af de sidste 10 har jeg kun set en og det er nr 150. den er go, men så go synes jeg heller ikke, jeg elsker film som foregår inde i et fængsel, men lige denne her synes jeg skuffede, den bedste fængsels film jeg har set er nok Fangeborgen.
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
The Lady Killers, Du rififi chez les hommes, Viridiana (mangler at komme til Bunuel) og Silent Movie.
Dem jeg har set er allesammen gode, selv om Saturday Night Fever ikke vil komme på min topliste. Heat er altid seværdig. I øvrigt mener jeg at kunne huske at Mann bruger rigtig ammunition for at få det til at lyde ægte. Og så er filmen fyldt med fantastiske billedkompositioner. Noget man næsten ser i alle Manns film. Og så har den to fantastiske skuespillere overfor hinanden. Egentlig en film hvor man ser som seer betragter dem begge to som helte. Robert De Niro er jo i virkeligheden en rigtig skurk, men han formår at spille ham så godt at man på tidspunkter er på hans side. Ja jeg var det egentlig for det meste.
"I was afraid, I'd eat your brains 'Cause I'm evil"
Indtil videre er jeg enig i (dvs. ville jeg også placere på min top 200, selvom jeg ikke har i sinde at lave en): "Advise & Consent", "Apocalypse Now", "Au revoir, les enfants", "Dr. Strangelove", "Du rififi chez les hommes", "Heaven Can Wait", "La Grande Illusion", "Le Salaire de la peur", "Le Samouraï", "Once Upon a Time in America", "Raging Bull", "Rebecca", "The Grapes of Wrath", "The Nightmare Before Christmas", "The Thin Red Line" og "Viridiana"!
Det er måske ikke meget ud af 60 film, men du har i hvert fald ikke valgt én dårlig film endnu. :)
#107 Du kan godt glæde dig. Så den lige i går, og den stod flot. Filmen selv klikkede ikke fuldstændig med mig i samme grad som fx "Tristana", men betaget under synet var jeg nu. "Viridiana" har jeg desværre ikke fået set endnu.
Mht. dagens liste (af dem, jeg har set) er jeg mest glad for at se "Du rififi chez les hommes", mens "The Ladykillers" aldrig har bragt mig så megen latter, som det har været tilfældet ved flere andre film fra Ealing-studiet, hvorfra "Kind Hearts and Coronets" står som det ypperste.
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."
"The Thin red line" fandt jeg kedelig. Den kom kort efter "Saving private Ryan" som i mine øjne er den total overlegen. Men ja, det er to vidt forskellige stile, så selvom de begge er krigsfilm, skal man måske ikke sammenligne dem, men de kom som sagt lige i røven på hinanden, så jeg sammenligner.
Resten har jeg ikke set.
So, at last we meet for the first time for the last time.
#101 wimmie 15 år siden
Derudover kan jeg kun erklære mig enig i at Heat og Shawshank Redemtion fortjener pladser på listen - og at The Thin Red Line er fantastisk flot :)
#102 MOVIE1000 15 år siden
#103 filmz-jonasgr 15 år siden
Dem jeg har set er allesammen gode, selv om Saturday Night Fever ikke vil komme på min topliste. Heat er altid seværdig. I øvrigt mener jeg at kunne huske at Mann bruger rigtig ammunition for at få det til at lyde ægte. Og så er filmen fyldt med fantastiske billedkompositioner. Noget man næsten ser i alle Manns film. Og så har den to fantastiske skuespillere overfor hinanden. Egentlig en film hvor man ser som seer betragter dem begge to som helte. Robert De Niro er jo i virkeligheden en rigtig skurk, men han formår at spille ham så godt at man på tidspunkter er på hans side. Ja jeg var det egentlig for det meste.
'Cause I'm evil"
#104 Kruse 15 år siden
Det er alle glimrende film som også ville være på min top 150, og jeg elsker især Serpico, som var tæt på at komme på min top 20.
#105 Antlion 15 år siden
Indtil videre er jeg enig i (dvs. ville jeg også placere på min top 200, selvom jeg ikke har i sinde at lave en): "Advise & Consent", "Apocalypse Now", "Au revoir, les enfants", "Dr. Strangelove", "Du rififi chez les hommes", "Heaven Can Wait", "La Grande Illusion", "Le Salaire de la peur", "Le Samouraï", "Once Upon a Time in America", "Raging Bull", "Rebecca", "The Grapes of Wrath", "The Nightmare Before Christmas", "The Thin Red Line" og "Viridiana"!
Det er måske ikke meget ud af 60 film, men du har i hvert fald ikke valgt én dårlig film endnu. :)
#106 Benway 15 år siden
#107 filmz-Bruce 15 år siden
#106 Ja jeg har fire af hans andre film på listen, hvor jeg glæder mig meget til at få Belle de Jour. Åbenbart i restordre.
#108 filmz-Utyske 15 år siden
CDON har den til 179 kr. og i et tilbud med to film for 299 kr. Jeg købte den selv derfra for en måneds tid siden.
#109 rockysds 15 år siden
Du kan godt glæde dig. Så den lige i går, og den stod flot. Filmen selv klikkede ikke fuldstændig med mig i samme grad som fx "Tristana", men betaget under synet var jeg nu. "Viridiana" har jeg desværre ikke fået set endnu.
Mht. dagens liste (af dem, jeg har set) er jeg mest glad for at se "Du rififi chez les hommes", mens "The Ladykillers" aldrig har bragt mig så megen latter, som det har været tilfældet ved flere andre film fra Ealing-studiet, hvorfra "Kind Hearts and Coronets" står som det ypperste.
#110 Åkepool 15 år siden
"Silent movie" er udemærket.
"The Thin red line" fandt jeg kedelig. Den kom kort efter "Saving private Ryan" som i mine øjne er den total overlegen. Men ja, det er to vidt forskellige stile, så selvom de begge er krigsfilm, skal man måske ikke sammenligne dem, men de kom som sagt lige i røven på hinanden, så jeg sammenligner.
Resten har jeg ikke set.