Gravatar

#11 BN 17 år siden

1) LOTR - Fellowship of the Ring

2) LOTR - The Two Towers

3) LOTR - Return of the King
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#12 Benway 17 år siden

1) "Pulp Fiction" i Kbh. (Jeg har glemt hvilken biograf det var). Filmen var fuldstændig overvældende, og jeg var helt målløs. Jeg var tilbage og se den tre gange i biografen inden den blev taget af plakaten.

2) "Blå" i Grand Teatret. En daværende kæreste havde slæbt mig noget modvilligt med, men til min store overraskelse var jeg helt vild med filmen. Det var nok første gang jeg for alvor var interesseret i en så "smal" film.

3) "Den tredje mand" i fjernsynet, da jeg ikke var særlig gammel. Jeg tror, det var første gang, jeg blev bevidst om at instruktion, kameravinkler og den slags rent faktisk gjorde en forskel på, hvorvidt en film var god eller ej. De sidste scener i kloakkerne virkede virkelig skrækindjagende på mig dengang.

og mange flere siden...
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#13 Bobby Singer 17 år siden

I uvilkårlig rækkefølge:

1: Steven Spielberg! Ja jeg kunne ikke bare vælge en film, da så mange af hans film har haft en stor betydning for min barndom. Vi snakker Indiana Jones 1, 2 og 3, Jaws, E.T. og ikke mindst Jurassic Park (som skulle ses på VHS båndet, hver gang jeg var ude ved mine bedsteforældre).

2: Sleepy Hollow - Udover at være en fantastisk film, var det også den film der for alvor introducerede mig for Tim Burtons fantastisk skæve og eventyrlige univers og han har været en personlig favorit lige siden.

3: Blade Runner: The Final Cut set i BioCity Århus – Utrolig flot oplevelse, der stadig er svær at sætte ord på, som jeg aldrig vil glemme. Der gik i hvert fald ikke lang tid, før jeg var fuldstændig opslugt af filmens univers. Musik, billeder og så Rutger Hauers rørende slut monolog går alt sammen op i en højere enhed. Fuldstændig eminent film!

Jeg kan stadig komme i tanke om hundredvis af andre mindeværdige øjeblikke, men er jo desværre nødt til at begrænse det lidt ellers ville listen nok blive alt for lang. :)
Idjit
Gravatar

#14 El vez 17 år siden

Jeg lister mine biografoplevelser, da der ofte er noget specielt over dem...

1. Pirates of the carribean i Imperial til premiere surprise. Ingen vidste hvad den handlede om (den havde endnu ikke haft alm. premiere i USA) og folk var ellevilde.

2. Almost Famous i Empire. Ved ikke helt hvorfor filmen ramte mig så dybt den dag, men jeg var enormt rørt og filmen gav mig virkelig en masse energi - fedt!

3. Terkel i knibe ligeledes i Imperial, introduceret af Anden. Filmen var ikke noget mesterværk, men stemningen var HELT oppe at ringe, folk sang med på sangene osv. Fantastisk.

4. ...jeg sniger lige en mere ind: Premiere surprise på 28 days later i Imperial. Starten af filmen er jo helt fantastisk og publikum var lammede.

----

Værste biografoplevelse:
Imperial - premiere surprise på The Pianist, hvor en masse forlod salen og det bragte en del uro. Nogle af de tåber der ikke gad at se filmen stillede sig op og råbte ting ud i lokalet. Idioter.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#15 filmz-incubus 17 år siden

1) LOTR - ROTK: Kunne næsten ikke lade være med at tude. Syntes det var så evindelig sørgeligt, at skulle for det første se hvordan Frodo forlader sine venner, og for det andet indse, at nu kom der ikke flere film i den historie.

2) The Matrix: Aldrig set før (tror jeg nok) kamerateknik og actionscener, og så var historien bare noget helt udover det sædvanlige. En overordentlig fantastisk film på alle led og kanter.

3) The Dark Knight: Jeg sidder stadig her til formiddag, dagen efter jeg var inde og se den, og tænker på Ledgers storslåede præstation. Aldrig har jeg været så skræmt over en filmkarakter som denne. The Dark Knight må være en af de bedste film, jeg har set i biografen i flere år.
"I'm gonna say the same thing any man with two penises says when his tailor asks him if he dresses to the right or left."
Gravatar

#16 vapor 17 år siden

1) "Star Wars" + "Empire Strikes Back" double feature.
Min far tog mig med da jeg var 9-10 år.

2) Back to the Future.

3) Jurrasic Park.

Gravatar

#17 wimmie 17 år siden

1. Moulin Rouge i biografen - den film er fed - og endnu federe på et stort lærred med god lyd; følte mig helt forpustet bagefter :)

2. Memento. Første gang jeg så den var jeg helt i chok over måden den var lavet på - og en anelse forvirret. Så den igen med det samme (bogstaveligt talt med det samme. Den røg direkte ind på min top 3 :)

3. The Cell. En fed film selvom den måske ikke er noget stort mesterværk - det var mere overraskelsen over den. Det var en surprise-premiere som en del af en film-maraton på 4 film (de andre var Snatch, the Beach og What Women wants.)
Ingen vidste hvilken film den 4. ville være, og jeg tror at filmen (og genren) kom bag på alle; den var bare så uventet overvældende flot, fascinerende og brutal.
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#18 Åkepool 17 år siden

1. Gallapremiere på "T2" i Imperial, med T2 lagkage i foyeren. Sad på knap så gode pladser på 8. række, men filmoplevelsen slog fuldstændigt benene væk under mig :)

2. "Jaws", dengang jeg kun var en lille knægt. Jeg var skræmt fra at svømme i mange år. Den var så fed og så skræmmende.

3. "The Exorcist". Igen var det, det skræmmende der gjorde det store indtryk. Så den hos en kammerat, hvis far havde scoret den et eller andet sted. Løb hele vejen hjem fra ham, uden at kigge mig tilbage, om aftenen da vi havde set den.

Det kan måske virke underligt, at jeg har film der skræmmer mig, som bedste oplevelser. Men det er da fedt at blive skræmt :)

#10 - Godt at se, at alle dine bedste filmoplevelser er sket i Imperial ;)
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#19 filmz-Crystalstar1200 17 år siden

# 18 Imperial har ikke været og er bestemt ikke altid garent for en god oplevelse imo. ;)
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#20 elwood 17 år siden

Ikke nødvendigvis mine bedste film, men hvertfald bedste oplevelser, som var lidt ud over det sædvanlige.

The Blues Brothers repremiere i fuldt dresscode som ja Elwood, og hvor der blev severet Budweiser (jeg drak ikke den står dog i mit "barskab" og pynter) men ingen Chicken Wire desværre 8-)

Damm det var en oplevelse og se den film på det store lærrede.

Indiana Jones Repremiere med retro reklamer damm det var genialt, jeg var til Marathon med INdy 1-2-3 og før filmen var der retro reklamer, dvs. "man ser det straks han bruger Gerimax" og Bryl creme, Snehvidt, og en cykel reklame der fortalte om kvinden frihed.

Det burde de gøre noget mere i, retro reklamer er det ultimative 8-)

Moulin Rouge til Sommerbio, jeg anede ikke hvad det gik ud på, men kæft man hvor en rutsjebanetur det var.

Som en Joker bonus: Singin In The Rain i Tv da jeg var knægt efter jeg havde set den, ku jeg ikke lade være med at forsøge og genskabe de samme "moves" Gene Kelly gjorde på kantstenen i regnvejret. Filmenh røg også hurtigt op i min Top 3 sammen med Blues Brothers.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"

Skriv ny kommentar: