-
Hvem er James Stewart?55%
-
Vertigo13%
-
Rear Window10%
-
It's a Wonderful Life10%
-
Mr. Smith Goes to Washington3%
-
The Man Who Knew Too Much2%
-
The Man Who Shot Liberty Valance2%
-
Winchester '731%
-
The Philadelphia Story1%
-
Rope1%
-
Anden Film1%
-
Harvey1%
-
Anatomy of a Murder0%
-
You Can't Take It with You0%
Stemmer i alt: 984
Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning
Skriv ny kommentar:
#71 elwood 15 år siden
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#72 filmz-Bruce 15 år siden
Lad mig gå mr. gaijin i bedene, selvom det bliver svært at tilføje noget til hans uomtvisteligt skarpe og aldeles korrekte analyse.
Dit tab. Der er sikkert også folk som lever et helt liv uden at se genialiteten i Mozarts musik, som på en dårlig dag, dvs. før Mozarts 3 års fødselsdag, pissede vertikalt ned i kæften på alverdens X-factor deltagere.
Øhhh ... nej?!?! For det første er det nødvendigt at sige, at ældgamle film dækker over en ganske betydelig del af filmporteføljen. Der er sikkert nogle, for hvem ældgamle film er Serpico fra 70'erne ... den dersens film, hvor et nærbillede af Al Pacinos øjebryn, kunne afsløre mere skuespilkunst end en trilogi med en vis hr. Neo.
Sarkastisk overdrevne? Jo ... dem er der da rigtigt mange af i filmhistorien ... især i de ældgamle sort/hvide film, hvor mange fortsatte med gestikuleringer fra stumfilmsalderen overi i tonefilm.
Og så er der mange sort hvide film, som realistisk portrætterer den tidsalder hvori de er filmet. Dvs. giver udtryk for tiden via sprogbrug, moral og etik, som er en ganske anden end idag. Havde man vist Pusher i 1934 for et udvalgt publikum, havde man muligvis fået en tilbagemelding a la "sarkastisk overdrevent", når man havde hørt FUCK DIG, for 74. gang. Spørgsmålet er, om seeren har viljen og evnen til at se og opleve uden for den kontekst, som gennemsyrer seerens nutid, og bruge dette som et dokument over en anden tid, uden ... FEJLAGTIGT AT KONKLUDERE ... at der er tale om sarkastisk overdrevenhed.
Gaijin gav en masse gode eksempler på præstationer, som mange af nutidens stjerner vil have meget meget meget svært ved at trumfe.
Er James Stewart så fantastisk en skuespiller?
Man kan pille mange klip frem, fra denne mands fantastiske karriere, præstationer som er unikke, men jeg har fundet et klip frem, som siger ALT om denne mand, hans karakter og det han kunne frembringe i folk, som jeg aldrig har set andre kunne. Som alt med Jimmy, begynder det nærmest corny, på tærsklen til ... Men som altid går det op for publikum, at denne mand MENER DET. Han MENER det vi nogle gange betragter som patetisk og derved stjæler han publikums hjerter og vi ender med at sidde med en tåre i øjet, i stedet for et grin.
Dette, i alle andres mund ... corny digt, starter ud med publikums grin, men det slutter af med en hyldest til ALT hvad James Stewart var for publikum, fordi han kom ind under huden på folk med midler, ingen andre kunne lykkes med.
Ja, James Stewart var verdens bedste skuespiller.
#73 Kruse 15 år siden
#72: Helt enig! Perfekt formuleret!
#74 filmz-jonasgr 15 år siden
Man bliver jo nødt til at tage hensyn til udgangspunktet. Ford T var om nogen bilen som lagde grundlaget for hvad vi kan kalde bil i dag, samlebåndet. Det samme om de oldnordiske film fra dengang hvor hirsegrød var en delikatesse. Skuespillet var som det var, fordi det afspejlede tiden. Historien var som den var fordi den afspejlede den tid den blev lavet i. Da man gik fra stumfilm til talefilm var det en revolution, det samme da Birth of a Nation blev lavet. Folk havde ikke set noget lignende dengang. Da Matrix kom ud var det noget helt vildt osv.
Dengang lad os bare sige gamle film blev lavet, havde de ikke muligheder for at camouflere skuespillet i cgi. Det der for hovdeparten af filmene bar dem, var et godt manuskript og gode skuespilspræstationer. Og dårligt skuespil ville skinne så meget mere igennem i en film fra den tid, end nu hvor der findes cgi og forskellige teknikker som kan sløre dårligt skuespil. Som Orson Welles engang sagde så fremhævde s/h skuespillet i det der ikke var/er nogle farver til at distrahere seeren fra skuespillet. Aktøren kommer i større fokus i en s/h film.
'Cause I'm evil"
#75 elwood 15 år siden
Så nu faldt jeg i en Johnny Carson mode med klip 8-)
Jim Carrey som ung komiker
vi ses senere folkens hehe.
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#76 filmz-Bruce 15 år siden
Selvfølgelig kan man elske film, uden at kende James Stewart og elske musik uden at kende Mozart. Der kan jo netop være mange grunde til, at man ikke er STØDT på disse navne endnu. Enhver skal have lov til at være "ny i gårde" indenfor et givent område, men går man fra at elske film, til at kalde sig filmelsker, så kan man ikke komme udenom, at det kræver baggrundsviden og så kan man ikke komme udenom at kende en skuespiller som James Stewart.
#77 Antlion 15 år siden
Jeg kiggede lige på din "Favoritfilm"-liste, hvor jeg så, at du havde "American History X" som én af dine favoritfilm. Hvis vi vurderer ud fra din tidligere udtalelse, vil det så sige, at hver gang der kommer flashbacks i filmen, så skifter du over på X-Factor eller hvad?
Som nogen allerede har kommet ind på, så er mange film produceret i sort/hvid med baggrund i kunstneriske aspekter (IKKE økonomiske eller manglende teknologi, som var tilfældet med film fra før 40erne, hvor der angiveligt blev lavet meget bedre og dybere film end der gør i dag) - derfor er det fuldstændigt naivt, at du udelukker sort-hvid-film (og derved også stumfilm)!
Som mr gaijin sagde, så er det den moderne udgave af 40ernes og 50ernes film-noir. Jeg tilføjede det pga. keitel nævnte franske film, som efter min mening, har været ansvarlige for nogle af de mest enestående neo-noir film nogensinde! Jeg vil dog mene, at det startede i 60erne, hvor vi blandt andet kan inddrage Jean-Luc Godards mesterværk "À bout de souffle" som et tidligt eksempel.
#78 BN 15 år siden
Mangler der ikke [url= :-)
#79 Antlion 15 år siden
Det kunne være interresant (eller sørgeligt) at lave undersøgelse, hvor man udspurgte en gruppe mennesker, musikelskere, om de kunne nævne andre klassiske komponister end Bach, Beethoven og Mozart.
...
#80 filmz-Bruce 15 år siden
#79 Salieri! ;)