• Hvem er James Stewart?
    55%
  • Vertigo
    13%
  • Rear Window
    10%
  • It's a Wonderful Life
    10%
  • Mr. Smith Goes to Washington
    3%
  • The Man Who Knew Too Much
    2%
  • The Man Who Shot Liberty Valance
    2%
  • Winchester '73
    1%
  • The Philadelphia Story
    1%
  • Rope
    1%
  • Anden Film
    1%
  • Harvey
    1%
  • Anatomy of a Murder
    0%
  • You Can't Take It with You
    0%

Stemmer i alt: 984

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#131 Kruse 15 år siden

#130: Jeg tror at jeg har misforstået dit indlæg ;)
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#132 tranberg 15 år siden

Er det ikke på tide at lukke denne thread?
The end is closest to the beginning
Gravatar

#133 Spanner 15 år siden

#124+126

Jeg misforstår kun ting med vilje og med et glimt i øjet. Hvis nogen mener, at noget, jeg på et tidspunkt har skrevet, er forkert, så er det ment ironisk og/eller sarkastisk.

#130 Du er nok den sidste herinde jeg ville mistænke for ikke at fange betydningen af at kende nogen :)

"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#134 BN 15 år siden

#133 - Spanner:

#130 Du er nok den sidste herinde jeg ville mistænke for ikke at fange betydningen af at kende nogen :)

Joh, jeg fangede både betydningen af det ord - og komikken i det. :-) .... Det må godt nok have skabt begrebsforvirring i fortidens Danmark, når det kom borgerskabet for øre, at nogle havde haft en såkaldt one night-stand: "Tænk sig, at hun kendte den unge mand, og så kendte hun ham ikke engang!"

Øhh, hvad?
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#135 Bony 15 år siden

#132 - Næh, nu hygger vi jo lige!!
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Gravatar

#136 Lady Arwen 15 år siden

#128 Wow der er tjek på tingene men tak :)
#129 nemlig! ;D
#133 i know! :)
#135 Ja hvorfor stpppe når man har det sjovt?!

Bortset fra det så jeg lige to store DVDbokse med James Stewart film i Stereo Studio i dag, overvejede at købe dem men har ikke så mange penge på kontoen, men brugte lige lejligheden til at fortælle min veninde om afstemningen og hun syntes også at det var meget underligt at flere ikke kendte Stewart :) ...
Doctor Who <3
Gravatar

#137 BN 15 år siden

Jeg synes da, det er interessant at se en så livlig debat omkring James Stewart, for det kan ikke undgå at få nogle til i det mindste at overveje at spejde bagud i tiden efter filmunderholdning af høj kvalitet, i stedet for at tro, at det kun er i kategorierne 'NYT' og 'KOMMENDE' man finder de store film og de store skuespilpræstationer.

Engang jeg spillede en helt fænomenalt god popsang for en jeg kender, kom han med følgende indvending: "Jamen, den er jo gammel!" Og der var altså vel at mærke tale om et nummer, der på det tidspunkt kun var 1-2 gammelt! .... En sådan indvending er efter min mening direkte åndssvag, for kvalitet afhænger ikke af alderen på produktet. Og det gør det da heller ikke, når det gælder film.

Det er helt sikkert, at det ikke vil være de samme gamle film og de samme skuespillere fra dengang man falder for. Så måske vil man ikke blive imponeret af James Stewart. Men det er heller ikke pointen, at man bare med vold og magt SKAL kunne lide lige netop HAM. Nej, pointen er, at det er lidt arrogant og MEGET snæversynet at tro, at det kun er de nyeste af de nye film og skuespillere der duer, og at ældre film ikke har noget at byde på. ... Eller i stedet for "snæversynet" skulle jeg måske sige "ungdommeligt", for jeg kan godt genkende tendensen fra mig selv, da jeg var i mine sene teenageår: Det eneste der duede, var stort set film og musik fra 1980'erne, altså det igangværende årti hvor jeg var helt ung. Der lå (dels bevidst, dels ubevidst) noget ungdomsoprør og afstandtagen til mine "gammeldags" forældre og deres smag i det. .... Men jeg kan hilse og sige, at man ændrer smag med alderen, og især unge der - som jeg gjorde allerede dengang - går særlig meget op i film (og musik), udvider deres smag, uden at de nødvendigvis forkaster det de kunne lide i deres ungdom. (Senere begyndte jeg at gå på opdagelse i musikudgivelser fra mine forældres yngre år, og at udforske/genopdage film fra perioden 1930-1970.)

Så bare vent! Den tid kommer, så hvorfor udskyde det? ;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#138 Spanner 15 år siden

bn (137) skrev:
Og der var altså vel at mærke tale om et nummer, der på det tidspunkt kun var 1-2 gammelt!

Forhåbentlig 1-2 årtier selv om det heller ikke giver megen mening for mig.
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#139 cans 15 år siden

Nu kan man jo godt være intelligent og samtidig misforstå nogen med vilje

Det er vel netop derfor hun skriver "er du uintelligent eller vælger du med vilje at misforstå mig", så jeg tror det er dig der faktisk har misforstået hendes indlæg ;-)

Jeg stemte forresten blankt, da jeg kun har set Rear Window af de nævnte film, men det betyder ikke, at jeg ikke elsker film, for det gør jeg. Og det er ligegyldt filmenes alder, farver osv. men jeg er "kun" 22 og der er dæleme mange film jeg gerne vil have set endnu..
Famous last words: "what duck?"
Gravatar

#140 denox 15 år siden

#137 bn

Jeg er begyndt på en lang række gamle s/h film i min tid, og ingen af dem har rigtig fanget mig, jf. tidligere indlæg, så derfor gider jeg ikke se dem. Man kan kalde det snæversynethed, men jeg foretrække at kalde det prioritering baseret på erfaring. Der er bare så mange andre film jeg hellere vil se. Et langt stykke af vejen er det jo også en personlig preference som kan være svært at forklare. Rent musikalsk er jeg for eksempel gået lidt i stå i 70'erne og 80'erne. Jeg synes bare ikke rigtigt at så meget af det nye musik er så godt.

Der er for mig ikke noget underligt i at film-mediet forbedres med tiden, sådan er det også med så meget andet. Teknikken bliver selvfølgelig bedre, så filmene rent visuelt bliver flottere, hvilket jeg vægter højt. Men skuespillerne er også blevet bedre, men kan ihvertfald bedre identificere sig med dem, end man kunne i film-mediets første årtier. I nutiden vil en skuespiller som James Stewart måske ikke være en særlig stor stjerne, måske ville han 'kun' være en sitcom skuespiller, eller måske ville han aldrig slå igennem som filmskuespiller.

Men det hele afhænger vel meget af om man betragter film som kunst eller underholdning. Hvis man betrager det som kunst kan man jo fortolke de mest utrolig ting ud af hvilken som helst scene. Men man skal bare passe på at man ikke betragter "klassikerne" som store tidsløse mesterværker, bare fordi man har fået det at vide i mediekundskabs-timerne på gymnasiet.

Den tid kommer, så hvorfor udskyde det? ;-)

Måske kommer den, selv for mig. Men omvendt, hvorfor forcere et :-)

Skriv ny kommentar: