L.A. Confidential har jeg snakket om tidligere, og den er bare ikke mig. Stemningen rammer mig ikke, og sådan som jeg ser det, er det netop stemningen der holder filmen i live. Resten af dem jeg har set (Das Boot, Det Sjunde Inseglet, Nosferatu, Jesse James, It's A Wonderful Life og Psycho) er fremragende film!
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
#205 Det var da rart at høre at der er nogle som også er af den opfattelse :)
Jeg mener nærmere at en bog fungerer som inspiration for at lave en film. Nogle følger en bog mere slavisk end andre. Det kommer også helt anpå hvorledes bogen er skrevet. Nogle ting som fungerer godt i en bog, fungerer simpelthen ikke i en film. "No Country for Old Men" følger forlaget rimelig slavisk og fungerer sublimt, andre gør det omvendt som f.eks. "The Shining". Og så er der en film som "The Curious Case of Benjamin Button" som ikke har meget med novellen at gøre.
Og for at tage en instruktør som Jason Reitman, så har han udtalt at han udelukkende bruger bøger som inspiration og sætter det han kan identificere sig med ind i sit eget plot:
I end up reading a book that speaks to the questions that I have ... that addresses the questions I have and has the language and the ideas to address things that I'm churning on. I can use that book as a toolbox. So, on the case of Thank You, we used a lot of it. It was a pretty literal translation even though the son's not in the book. Here, it was more of a jumping off point. I liked the character. I liked what he did for a living. I liked his personal philosophy. Then I kind of sent him on my own plot. Natalie's not in the book. Alex is not in the book. Firing online is not in the book. The wedding is not in the book. The plot is mine but the character and philosophy come from the book
"I was afraid, I'd eat your brains 'Cause I'm evil"
In Cold Blood (og Capote for den sags skyld) var jeg ikke så vild med da jeg så den. Måske er det fordi man i forvejen kender til historien og at jeg havde set Capote inden, at jeg den ikke gjorde så meget for mig. Synes ikke rigtig den bringer noget nyt som man ikke i forvejen var klar over. Into the Wild har jeg allerede nævnt at jeg ikke synes er noget særligt.
Resten af filmene (har dog ikke set La Bete Humaine ) er dog allesammen gode, omend jeg synes at Det sjunde Inseglet er en smule overvurderert i forhold til sin klassikerstatus. It's a Wonderful Life er nok den film jeg kan se flest gange af de nævnte, en rigtig feel-good film. Some Like it Hot er muligvis den bedste romantiske komedie. The Man Who Shot Liberty Valance er også rigtig god, omend den ikke er min yndlingsfilm af John Ford og heller ikke den bedste (men det kan jo være der kommer flere på din liste :))
Og Das Boot præsenterer noget som jeg aldrig har oplevet og som nok aldrig kommer til at opleve igen, en vaskeægte krigsfilm sat i en ubåd. Jeg har ofte tænkt hvorledes det måtte være at gå rundt i sådan et mørkt rør hvor man ofte ikke kunne gå oprejst og skulle tilbringe uanede mængder af tid i. Og prøv så at tilføje at man risikerede at blive beskudt. Det er sgu ikke noget jeg har lyst til at opleve og når man har set denne film, får man nok ikke ligefrem lyst til det. Man føler virkelig den klaustrofobiske oplevelse som det må være at færdes i en ubåd. Ærgeligt at Wolfgang ikke rigtig har fulgt det op (omend The Perfect Storm er en guilty pleasure).
"I was afraid, I'd eat your brains 'Cause I'm evil"
Nogle følger en bog mere slavisk end andre. Det kommer også helt an på hvorledes bogen er skrevet.
Apropos dette, så har jeg engang læst, at 'The English Patient' af mange blev regnet for om ikke umulig, så ihvertfald meget svær at overføre fra bog til film på grund af måden den er skrevet på. (Har dog aldrig selv læst den.)
Så ja, det kommer i høj grad an på hvorledes bogen er skrevet.
Er der nogen der har set den britiske udgave af "Det sjunde Inseglet"? på BD i øvrigt? Jeg har overvejet at kaste lidt penge efter den, da jeg aldrig har set den.
jonasgr (213) skrev:
Og Das Boot præsenterer noget som jeg aldrig har oplevet og som nok aldrig kommer til at opleve igen, en vaskeægte krigsfilm sat i en ubåd. Jeg har ofte tænkt hvorledes det måtte være at gå rundt i sådan et mørkt rør hvor man ofte ikke kunne gå oprejst og skulle tilbringe uanede mængder af tid i.
Enig, jeg kan ikke komme på andre ubådsfilm, der har opnået samme ubehagelige stemning, som "Das Boot" har. Jeg får sgu næsten åndenød, hver gang de venter på dybvandsbomber.
@bruce -
Passion of Joan of Arc - helt enig! Det er en film der giver seeren en mavepuster, en virkelig hård og fantastisk film.
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Forresten er det kun de film du har på DVD - det står næsten i #1. Ville din liste se radikal anderledes ud hvis du i beregnede alle de film du havde set? eller er de fleste/alle favoritter udkommet/købt på dvd? Jeg henviser selvfølgeligt til at du har levet et langt filmliv før dvd og blueray.
Rigtig mange jeg ikke har set. Men det er godt at have sådan en liste, så jeg har nogle anbefalinger, når jeg går til ældre film (ellers havde jeg nok været rimelig lost). Jeg har dog set Kramer vs. Kramer, og den er stadigvæk helt fantastisk. Der findes ingen bedre film om skilsmisse. Jeg har også set LA Confidential, Dirty Harry og Psycho. It's A Wonderful Life har jeg faktisk stadigvæk til gode, det er nok ved at være tid.
The only way to beat a troll is to not play their game.
#211 Lord Beef Jerky 15 år siden
#212 filmz-jonasgr 15 år siden
Jeg mener nærmere at en bog fungerer som inspiration for at lave en film. Nogle følger en bog mere slavisk end andre. Det kommer også helt anpå hvorledes bogen er skrevet. Nogle ting som fungerer godt i en bog, fungerer simpelthen ikke i en film. "No Country for Old Men" følger forlaget rimelig slavisk og fungerer sublimt, andre gør det omvendt som f.eks. "The Shining".
Og så er der en film som "The Curious Case of Benjamin Button" som ikke har meget med novellen at gøre.
Og for at tage en instruktør som Jason Reitman, så har han udtalt at han udelukkende bruger bøger som inspiration og sætter det han kan identificere sig med ind i sit eget plot:
'Cause I'm evil"
#213 filmz-jonasgr 15 år siden
Resten af filmene (har dog ikke set La Bete Humaine ) er dog allesammen gode, omend jeg synes at Det sjunde Inseglet er en smule overvurderert i forhold til sin klassikerstatus. It's a Wonderful Life er nok den film jeg kan se flest gange af de nævnte, en rigtig feel-good film.
Some Like it Hot er muligvis den bedste romantiske komedie. The Man Who Shot Liberty Valance er også rigtig god, omend den ikke er min yndlingsfilm af John Ford og heller ikke den bedste (men det kan jo være der kommer flere på din liste :))
Og Das Boot præsenterer noget som jeg aldrig har oplevet og som nok aldrig kommer til at opleve igen, en vaskeægte krigsfilm sat i en ubåd. Jeg har ofte tænkt hvorledes det måtte være at gå rundt i sådan et mørkt rør hvor man ofte ikke kunne gå oprejst og skulle tilbringe uanede mængder af tid i. Og prøv så at tilføje at man risikerede at blive beskudt. Det er sgu ikke noget jeg har lyst til at opleve og når man har set denne film, får man nok ikke ligefrem lyst til det. Man føler virkelig den klaustrofobiske oplevelse som det må være at færdes i en ubåd. Ærgeligt at Wolfgang ikke rigtig har fulgt det op (omend The Perfect Storm er en guilty pleasure).
'Cause I'm evil"
#214 BN 15 år siden
Apropos dette, så har jeg engang læst, at 'The English Patient' af mange blev regnet for om ikke umulig, så ihvertfald meget svær at overføre fra bog til film på grund af måden den er skrevet på. (Har dog aldrig selv læst den.)
Så ja, det kommer i høj grad an på hvorledes bogen er skrevet.
#215 filmz-Utyske 15 år siden
Enig, jeg kan ikke komme på andre ubådsfilm, der har opnået samme ubehagelige stemning, som "Das Boot" har. Jeg får sgu næsten åndenød, hver gang de venter på dybvandsbomber.
@bruce -
Passion of Joan of Arc - helt enig! Det er en film der giver seeren en mavepuster, en virkelig hård og fantastisk film.
#216 jessup 15 år siden
#217 Riqon 15 år siden
#218 filmz-Bruce 15 år siden
#219 mr gaijin 15 år siden
#220 Skeloboy 15 år siden
Ordet er temmelig fed, Gertrud er meget, meget uinteressant, synes jeg...