• Pianisten
    19%
  • Jeg har ikke set en Roman Polanski-film
    17%
  • The Ninth Gate
    17%
  • Chinatown
    14%
  • Rosemary's Baby
    10%
  • Jeg kan ikke lide Roman Polanski
    10%
  • Vampyrernes nat
    4%
  • Frantic
    3%
  • Roman Polanskis Skyggen
    2%
  • Chok
    1%
  • Oliver Twist (2005)
    1%
  • Carnage
    1%
  • Anden film
    1%
  • Den nye lejer
    1%
  • Blind vej
    0%
  • Tess
    0%
  • Kniven i vandet
    0%

Stemmer i alt: 1240

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#21 Morten Vejlgaard Just 10 år siden

#20 Vi er desværre ikke så magtfulde (endnu), at vi bestemmer de danske titler :)

Det var den officielle titel i Danmark: http://filmz.dk/film/roman-polanskis-skyggen
Gravatar

#22 Lord Beef Jerky 10 år siden

#21 det er fandeme for dårligt! Få lidt magt og opdragelse, Filmz!
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#23 Morten Vejlgaard Just 10 år siden

#22 Ved det - stem på os til Europaparlamentsvalget, så skal vi få det ændret!
Gravatar

#24 moulder666 10 år siden

Morten Vejlgaard Just (23) skrev:
#22 Ved det - stem på os til Europaparlamentsvalget, så skal vi få det ændret!

Hmm - hvilke hovedemner går i til valg på?

Hvis vi taler noget med at alle film skal være regionsfri og streaming trækkes fra i skat såååå kunne jeg godt være på! :-)
Min kritik er 100 procent berettiget i enhver redaktionel sammenhæng, og hvis du ikke kan se problemet, er du i benægtelse.

Gravatar

#25 Morten Vejlgaard Just 10 år siden

#24 Vi går ind for lige det, du kunne tænke dig (vores valgslogan).
Gravatar

#26 Nagash 10 år siden

Morten Vejlgaard Just (21) skrev:
#20 Vi er desværre ikke så magtfulde (endnu), at vi bestemmer de danske titler :)

Det var den officielle titel i Danmark: http://filmz.dk/film/roman-polanskis-skyggen

Ved godt, at det er den officielle titel, men derfor er der vel ingen, der tvinger jer til at bruge den titel. I er vel så meget herre over jeres egen side, at I godt må kalde film ved deres originale titler?
Gravatar

#27 Morten Vejlgaard Just 10 år siden

#26 Helt rigtigt, ingen tvinger os. Men nu har SF Film sat den op i danske biografer og solgt den til hjemmebiografen efterfølgende under den titel. Tror det bliver et skråplan, om vi skal vurdere fra titel til titel, om den skal skrives originalt eller på dansk.

Få vil sikkert genkende Koreedas kommende (Min søns familie) under originaltitlen "Soshite chichi ni naru". Så ren dansk må være den mindst ringe løsning. Det er vores vurdering.
Gravatar

#28 Lord Beef Jerky 10 år siden

#26 Det ville være noget rod. Hvis de skulle bruge de originale titler, skulle det være konsekvent også ved diverse anmeldelser, ellers bliver det bare forvirrende, og selvom diverse distributionsselskaber ikke decideret kræver, at man nævner deres film ved dens danske titel, er det dog netop ren høflighed, at man gør (nu når de stiller filmen til rådighed og sådan). Desuden ville andre udenlandske film (især asiatiske) være svære at genkende for almindelige dødelige ved deres originale titler.

EDIT - Kan også formuleres som #27 skriver det =)
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#29 Nagash 10 år siden

Morten Vejlgaard Just (27) skrev:
#26 Helt rigtigt, ingen tvinger os. Men nu har SF Film sat den op i danske biografer og solgt den til hjemmebiografen efterfølgende under den titel. Tror det bliver et skråplan, om vi skal vurdere fra titel til titel, om den skal skrives originalt eller på dansk.

Få vil sikkert genkende Koreedas kommende (Min søns familie) under originaltitlen "Soshite chichi ni naru". Så ren dansk må være den mindst ringe løsning. Det er vores vurdering.

I den sammenhæng, er det helt sikkert bedst med den danske titel. Det synes jeg så ikke det er her. Tror det er et fåtal, der ikke genkender titlen "The Ghost Writer"
Gravatar

#30 Slettet Bruger [3904089088] 10 år siden

#27/28 -

Og der er jo en yderligere problematik i, at folk ofte kender en film under en anden titel end den originale. Mange på Filmz kender jo bedst "Sen to Chihiro no kamikakushi" under den engelske titel "Spirited Away", så bør man bruge den engelske titel i stedet? (eller, det var i hvert fald mit indtryk, da filmen kom ud i sin tid)

Det bliver i hvert fald en noget klodset løsning, hvis man ikke vælger at holde fast i én standard, også selvom de danske titler kan være noget fjollede. Jeg venter stadig på, at "Halløj med..." bliver genindført i de danske titler. :D

Skriv ny kommentar: