Gravatar

#1 filmz-mes 17 år siden

Hvis vi ser bort fra namedropping og pretige, hvad er jeres 3 bedste filmoplevelser?

Mine:
1) clock work orange - har aldrig følt mig så fokuseret og indfanget, som første gang jeg så den.. så den med en vis væmmelse på en computer på et drengeværelse på min efterskole. Har set den set den en del gange efter, men desværre har jeg senere hen fundet den en smule uoverskulig at skulle se.
2) Clueless - den første og bedste chickflick ever! kan stadig se den igen og igen og.. før alt det andet pjat kom på banen! Tror den blev sendt på tv2 en fredag aften, hvor mine søstre og jeg stadig boede hjemme:)
3) the nightmare before christmas - så den en juleaftensnat, før jeg havde en interesse for film, navne eller noget. blev bare fanget ind i tim burtons fatastiske univers! der gik mange år før jeg fandt den på dvd og igen flere før jeg fandt ud af, at det var tim burton der havde skrevet den og hvad hans betydning egentlig havde for min senere interesse for film!

Gravatar

#2 filmz-Bruce 17 år siden

1) Alien premieren i 1979 i Imperial, 15 år gammel. Brugte timevis på at falde i søvn hver nat det næste halve år.

2) Ørneborgen i Tre Falke Bio i 70mm i 1978.

3) Double Indemnity i Dagmar i nyrestaureret kopi.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#3 Corgan 17 år siden

Ok... her kommer 3 hurtige fra mig så:

1.
Magnolia - Én af de bedste (hvis ikke den bedste) film jeg nogensinde har set. Skuespillet er helt fantastisk og instruktionen ligeså. Man sidder lidt forvirret første gang man ser den, men efterhånden gror filmen på én. Jeg har filmen rigtig mange gange efterhånden, men jeg glæder mig allerede til at se den igen. Jeg så filmen for første gang med 3 af mine venner, som alle faldt i søvn og først vågnede ved scenen med frøerne. De synes den var mærkelig. Jeg kunne ikke få armene ned.

2.
Oldboy - Jeg havde glædet mig meget til at se filmen, da jeg satte den i dvd-afspilleren første gang... men den overrumplede mig total. Et visuelt mesterværk!

3.
American Beauty - Jeg bliver aldrig træt af at se den film. Den virker så livsbekræftende og trist på samme tid. Spacey er fantastisk i hovedrollen. Og så er filmen utrolig smuk. Jeg så den første gang i Haderslev bio.
Gravatar

#4 mr gaijin 17 år siden

1) Kieslowskis 'Blå' som 13-14-årig i Øst for Paradis, Århus. Jeg blev fuldkommen overrumplet af tanker og følelser og 'film'. Den gik rent ind i sind og hjerte.

2) 'Pulp Fiction' i Dagmar. Tarantino sugede mig totalt ind i sin filmverden dengang.

3) 'Chungking Express', også i Øst for Paradis, også midt-90erne. Nok min første store filmforelskelse.

Og tusind andre oplevelser.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#5 mr gaijin 17 år siden

Jeg kunne ikke få armene ned.

Hvor ubehøvlet! Tag hensyn til dem på rækkerne bag dig.
Gravatar

#6 filmz-Crystalstar1200 17 år siden

1) 1978 - 70MM kopien af "Close Encounters of The Third Kind" i Tre Falke Bio, og har siden brugt meget tid på at finde og mange penge at se film i 70 mm kopier, både i ind- og udland. Samme sug i maven fik jeg først, da Imperial viste den restaurede udgave af "Lawerence of Arabia" i sommeren 1990.

Begge biografer har givet mig mange gode oplevelser, selvom de aldrig når min favorit biograf, den nu lukkede Kinopalæet på Gl. Kongevej i København, som med sin helt spcielle udforming og buede lærred gjorde den til sin helt egen.

2) 1982 under en filmfestival med masser af s/h klassikere indenfor mange genre, men een skilte sig særligt ud - Seven Samurai (Shichinin no samurai?) - Festivalen bød også på mange andre spændende S/H film jeg stadig holder fx Children of Paradise (Les Enfants du Paradis), Wages of Fear, Jules et Jim pg fra den dag besluttede jeg at S/H kan man godt betale for, og ikke blot vente på at de bliver vist på TV.

3) 2000 - Fantasia 2000 @ The IMAX Seattle Pacific Science Center - Var den aften min kone og jeg forlovede os og tilbragte en helt dag med mange specielle og uforglemmelige oplevelser, og denne forestilling var blot en af de ting som gjorde denne dag til noget specielt for os/mig.
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#7 MadMartigan 17 år siden

1) Pulp Fiction! (Det er simpelthen en konge oplevelse hver gang, den film glider bare ned, på den mest cool måde)

2) Star Wars - a new hope (Var helt betaget af den måde, den var lavet på, med det lille rumskib, og så et der pludselig var 200 gange stører)

3) Zodiac (Det kom helt bag på mig, hvor fanget jeg blev af den film, jeg var totalt væk. Kan huske hende ved siden af, spurgte mig 3 gange om den samme ting, uden jeg reagerede overhovedet)
I'm your huckleberry...
Gravatar

#8 Corgan 17 år siden

#5:

Det var i hjemmebiografen, så det var kun én række. :-)
Gravatar

#9 mr gaijin 17 år siden

#8 Nå ok. Så slipper du med en advarsel denne gang :)
Gravatar

#10 filmz-DocDoom 17 år siden

1) Premieren på Star Wars i Imperial tilbage i 70'erne - jeg husker suget i maven da jeg fik snøret billetkontrolløren til at tro, at jeg var gammel nok til at se den.

2) LOTR Fellowship i Imperial - dér blev jeg sgu imponeret over hvor godt TOlkiens verden var overført.

3) T2 i Imperial - den bragte F/X op i en helt ny liga, og man tabte bare kæben.
That's no moon. It's a space station.

Skriv ny kommentar: