• Nej, men jeg vil gerne
    48%
  • Ja, den var fremragende - flot og visionær!
    22%
  • Ja, det var en ok sci-fi-film
    18%
  • Nej, jeg gider ikke se den
    6%
  • Ja, men sikke en skuffelse - virkelig ringe film!
    4%
  • Hvad er "Prometheus"?
    1%

Stemmer i alt: 2556

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#151 stofferc 12 år siden

Thomas E. Nielsen (150) skrev:
Nuvel, men ordret betyder dog stadig at man ikke tror på nogen guder og eksistensen af sådanne!

Øh, skriver jeg andet?
Gravatar

#152 Hr. Nielsen 12 år siden

#151 Det lød sådan herfra hvor jeg sad:) Men så har jeg da muligvis TROET noget forkert om dine hensigter:-P
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#153 stofferc 12 år siden

Jamen det kan være du skal læse hvad jeg skriver. Som ateist tror man ikke på gud, men det betyder som udgangspunkt ikke, at man ikke kan overbevises, hvis man bliver konfronteret med beviserne på at denne eksisterer. Strengt filosofisk kan man jo ikke med 100 % sikkerhed sige at gud ikke eksisterer. Det samme gælder i øvrigt alt andet man kan tænke sig til (lad det være enhjørninger, julemanden, nisser, Chuck Norris osv).
Gravatar

#154 Hr. Nielsen 12 år siden

#153 Jeg læste skam hvad du skrev, flere gange. Det var din ene sætning om at ateister ikke afskriver af der findes guder og ateisme er netop at have en tro på at der ikke gør. Det var der misforståelsen faldt, da jeg fandt din sætning uklar og det gør jeg faktisk stadig. Et argument om at hvis de konfronteres med beviser, pludselig skulle blive troede, er det samme som at sige at en religiøs skulle ændre mening, hvis de fik beviser for at der intet fandtes. Logisk og så alligevel ikke, det er jo en tro, ikke en viden.

Derfor kan jeg slet ikke se hvor du vil hen, andet end dit udgangspunkt i at sige at jeg er ateist og det kan du da mene hvis du vil. Jeg mener det ikke og det gør jeg alene ud fra det synspunkt som jeg via teologer har lært, at det også er en tro (om end ikke religiøs), nemlig troen på at der intet guddommeligt (eller guder) findes. Jeg er tæt på dette, men har altid holdt 'døren' åben for muligheden for at der kunne være 'noget' i en eller anden form.
Gravatar

#155 stofferc 12 år siden

Det er jo netop derfor ateisme i en bred fortolkning ikke er en tro, som det at tro på gud er det. Ateister kan man sige ikke køber det teisterne sælger. Mere er der ikke i det. Hvis du nu forestiller dig et menneske vokse op uden at høre om gud/guder, så er det menneske ateist. Fraværet af troen på gud/guder.

Det giver efter min opfattelse også mest mening at dele ateisme op i gnostisk og agnostisk ateisme. Den første er sikker i sin opfattelse om at der intet andet findes, mens den sidste har fraværet af troen, men selvfølgelig ikke kan sige det med sikkerhed. Det samme kan man vel i øvrigt med teister.
Gravatar

#156 Hr. Nielsen 12 år siden

stofferc (155) skrev:
Det er jo netop derfor ateisme i en bred fortolkning ikke er en tro
Og det var (stadig) også derfor det blev sagt med et smil, da det selvsagt kan lyde lidt 'morsomt' at kalde det en tro (som i trosretning).
Gravatar

#157 stofferc 12 år siden

Bevares :). Ateisme er jo også et ret svagt formuleret koncept. Har set nonteisme brugt et par gange, og det virker nok også til at være mest dækkende over os begge.

Det var lidt en afstikker fra emnet :). Prometheus er stadig en flot film, men med et stort rod af en historie. Masser af spildt potentiale.
Gravatar

#158 Hr. Nielsen 12 år siden

#157 Helt i orden da:) og ja, nonteisme er nok mere dækkende, hvis vi skal have et label:) Tro er jo et spændende emne, men indrømmet, intet der fylder meget i mit liv. Jeg kaldte mig selv ateist før i tiden, indtil jeg 'overhørte' og blev 'belært' anderledes. Om det er svagt formuleret ved jeg ikke, men du har vel ret i den forstand, at mange ikke helt tænker over hvad det helt rigtigt dækker over eller kan definere det korrekt (heller ikke jeg åbenbart:)

Filmen har jeg stadig til gode.....Hmm! Men et religiøst tema har nu aldrig afskrækket mig. Formidlet flot, kan det være spændende. Jeg synes det lyder spændende udfra hvad jeg ved om filmen. Men kan forstå på mange, at filmen er rodet, som du også nævner og at den tematisk ikke formår at servere dette helt så intelligent som den gerne vil 'bilde' os ind.
Gravatar

#159 the_paki_don 12 år siden

Ser at min signatur ikke er undsluppet din underbevidsthed... :)
Gravatar

#160 MOVIE1000 12 år siden

Nu har jeg set den.......sååååååh kan jeg ændre min stemme? :P
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.

Skriv ny kommentar: