Gravatar

#11 jessup 14 år siden

Meget spænende liste. Tror ikke selv at jeg kunne stå inde for en liste med 150 forskellige instruktører - ikke at flere film fra samme instruktør er en kvalitet i sig selv. Har indtil videre selv kun set : Mishima, Ride..., There will be... og Kundskabens.. alle er fremragende film.
This is just until June
Gravatar

#12 filmz-Bruce 14 år siden

#11 Jeg har haft Mishima som "udestående" siden jeg så den som trailer, hvor man også kørte meget på, at Coppola og Lucas var executive producers. Den var dog ikke til at komme i nærheden af i mange år og da den så kom for kort tid siden hos Criterion ... ja så var blu-ray perioden startet og det er en af de film, jeg nu venter på får HD behandlingen.

There Will Be Blood, så absolut!!!

70'ernes største er jeg nok mere til Robert Altman, Coppola og ikke mindst Woody Allen, men Peckinpah var et stort 70'er ikon.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#13 Skeloboy 14 år siden

Ganske interessant start. Har kun set 2 af dem(There Will Be Blood og Kundskabens Træ), mens et par af dem(Ceddo og Mishima).
Gravatar

#14 Benway 14 år siden

Spændende film. Ride the High Country er en formidabel men desværre temmelig overset western, så det er godt at se den nævnt her.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#15 Yoda 14 år siden

Meget spændende og inspirerende liste. Ser frem til "next batch" :-)
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#16 filmz-ab 14 år siden

Har ikke set Ride the High Country, men Wild Bunch var ihvertfald fantastisk. There Will Be Blood, ja da. Dog ikke så langt nede på listen :-)
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#17 Antlion 14 år siden

Benway (14) skrev:
Spændende film. Ride the High Country er en formidabel men desværre temmelig overset western, så det er godt at se den nævnt her.

Det er også et unikt øjeblik i Peckinpahs produktion mht. venskab:

Da Gil forsøger at stjæle guldet, forhindrer Steve ham i det. Og han er endda parat til at smide sin gamle ven i fængsel uden tøven.

I modsætning til f. eks. "Pat Garrett & Billy the Kid":

Det er her utilgiveligt, at Pat Garrett som sherif kan tillade sig at jage sin gamle ven.

Altså to moralske modsætning, hvor venskab i det ene tilfælde bør brydes, mens det bør være ukrænkeligt i det andet.

#16:

Du skal ikke forvente den samme brutalitet og action som i "The Wild Bunch", men jeg vil anbefale dig at se den, hvis du var så begejstret for førnævnte film.
Gravatar

#18 filmz-ab 14 år siden

Okay, og tak for din anbefaling. Den samme brutalitet finder man næppe i nogen westerns, hverken før eller efter den. Men jeg vil helt sikkert opsøge nogle af instruktørens titler, herunder Straw Dogs står på ønske listen.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#19 MMB 14 år siden

Jeg har (mærkeligt nok ^^) kun set There Will Be Blood på listen, men den er også fremragende. Jeg troede dog, at jeg var den eneste, der havde hørt om Dao ma zei her på filmz, men der tog jeg åbenbart fejl. :P Jeg kan bare ikke opstøve den film nogen steder...
Gravatar

#20 Benway 14 år siden

#17 Du har ret, det er et ret interessant skift. En slags forklaring kunne måske være, at det har grund i, at Peckinpah delvist baserede Steve på sin egen far, der også plejede at sige mange de ting, som Steve siger inklusiv "All I want is to enter my house justified". Steve virker også nærmest rigidt regelret til tider, hvilket måske også har været Peckinpahs opfattelse af sin far.

Det var forøvrigt ret spændende at læse, at en af de geniale ændringer Peckinpah lavede ved manuskriptet var, at det var Steve i stedet Gil, der dør i slutningen. Hvis det havde været Gil, havde det alt for pænt løst dilemmaet. Som der er nu giver det hele oplevelsen meget større følelsesmæssig punch i det, at Gil via den altopofrende vens død bringes tilbage i den rette fold. Jeg skal ærligt indrømme, at jeg var tæt ved tårer i slutningen. :)
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."

Skriv ny kommentar: