• Hvem er James Stewart?
    55%
  • Vertigo
    13%
  • Rear Window
    10%
  • It's a Wonderful Life
    10%
  • Mr. Smith Goes to Washington
    3%
  • The Man Who Knew Too Much
    2%
  • The Man Who Shot Liberty Valance
    2%
  • Winchester '73
    1%
  • The Philadelphia Story
    1%
  • Rope
    1%
  • Anden Film
    1%
  • Harvey
    1%
  • Anatomy of a Murder
    0%
  • You Can't Take It with You
    0%

Stemmer i alt: 984

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#71 elwood 15 år siden

en mand af få ord 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#72 filmz-Bruce 15 år siden

#71 Hehe :)

Lad mig gå mr. gaijin i bedene, selvom det bliver svært at tilføje noget til hans uomtvisteligt skarpe og aldeles korrekte analyse.

filmzkim (60) skrev:
Jeg kunne aldrig forestille mig at sætte mig ned og se en sort/hvis film.


Dit tab. Der er sikkert også folk som lever et helt liv uden at se genialiteten i Mozarts musik, som på en dårlig dag, dvs. før Mozarts 3 års fødselsdag, pissede vertikalt ned i kæften på alverdens X-factor deltagere.

filmzkim (60) skrev:
Folk der synes ældgamle film er fantastike, er vel dem, der kan tænke tilbage på den fantastiske følelse af at se dem, dengang de var store og hittede.


Øhhh ... nej?!?! For det første er det nødvendigt at sige, at ældgamle film dækker over en ganske betydelig del af filmporteføljen. Der er sikkert nogle, for hvem ældgamle film er Serpico fra 70'erne ... den dersens film, hvor et nærbillede af Al Pacinos øjebryn, kunne afsløre mere skuespilkunst end en trilogi med en vis hr. Neo.

filmzkim (60) skrev:
Desuden, hvis man sammenligner James Stewart med de skuespillere der er idag, er han så i virkeligheden så fantastisk en skuespiller? Undskyld, men kan ikke se det "smukke" ved gamle sort/hvid film med sarkastiske overdrevne skuespillere.


Sarkastisk overdrevne? Jo ... dem er der da rigtigt mange af i filmhistorien ... især i de ældgamle sort/hvide film, hvor mange fortsatte med gestikuleringer fra stumfilmsalderen overi i tonefilm.

Og så er der mange sort hvide film, som realistisk portrætterer den tidsalder hvori de er filmet. Dvs. giver udtryk for tiden via sprogbrug, moral og etik, som er en ganske anden end idag. Havde man vist Pusher i 1934 for et udvalgt publikum, havde man muligvis fået en tilbagemelding a la "sarkastisk overdrevent", når man havde hørt FUCK DIG, for 74. gang. Spørgsmålet er, om seeren har viljen og evnen til at se og opleve uden for den kontekst, som gennemsyrer seerens nutid, og bruge dette som et dokument over en anden tid, uden ... FEJLAGTIGT AT KONKLUDERE ... at der er tale om sarkastisk overdrevenhed.

Gaijin gav en masse gode eksempler på præstationer, som mange af nutidens stjerner vil have meget meget meget svært ved at trumfe.

Er James Stewart så fantastisk en skuespiller?

Man kan pille mange klip frem, fra denne mands fantastiske karriere, præstationer som er unikke, men jeg har fundet et klip frem, som siger ALT om denne mand, hans karakter og det han kunne frembringe i folk, som jeg aldrig har set andre kunne. Som alt med Jimmy, begynder det nærmest corny, på tærsklen til ... Men som altid går det op for publikum, at denne mand MENER DET. Han MENER det vi nogle gange betragter som patetisk og derved stjæler han publikums hjerter og vi ender med at sidde med en tåre i øjet, i stedet for et grin.

Dette, i alle andres mund ... corny digt, starter ud med publikums grin, men det slutter af med en hyldest til ALT hvad James Stewart var for publikum, fordi han kom ind under huden på folk med midler, ingen andre kunne lykkes med.

Ja, James Stewart var verdens bedste skuespiller.

Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#73 Kruse 15 år siden

#60: Så fordi jeg er 19 år, så burde jeg højest synes om film fra 90'erne og frem? Fordi det er dem jeg er vokset op med. Jeg er ikke vokset op med sort/hvid film, men ser efterhånden flere og flere af dem, fordi der findes fantastiske film som er evigtgyldige. Hvis jeg helt skar sort/hvid film væk, så havde jeg gået glip af mesterværker som 12 Angry Men, Strangers on a Train og Seven Samurai. Som Kadann godt pointerer så har en films alder, farve og sprog ikke noget at gøre med filmens kvalitet.

#72: Helt enig! Perfekt formuleret!
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#74 filmz-jonasgr 15 år siden

At holde de antikke film fra før der var noget der hed tv oppe imod nutidens film er da også en fuldstændig absurd sammenligning. Det vil jo svare til at sammenligne en gammel Ford T med den nyeste Ferrari turbojet og derpå konkludere at Ford T er noget lort fordi den kun kører 2 km på literen kører i sneglefart og ligner en rustbunke og dertil forurener.

Man bliver jo nødt til at tage hensyn til udgangspunktet. Ford T var om nogen bilen som lagde grundlaget for hvad vi kan kalde bil i dag, samlebåndet. Det samme om de oldnordiske film fra dengang hvor hirsegrød var en delikatesse. Skuespillet var som det var, fordi det afspejlede tiden. Historien var som den var fordi den afspejlede den tid den blev lavet i. Da man gik fra stumfilm til talefilm var det en revolution, det samme da Birth of a Nation blev lavet. Folk havde ikke set noget lignende dengang. Da Matrix kom ud var det noget helt vildt osv.

Dengang lad os bare sige gamle film blev lavet, havde de ikke muligheder for at camouflere skuespillet i cgi. Det der for hovdeparten af filmene bar dem, var et godt manuskript og gode skuespilspræstationer. Og dårligt skuespil ville skinne så meget mere igennem i en film fra den tid, end nu hvor der findes cgi og forskellige teknikker som kan sløre dårligt skuespil. Som Orson Welles engang sagde så fremhævde s/h skuespillet i det der ikke var/er nogle farver til at distrahere seeren fra skuespillet. Aktøren kommer i større fokus i en s/h film.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#75 elwood 15 år siden

slightly off topic, nå nu benyttede bruce jo et link med Jimmy som gæst hos Johnny Carson (best talkshow host ever!)

Så nu faldt jeg i en Johnny Carson mode med klip 8-)

Jim Carrey som ung komiker

vi ses senere folkens hehe.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#76 filmz-Bruce 15 år siden

elwood (69) skrev:
Skal det forståes sådan at hvis man ikke kender James Stewart så kan man ikke elske film eller ?


Selvfølgelig kan man elske film, uden at kende James Stewart og elske musik uden at kende Mozart. Der kan jo netop være mange grunde til, at man ikke er STØDT på disse navne endnu. Enhver skal have lov til at være "ny i gårde" indenfor et givent område, men går man fra at elske film, til at kalde sig filmelsker, så kan man ikke komme udenom, at det kræver baggrundsviden og så kan man ikke komme udenom at kende en skuespiller som James Stewart.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#77 Antlion 15 år siden

@ filmzkim:

Jeg kiggede lige på din "Favoritfilm"-liste, hvor jeg så, at du havde "American History X" som én af dine favoritfilm. Hvis vi vurderer ud fra din tidligere udtalelse, vil det så sige, at hver gang der kommer flashbacks i filmen, så skifter du over på X-Factor eller hvad?

Som nogen allerede har kommet ind på, så er mange film produceret i sort/hvid med baggrund i kunstneriske aspekter (IKKE økonomiske eller manglende teknologi, som var tilfældet med film fra før 40erne, hvor der angiveligt blev lavet meget bedre og dybere film end der gør i dag) - derfor er det fuldstændigt naivt, at du udelukker sort-hvid-film (og derved også stumfilm)!

elwood (59) skrev:
Jeg kan godt li Film Noir, men aner ikke hvad Neo-Noir er, men jeg klare det fint, i øvrigt mener jeg og ku huske der er andre Noir genre, hvis man kan kalde det det.


Som mr gaijin sagde, så er det den moderne udgave af 40ernes og 50ernes film-noir. Jeg tilføjede det pga. keitel nævnte franske film, som efter min mening, har været ansvarlige for nogle af de mest enestående neo-noir film nogensinde! Jeg vil dog mene, at det startede i 60erne, hvor vi blandt andet kan inddrage Jean-Luc Godards mesterværk "À bout de souffle" som et tidligt eksempel.
Gravatar

#78 BN 15 år siden

#75 - elwood:

Mangler der ikke [url= :-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#79 Antlion 15 år siden

OT (mht. bruces tilføjelse med musik):

Det kunne være interresant (eller sørgeligt) at lave undersøgelse, hvor man udspurgte en gruppe mennesker, musikelskere, om de kunne nævne andre klassiske komponister end Bach, Beethoven og Mozart.

...
Gravatar

#80 filmz-Bruce 15 år siden

#78 Hehe, hvis den mand fik udfordringer som han har talent, så ville vi se flere gode film fra hans hånd :)

#79 Salieri! ;)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140

Skriv ny kommentar: