• "Sin City"
    58%
  • "V for Vendetta"
    14%
  • "The Crow"
    6%
  • "A History of Violence"
    5%
  • Anden film
    4%
  • "Det hemmelighedsfulde selskab"
    4%
  • "Vejen til Perdition"
    3%
  • "From Hell"
    3%
  • "Ghost World"
    2%
  • "American Splendor"
    1%

Stemmer i alt: 1920

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#31 chandler75 17 år siden

# 27 Interessant :)

Den vil jeg meget gerne læse når du er færdig. "Y" er en af mine favorit-tegneserier. Hvad er din tese/emne?
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#32 lagoni 17 år siden

#31 - tror faktisk det var dig der anbefalede den for længe siden :) Mit fokus er ikke primært på den (da det ikke er helt 'akademisk' nok, også pokkers svært at finde noget sekundærlitteratur om), men emnet er feministiske utopier i (amerikansk) litteratur. Jeg skriver ud fra Herland (1915), The Female Man (1975) og så Y. Håber at kunne finde tendenser i hvordan et kvindesamfund beskrives og forskelle på grund af den tid de er skrevet i. Y adskiller sig bl.a. ved at den er skrevet af en mand (dog illustreret af en kvinde).

Et af problemerne med Y er dog at der er en del albums og dte bliver for meget at tage alle med, så fokuserer nok mest på de første 2-3 stykker.

Men er ikke så langt endnu, sidder og arbejder på en foreløbige bibliografi, som skal afleveres i morgen. Skal først aflevere 1. september, så kommer desværre nok først i gang med at skrive - og derved ha' ordentlig styr på det hele - om en måneds tid. Ærgrer mig over vi ikke skal forsvare opgaven mundtligt, tror det emne nemt kan misforståes af censor.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#33 chandler75 17 år siden

Det er skægt, jeg har altid læst serien som en "maskulinistisk" utopi - den sidste man i verden som alle piger vil have fingre i ;)
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#34 m 17 år siden

det blev v for vendetta, med sin city meget tæt i hælene
The 21st century is when everything changes. And you gotta be ready.
Gravatar

#35 lagoni 17 år siden

333 - det om det er en utopi, vil jeg også komme ind på - men ja, stort set alle steder jeg har læst om Y, har ordene "wow, all girls, totally fantasy" :) Men tror jeg skal ha' et ? i titlen eller ha' det ændret lidt - bare fordi det er et samfund kun af kvinder, behøves det ikke nødvendigvis være et idealsamfund.

Men som sagt, lang tid endnu - får sikkert først struktur på sidst i august :)
Gravatar

#36 chandler75 17 år siden

# 35 Der er jo også mange rent feministiske elementer i den, som du nok er klar over. Ikke mindst Amazonerne, men også den gruppe kvinder, der bor i det lille samfund, og bærer på en hemmelighed. Desuden er den ene af figurerne lesbisk, hvilket man sikkert også kunne finde en vinkel på.

Men spændende i hvert fald :)
Gravatar

#37 chandler75 17 år siden

Iøvrigt kunne du prøve at se, om du kunne komme i kontakt med forfatteren og tegneren (evt. skriv til forlaget hvis du ikke kan finde kontant-info på nettet), når der nu ikke rigtig er noget sekundærlitteratur.

Ofte er skaberne ret samarbejdsvillige, hvis du stiller nogle bestemte spørgsmål. Og så er der jo ikke noget censor ved bedre, end hvis man selv har "forsket" og kommet frem med helt nye og originale sekundærkilder.

Da jeg skrev speciale om den tværkulturelle og etniske problematik i forfatteren John Fantes forfatterskab (1909-1983), skrev jeg fx. til hans søn, Dan, som også er forfatter, og spurgte om, hvorledes hans amerikansk-italienske identitet havde påvirket hans eget forfatterskab som 3. generationsindvandrer.
Gravatar

#38 lagoni 17 år siden

God ide, tak, kunne da være interessant at få Vaughans tanker om Y. Vil lige få lidt styr på hvad jeg rent faktisk skal skrive om og så prøve at kontakte ham (eller tegneren).
Gravatar

#39 rockysds 17 år siden

Stemte "Sin City", da den havde den største "wow"-effekt første gang jeg så den og også var utrolig seværdig anden og tredje gang.

From Hell, "Ghost World" og Vejen til Perdition er også rigtig gode. Daniel Clowes' "Ghost World"-tegneserie kan også klart anbefales.
V for Vendetta er udmærket, men slet ikke ligeså god som tegneserien.
Har ikke set "League", "American Splendor" eller "History og Violence", men holder meget af de to førstnævnte. Især "Splendor" er et mesterværk. Var dog ikke en stor fan af "Violence"
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."
Gravatar

#40 Åkepool 17 år siden

Synes næsten det er synd at sætte "Sin city" sammen med de andre film, da den er klasser over de andres niveau. Men nok om det grev_michal ;)

Nå, spøg til side, har set 6 af de 9 film og har "Sin city" på toppen, skarpt efterfulgt af "V for vendetta"
Har iøvrigt kun læst en af tegneserierne :)
So, at last we meet for the first time for the last time.

Skriv ny kommentar: