-
Ja, de ligner hinanden alt for meget.46%
-
Tja, lidt mere variation kunne være rart.38%
-
Nej, Bille August vrøvler. Der er rigeligt variation i danske film.15%
Stemmer i alt: 1436
Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning
Skriv ny kommentar:
#61 Nexiz 19 år siden
#62 mr gaijin 19 år siden
#63 Zabriskie 19 år siden
Før man begynder at tale om for meget homogenitet i den danske filmbranche, mener jeg det er vigtigt at sætte tingene en smule i perspektiv.
Hvis man tager i betragting hvor lille et filmmarked det danske er, må jeg konstatere at danske film er aldeles alsidig. JA, ganske vist havde "Adams Æbler" uhyggelig mange fællestræk med Anders Thomas Jensens to foregående film, og ja, ganske vist bliver der spyttet den ene letfordøjelige komedie ud efter den anden, men hvis man vender øjnene mod alle filmbrachers storebror, Hollywood, falder al polemikken omkring dansk film fra hinanden.
På den anden side af atlanterhavet bliver der lavet film på samlebånd over de samme emner. for nu at kategorisere nogen af de nyeste; komedier båret af et kendt ansigt (MRs. and MRs. Smith, Elitepædagogen), Marvel tegneseriefilmatiseringer (Spiderman, Batman og alt det andet skidt), japanske gyser-rip offs (The Ring, The Grudge) og jeg kunne blive ved. Derudover skal man medregne de utallige filmfortsættelser og den kæmpe bunke af B-film der aldrig når det danske biograflærred. alt i alt; en kæmpe bunke kommercielle sælleter der bliver kopieret i det uendelige.
At der så dukker et par originaliteter op som f.eks. Sin City (der dog var overraskende uinteressant) er da bare at forvente af sådan et gigantisk filmapparat. Til sammenligning har lille-bitte Danmark gentagne gange fornyet filmgenren f.eks. med dogmefilmene, Dogville, Bænken og derudover alt hvad Trier har rørt ved. Dette er aldeles ikke noget at kimse af!
At danmark nu producerer en større mængde kommerciele film, er blot et udtryk for at det går godt for dansk film, og at der er kommet penge i skidtet. Jaja, vi bliver tvunget til at se de samme skuespillere og instruktører igen og igen... men ærlig talt; hvad forventer I af et land med fem millioner indbyggere¨?
#64 Zabriskie 19 år siden
Jeg har aldrig rigtig deltaget så meget i forumdiskussioner på internettet, og ser derfor stadigvæk det hele en smule udefra.
Det har slået mig i hvor høj grad debatører på denne side ynder at fremstå som aldeles alvidende filmgenier, som straks kan postulere endegyldige sandheder såsom "Anders Thomas Jensen er en nar" eller "Bille August kun laver lort".
Personligt mener jeg at sådanne kommentarer gør debatten ukonstruktiv og fjendsk. Prøv at skrue ned for volumen, det får vi alle sammen mere ud af.
#65 evermind 19 år siden
Hvad jeg mente var, at den bryder med rammerne for, hvad vi ellers laver herhjemme. Den er ganske rigtigt kliché på kliché, men i forhold til dansk film går den tema- og stilmæssigt andre veje, end vi på det tidspunkt var vant til, synes jeg. Det gør det bare stadig ikke til en god film...
#66 mr gaijin 19 år siden
#67 filmz-gimleno1 19 år siden
..og pludselig blev samtalen interessant igen!
#68 filmz-sparrowed 19 år siden
Kom igen Bille.
#69 evermind 19 år siden
Hehe, men jeg tror nu ikke, den bevidst forsøger at være ringe.
#70 filmz-Business Monkey 19 år siden
Men nu har jeg fundet mig en computer, og kan svare nu...
#52 Tjaeh, jeg spurgte dig jo om, hvor jeg havde "fejlet" og modsagt mig selv, men du har ikke villet sige det, hvilket jeg synes er lidt arrogant. Hehe.
Kunne du sige mig det nu? Saadan, at jeg kan hoere din opfattelse af det?
#53 Jeg arbejder ikke. Jeg er lige blevet faerdig med 2.g paa Frederiksberg Gymnasium. Saa man kan vel sige, at jeg maaske ikke har vaeret ude og "smage" paa livet endnu. Jeg tror dog nok, at mit foerste arbejde bliver i TP Musik eller noget, hvor jeg kan arbejde med de film- og musikstykker jeg elsker saa meget.
#55 Jamen, hvis jeg skal sige det paent, saa bliver jeg blot meget sur, naar jeg laeser kommentarer, der "klart" viser, at man ikke helt har forstaaet pointen i diskussionen.
Det er ikke saadan, at jeg vil diktere en klar retningslinje for diskussionen, men naar en person som Bille August siger, at danske film er for ensformige, saa ligger der klart en hentydning til, at de ikke "fortaeller noget nyt" (gennem kunsten), og de derfor ikke er kunstfilm laengere.
Naar folk saa siger ting som "Ja, ja. Jeg synes han har ret." men fortsaetter med at sige ting som "Vi har brug for stor-stilede action/sci-fi/big-budget film." Saa er det pisse irriterende, at de fuldstaendigt oedelaegger det for kunstfilmsproduktionerne, som er dem det hele handler om.
Alt dette plus det, at Bille August selv er en hykler er med til at oedelaegge "kunst-/livssansen" som er saa essentiel i livet.
Og naar jeg taenkte endnu mere igennem, blev jeg blot endnu mere sur, da man kan se, at det er ignorancen, der laa til grund for denne negligering af kunsten i sig selv.
Jeg proevede at sige det paent, men jeg bliver altsaa sur, naar jeg taenker paa det, da det rundt om i hele verden er ignorancen, der er skyld i krig, had og daarlig trivsel. Det er det, der pisser mig af.
Lad mig sige det saadan:
"Vi er Danmarks raastofskilde, lad os ikke gaa til spilde"
Desuden synes jeg, at det er lidt underligt, at naar du har en saadan mulighed for at faa indflydelse og laere noget i dette forum, at du saa vaelger ikke at goere noget med dine holdninger og meninger i stedet for blot at skrive dem som om det blot var notater.
At goere verden til noget smukt og bedre er det smukkeste og bedste man kan goere som menneske.
#58 Nej, jeg har ikke laest den, men jeg er heller ikke den store laeser. En af mine venner har dog faaet den i engelsk, og jeg planlagde at laane den af ham paa et tidspunkt.
Jeg har heller ikke laest Det Forsoemte Foraar. Hehe.
Men du er velkommen til at forklare, hvorfor det passer "overens" med mine pinefulde kommentarer.
#68 Hmmm... Jeg har kun set traileren i biografen, men jeg var allerede ved at braekke mig over de daarlige engelskudtalelser og dialekter.
http://www.zentropa.dk/videohilsen/