-
Nej, men jeg vil gerne48%
-
Ja, den var fremragende - flot og visionær!22%
-
Ja, det var en ok sci-fi-film18%
-
Nej, jeg gider ikke se den6%
-
Ja, men sikke en skuffelse - virkelig ringe film!4%
-
Hvad er "Prometheus"?1%
Stemmer i alt: 2556
Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning
Skriv ny kommentar:
#101 BN 12 år siden
Jeg kan skam godt TÅLE udpenslet vold el. gore på film. Men det har aldrig haft den virkning, at jeg følte gys eller spænding ved det. Det er bare ulækkert og vammelt at se på - især hvis kameratet fokuserer længe på det.
#102 Babo84 12 år siden
hehe! Ja, sikke en strømer :) Der gik for meget Superman i den.
"statistisk, det er stadig det sikreste transport" sagde de i Superman Returns :)
#103 Babo84 12 år siden
Men visse film spiller bevidst på ubehag, og ubehag har det med at være skræmmende.
#104 BN 12 år siden
Ubehag ved synet af blod og vold kan give én lyst til (som tilskuer til filmen) at kigge den anden vej. Den type ubehag har snarere relation til KVALME end til frygt.
Gys og uhygge er forbundet med det man IKKE ser og det man ikke ved, ja, forbundet med utryghed, uvished, mørke, fare, lyde o.s.v. Lad os se det i øjnene: Jo flere mord der sker i slasher-film, jo mindre uhyggeligt er det, fordi man hurtigt bliver vant til, at der hvert andet øjeblik er billeder af knivstik, lig der bliver fundet eller blodspor efter ofrene o.lign. Det er monotont, klichéfyldt, forudsigeligt og enormt trættende at overvære. Og det gælder selv i tilfældet med 'Scream'.
Det uhyggelige i en vellykket gyser er jo ikke SE det pågældende mordvåben lave hul i menneskekroppe - dette er bare vammelt og makabert. Nej, det uhyggelige og spændende består i morderens tilstedeværelse og vores egen usikkerhed med hensyn til, hvor han/hun befinder sig, og om det eller de ofre, han har udset sig, vil undslippe. Det er uhyggeligt, at vedkommende myrder løs - det er ikke (eksempelvis) kniven eller øksen der er uhyggelig; det er PERSONEN der er det.
#105 Babo84 12 år siden
Så kvalme. Hvad nu hvis instruktørens hensigt er at skildre kvalme ved nogle grusomheder, som denne verden også kan bestå af?
Kun hvis det rent faktisk ER tiltænkt som en naturlig del af filmen. Som f.eks i Seven, at man ikke ser mordene, men afterviews af mordene og konsekvensen deraf. Det modsatte gør sig gældende i Zodiac - der ser man nemlig mordene, som er brutale. Andre film dækker blot over det, fordi de kan være hæmmet af en mild rating, og man derfor ikke må vise konsekvensen. Jeg synes en film som Shining er ret skræmmende, netop fordi den er eksplicit og opbygger en utryghed omkring en.
#106 Hr. Nielsen 12 år siden
Selv om BN har ret et stykke hen ad vejen, så stiller jeg det dog ikke selv så firkantet op, da netop mordet/overfaldet ved søen i Zodiac er noget af det mest skræmmende jeg har set. Men det er rigtigt, at det er ofte der der leder op til mordet i en gyser, som er skræmmende. Når først morderen har meldt sig på banen og jagter sit offer åbenlyst, så bliver det i bedste fald, ofte bare lidt underholdende, men sjældent uhyggeligt.
#107 Babo84 12 år siden
fabelagtig scene, som er svær at ryste af sig... dét er skræmmende. Og måden scenen er eksekveret på, er helt perfekt.
#108 the_paki_don 12 år siden
Jeg tænkte også på Zodiac scenen! Jeg kan huske, at jeg fortalte om den scene til en lille hyggelig forsamling og så blev hele rummet stille og alle var sådan lidt melankolske. :)
#109 BN 12 år siden
Well, hvis det er hans hensigt, så er det hans hensigt. Og han kan da også opnå en positiv reaktion hos mig (efterfulgt af ros af hans film), men denne reaktion er bare ikke GYS og UHYGGE, men derimod ubehag og væmmelse. Et meget godt eksempel herpå er Spielbergs meget eksplicitte Omaha Beach-scene, der er fyldt med makabre ting som afrevne lemmer, bortsprængte ansigter, gennemhullede, blødende kroppe o.s.v. Man forfærdes ved synet af krigens sande ansigt.
Ja, mordene i 'Zodiac' er meget voldsomme og brutale. Men jeg oplever ikke scenen med parret, der overfaldes, som en gyser-scene. Jeg oplever den som et hårrejsende uhyggeligt stykke rekonstrueret virkelighed, som først og fremmest er uhyggelig fordi man ved, at det virkelig har fundet sted. Det er i mine øjne ikke billederne af selve morderens stikken med kniven der skaber uhyggen, men derimod hans pludselige opdukken, hans mørke, maskerede fremtoning og den måde han er filmet på, samt vores viden om og frygt for, hvad han vil gøre. ... Knivstikkene er bare kulminationen på scenen.
Denne scene benytter med andre ord også de virkemidler, jeg har peget på:
Det vi ikke ser, det vi ikke ved (hans identitet og hvor og hvornår han dukker han op på stedet, samt om nogen af hans ofre vil undslippe). Og igen: det er MANDEN der skaber uhyggen - knivstikkeriet er bare kulminationen. I øvrigt er det ligesom i Hitchcocks 'Psycho' mest ofrenes skrig og lyden af kniven der rammer deres kroppe, der gør scenen så effektiv. Det er ikke blodet, for det er ikke udpenslet vold - vi ser blod de steder hvor kvinden er blevet stukket, men der dvæles ikke ved det (vi ser det kun i 2-3 sekunder). Og i tilfældet med manden/kæresten er det udelukkende hans reaktion vi ser - ikke kniven der rammer. Også her er der - helt nede i detaljen - et eksempel på det vi IKKE ser. Og overfaldet på manden er jo ikke mindre uhyggeligt end overfaldet på kvinden, bare fordi det kun er ved hende man ser blod, vel?
Hvis denne scene fra din side gælder som et eksempel på UDPENSLET vold, er jeg derfor et stort spørgsmålstegn.
#110 Babo84 12 år siden
Jeg tror måske vi ser forskelligt på nogle begreber som uhygge og gys. Jeg synes det er uhyggeligt når Zodiac dræber de to mennesker. Eller skræmmende. Kald det hvad du vil.