvivl!!!! :)

Jeg har respekt for alle film komponister da de laver et kæmpe flot arbejde- hvis man er til den slags!!
Men Danny Elfman er den eneste komponist der har kunne få mig til at sidde efter filmen og tækte hold kæft et fedt soundtrack.

Og så fordi Danny har produceret, hva jeg tror den mest spillede jingen i verden!

Danny Elfman ROCKS!!
WWW.MOVIEMAKERZ.COM
Gravatar

#150 Patriarch 18 år siden

Hvilken jingle er det?
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”

Skriv ny kommentar: