• Nogle gange, men jeg vil hellere have farver
    40%
  • Ja, de er lige så gode som film i farver
    31%
  • No way - der skal være farver!
    22%
  • Findes der sort-hvid-film?
    5%
  • Ja, jeg foretrækker sort-hvid-film
    1%

Stemmer i alt: 2086

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#1 Collateral 13 år siden

Jeg foretrækker ikke sort/hvid, men kan heller ikke se noget minus i forhold til farver. Jeg syntes sort/hvid har sin helt egen charme, og at der kan laves nogle helt fantastiske billeder. Det er jo ikke for sjov at der stadig laves film i sort/hvid. Det kommer alt sammen an på den artistiske vision.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#2 jessup 13 år siden

Jeg får som regel en s/h film til min latte.
This is just until June
Gravatar

#3 IK 13 år siden

Jeg ser sort hvid film, men foretrækker film i farver. :-)
Gravatar

#4 Kruse 13 år siden

Ja, jeg ser da ganske jævnligt film i sort/hvid. Men det er ikke fordi at jeg foretrækker film i farver eller i sort/hvid, da det sådan set ikke har noget med filmens kvalitet at gøre.

Men jeg synes at det er synd for dem der på forhånd afviser en film på grund af at den er i sort/hvid eller "gammel", da man jo så udelukker en enorm mængde kvalitets film, og kraftigt begrænser ens filmiske horisont.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#5 Michael2t 13 år siden

Casablanca og Schindler's Liste. Behøver jeg at sige mere?
Gravatar

#6 Twister 13 år siden

Kruse (4) skrev:
Ja, jeg ser da ganske jævnligt film i sort/hvid. Men det er ikke fordi at jeg foretrækker film i farver eller i sort/hvid, da det sådan set ikke har noget med filmens kvalitet at gøre.

Men jeg synes at det er synd for dem der på forhånd afviser en film på grund af at den er i sort/hvid eller "gammel", da man jo så udelukker en enorm mængde kvalitets film, og kraftigt begrænser ens filmiske horisont.

Enig i alt hvad der blev sagt i citatet ovenover

Nuff said :)
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#7 Blacksanta 13 år siden

Har primært set farve-film i mit liv, men det er mere pga. min alder end min filmsmag. Så sent som i sidste uge så jeg for første gang 12 Angry Men, som varmt kan anbefales til alle - især jer der måske er lidt skeptiske overfor sort/hvid-film? :)
Gravatar

#8 filmz-Sichlau 13 år siden

Jeg husker svagt fra min barndom, at man havde et anstrengt forhold til film der ikke var i farver, men den følelse er heldigvis væk nu.

#5 og Citizen Kane, Elefantmanden, Psycho, Sunset Boulevard, Double Indemnity, The Great Dictator, Goldfever, The Kid, Modern Times, Young Frankenstein, Frankenstein, It's a Wonderful Life, Dr. Strangelove, Raging Bull, Metropolis, The Big Sleep, On the Waterfront, To Kill a Mockingbird, Sin City, Strangers on a Train, Clerks, La Haine, Night of the Living Dead, Ed Wood... og sågar Carl T.H. Dreyers Jeanne d'Arc's Lidelse og Død, der er blevet udråbt til at være en af de mest betydningsfulde film nogensinde. Ja der er mange flere hvor de kommer fra.
Gravatar

#9 filmz-Myrepip 13 år siden

Hverken værre eller bedre. Begge er effektive stilarter og akkompagnerer film forskelligt. Sort/hvid er umådelig effektiv i ældre gyserfilm, krimier og film noirs. Farver ligeså med de uendelige muligheder af farvenøgler og spændende teknologier vi har haft i filmhistorien.

Hvad ville [url=
"Know what the plural of pussy is? Puss-aiiii"
Gravatar

#10 evermind 13 år siden

Det kommer an på den enkelte film, og hvad der understøtter filmen bedst. Som Myrepip skriver, gør nogle film sig bedst i sort/hvid, andre i farver. Nogle film er selvfølgelig indspillet før farver, eller der har ikke været råd til at lave filmen i farver på det tidspunkt, men hvis filmene bare er velfortalte, involverende og underholdende, gør det mig såmænd ikke noget, om de er uden farver. Og hvis der er undertekster, må de for den sags skyld også gerne være på sære sprog, jeg ikke forstår. :P
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"

Skriv ny kommentar: