-
Hvem er James Stewart?55%
-
Vertigo13%
-
Rear Window10%
-
It's a Wonderful Life10%
-
Mr. Smith Goes to Washington3%
-
The Man Who Knew Too Much2%
-
The Man Who Shot Liberty Valance2%
-
Winchester '731%
-
The Philadelphia Story1%
-
Rope1%
-
Anden Film1%
-
Harvey1%
-
Anatomy of a Murder0%
-
You Can't Take It with You0%
Stemmer i alt: 984
Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning
Skriv ny kommentar:
#61 elwood 15 år siden
Og så tror jeg at det blir en af de sidste komment framig af i den her tråd (med forbehold for ændring) fordi det her vil jeg heller obsever og se hvor bære hen af 8-)
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#62 Bony 15 år siden
#63 filmz-Kadann 15 år siden
Jeg er "kun" 34 og er vokset op med farver på tv'et og alligevel kan jeg sagtens nyde sort/hvide film og endda film helt tilbage fra den spæde barndom af filmens historie, så nej, din formodning er skudt helt ved siden af.
Bortset fra det, har James Stewart rent faktisk været med i en masse film i farver, så du kan trygt se et par af hans største film, uden at tage skade.
Men, du vil heller ikke se en sort/hvid film, hvis den er produceret i 1990'erne? Hvad med "Schindler's List" f.eks.? Blot fordi en film er sort/hvid siger jo ikke noget som helst om dens kvaliteter - givet, alder siger heller ikke noget om kvaliteten på en film, men hvis en film er blevet hyldet igennem 40-50-60 år, er det nok ikke helt uden grund. Det er stadig ikke en garanti for at den falder i ens smag, men der er jo heller ingen garanti for at en moderne film falder i ens smag, selvom resten af verden mener at det er gave fra guderne.
#64 BN 15 år siden
Adskillige af James Stewarts mest populære film er farvefilm. Så selv for sort/hvid-modstandere burde der være noget at komme efter.
#65 filmz-Bruce 15 år siden
Jeg er helt uenig. Når man befinder sig på et film forum og ikke mindst et dedikeret af slagsen, som Filmz er og forvilder sig ind og vil afgive en stemme på en poll, som kun er mulig at nå via venstrebaren nede af siden, eller via forum og et indlæg som hedder "Bedste James Stewart film", så tror jeg ikke der er tale om 300 stks. mor Maren fra Kæret, som tilfældigvis imellem blandingen af kaffekage mel og kringle dej synes hun skal give sit besyv med omkring hun kender James Stewart eller ej. Tillad mig at tro ... tillad mig at formode, at der faktisk er tale om det som i folkemunde hedder
FILM INTERESSEREDE!!!
Jeg er måske blank for lillehjernen og en smule lobotomi befængt, men jeg har mine tvivl, at 300 skulle gå ind på Filmz pollen "Bedste James Stewart film" for at slå et par minutter ihjel, hvis de ikke enten:
A) Har et minimumsinteresse for film, siden deres vej faldt forbi denne poll
B) Hey, en klassisk film poll ... lad os stemme "kender ikke", for ... haha ... det er så sjovt
C) Hey, sort/hvid film stinker af pis og der skal være god lyd og billed for at kaldes en film
Og jeg tvivler som sagt på, at 300 stemmer falder inden for en hvilken som helst af ovenstående 3 kategorier.
Og nej, har sgu ikke nogen planer om at stoppe min missionering for det jeg vil kalde almen viden omkring film, som jeg netop anser flere klassiske skuespillere for at være og netop nøjagtigt som der er andre store kunstnere indenfor andre kategorier af kunst, som man BØR kende navne på, uanset om man har stiftet bekendtskab med eller kan huske deres præstationer indenfor kunst.
Ja film er for alle, men jeg vil uagtet andre er uenige heri mene, at der ER ALMEN VIDEN OMKRING FILM ... og kendskab til James Stewart falder i allerhøjeste grad inde under dette.
Og en slutbemærkning. Jeg er eddermaneme ked af at blive beskyldt for at være radikal café latte drikker, fordi jeg er fan af den fedeste genré/stil, som nogensinde er blevet vist på et hvidt lærred. Film noir er ikke for Simon Ammitzbøl, Marianne Jelved eller lignende fimsede og bedrevidende politisk korrekte lavementer. Det er for os som aldrig har "seen a dame that couldn't take a smack on the face". Og jeg tvivler stærkt på, at vi drikker cafe latte.
#66 mr gaijin 15 år siden
#60 Ja, skuespillet i sort/hvide film stinker! Nøj, hvor var Henry Fonda ringe i "12 Angry Men". De Niro spillede pinligt og unuanceret i "Raging Bull". Humphrey Bogarts skuespil i "Casablanca" er superkedeligt og uinspirerende, og den vækker ingen genklang hos nogen-som-helst, der nogensinde har elsket en kvinde. Peter Sellers i "Dr. Strangelove" har ingen ide om nuancerne i komedie-skuespil. Kirk Douglas som Dax i "Paths of Glory" er lige til at lukke op og skide i. James Stewart fangede slet ingen aspekter af de etiske udfordringer for retssalsadvokater i "Anatomy of a Murder". Eller... for at citere"Wayne's World", som nok er det intellektuelle niveau, vi skal ned på for at kunne kommunikere om dette emne: Not!
Nå, jeg vil stå tidligt op i morgen og få mig en cafe latte og en plasticoperation, så jeg kan blive endnu mere højrøvet. Godnat.
Edit: For min skyld er det sgu helt ok, hvis man endnu ikke har stiftet bekendtskab med navnet James Stewart. Så længe man ikke kalder sig filmelsker, og kategorisk afviser at se alt ældre end de nyeste 3D koncertfilm produceret af The Effin Disney Channel. (Narniabæver er allernådigst undtaget).
#67 Bony 15 år siden
Sikke noget vås at sige. Så de brugere herinde der godt kan lide de gamle klassikere er altså omkring de 60, eftersom de selv har oplevet filmenes popularitet? Man behøver ikke nødvendigvis være gammel for at kunne se kvaliteter i film.
Hvad angår din sidste kommentar, så har jeg det lige omvendt og er dybt uenig. Jeg synes netop at de kunne lave bedre film dengang. Meget bedre film. Bedre kemi, bedre skuespil og bedre historier. Det "nye" Hollywood kunne lære meget ved at kigge på de gamle klassikere!
#68 BN 15 år siden
Hmm, det er lige før jeg mistænker Kadann for at have kopieret dette indlæg. ;-)
#69 elwood 15 år siden
Derimod Eddie Murphy Nåja det ham der propper bananer ind i udstødningsrøret
Det har vel også noget og gøre med, hvor udbredt en skuespiller er i dagligdagen, og dog alle folk kender Charlie Chaplin.
Men f.eks. Tom Cruise er nok en af de mest benyttede med hensyn til såkaldt namedropping, hvis man sprøger tilfældige folk på gaden, om hvem de kender til af James Stewart eller Tom Cruise.
Ganske enkelt fordi Tom Cruise er mere i medierne af åbenlyse grunde.
For min skyld er det sgu helt ok, hvis man endnu ikke har stiftet bekendtskab med navnet James Stewart. Så længe man ikke kalder sig filmelsker, og kategorisk afviser at se alt ældre end de nyeste 3D koncertfilm produceret af The Effin Disney Channel. (Narniabæver er allernådigst undtaget).
Skal det forståes sådan at hvis man ikke kender James Stewart så kan man ikke elske film eller ?
håber jeg misforstår det 8-)
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#70 filmz-Bruce 15 år siden
Dit tab. Der er sikkert også folk som lever et helt liv uden at se genialiteten i Mozarts musik, som på en dårlig dag, dvs. før 3 års alderen, pissede vertikalt ned i kæften på alverdens X-factor deltagere.
Øhhh ... nej?!?! For det første er det nødvendigt at sige, at ældgamle film dækker over en ganske betydelig del af filmporteføljen. Der er sikkert nogle, for hvem ældgamle film er Serpico fra 70'erne ... den dersens film, hvor et nærbillede af Al Pacinos øjebryn, kunne afsløre mere skuespilkunst end en trilogi med en vis hr. Neo.
Sarkastisk overdrevne? Jo ... dem er der da rigtigt mange af i filmhistorien ... især i de ældgamle sort/hvide film, hvor mange fortsatte med gestikuleringer fra stumfilmsalderen overi i tonefilm.
Og så er der mange sort hvide film, som realistisk portrætterer den tidsalder hvori de er filmet. Dvs. giver udtryk for tiden via sprogbrug, moral og etik, som er en ganske anden end idag. Havde man vist Pusher i 1934 for et udvalgt publikum, havde man muligvis fået en tilbagemelding a la "sarkastisk overdrevent", når man havde hørt FUCK DIG, for 74. gang. Spørgsmålet er, om seeren har viljen og evnen til at se og opleve uden for den kontekst, som gennemsyrer seerens nutid, og bruge dette som et dokument over en anden tid, uden ... FEJLAGTIGT AT KONKLUDERE ... at der er tale om sarkastisk overdrevenhed.
Gaijin gav en masse gode eksempler på præstationer, som mange af nutidens stjerner vil have meget meget meget svært ved at trumfe.
Er James Stewart så fantastisk en skuespiller?
Man kan pille mange klip frem, fra denne mands fantastiske karriere, præstationer som er unikke, men jeg har fundet et klip frem, som siger ALT om denne mand, hans karakter og det han kunne frembringe i folk, som jeg aldrig har set andre kunne. Som alt med Jimmy, begynder det nærmest corny, på tærsklen til ... Men som altid går det op for publikum, at denne mand MENER DET. Han MENER det vi nogle gange betragter som patetisk og derved stjæler han publikums hjerter og vi ender med at sidde med en tåre i øjet, i stedet for et grin.
Dette, i alle andres mund ... corny digt, starter ud med publikums grin, men det slutter af med en hyldest til ALT hvad James Stewart var for publikum, fordi han kom ind under huden på folk med midler, ingen andre kunne lykkes med.
Ja, James Stewart var verdens bedste skuespiller.