Gravatar

#31 Antlion 14 år siden

Skeloboy (30) skrev:
#29 - hvor pokker har du set Huillets og Straubs film? Kun 66 stemmer på IMDB...

Jeg har et TV-rip liggende, som jeg ikke aner hvor stammer fra. Det er i elendig kvalitet. Jeg skal nok uploade nogle screenshots for sjov skyld. :)

Skeloboy (30) skrev:
Har dog haft kig på den her

Den er i ret så dårlig kvalitet, men £9.99 er ikke så galt igen, da du får i hvert fald 2 fantastiske film - nemlig "Chronik der Anna Magdalena Bach" og "Une visite au Louvre".

Udover nogle japanske udgivelser, så har Montparnasse udgivet 5 sæt med deres film:

Volumen 1: "Machorka-Muff", "Moses und Aron", "Nicht versöhnt oder Es hilft nur Gewalt wo Gewalt herrscht" og "Von heute auf morgen" - Alle på tysk!

Volumen 2: "Dalla nube alla resistenza", "Fortini/Cani", "Sicilia!" og "Quei loro incontri" - Alle på italiensk!

Volumen 3: "Chronik der Anna Magdalena Bach", "Die Antigone des Sophokles nach der Hölderlinschen Übertragung für die Bühne bearbeitet von Brecht 1948 (Suhrkamp Verlag)" og "Geschichtsunterricht" - Alle på tysk!

Volumen 4: "Cézanne", "En rachâchant", "Lothringen!" og "Une visite au Louvre" - Alle på fransk!

Volumen 5: Jeg er ikke sikker, men det indeholder vidst "Der Tod des Empedokles", "Klassenverhältnisse" og "Toute révolution est un coup de dés", hvor det kun er sidstnævnte der er på fransk, de andre er på tysk.

Så hvis du hverken kan forstå fransk, italiensk eller tysk bliver det svært at skaffe deres film!

Skeloboy (30) skrev:
Pudovkin har jeg endnu ikke fået set noget med. Men Mother er på ønskelisten.

Det er også en klassisk propagandafilm, og uden tvivl en god introduktion til Pudovkin.
Gravatar

#32 Bates 14 år siden

Fed tråd.

Du har altid givet udtryk for en "spændende" filmsmag, og derfor har jeg også føjet denne tråd til foretrukne.

Jeg følger med stor interesse nedtællingen.
Gravatar

#33 Antlion 14 år siden

#32:

Tak, det er jeg glad for at høre. :)

Antlion (31) skrev:
Jeg har et TV-rip liggende, som jeg ikke aner hvor stammer fra. Det er i elendig kvalitet. Jeg skal nok uploade nogle screenshots for sjov skyld. :)

Billede 1
Billede 2
Billede 3
Billede 4

Hahah, nej, det ser ikke godt ud...
Gravatar

#34 Skeloboy 14 år siden

Nårh, det er da helt acceptabelt. Ser VHS-bånd, der er mere slidte end det :)
Gravatar

#35 Antlion 14 år siden

#34:

Problemet er bare, at filmen til tider vises i god kvalitet i diverse små biografer, og så er det virkelig ærgerligt, at den ikke har fået en udgivelse på DVD.
Gravatar

#36 Antlion 14 år siden

138. "Johnny Guitar" (1954, Nicholas Ray)

Nicholas Ray overførte en europæisk bevidsthed til Hollywoods etablerede filmindustri, og han var stærkt værdsat hos de franske kritikere, der hyldede ham som auteur. Med film som "Bigger Than Life", "In a Lonely Place", "Rebel Without a Cause" etc. blev han kendt som realist, men hovedværket "Johnny Guitar" er på ingen måde lavet i realismens ånd.

Vienna (Joan Crawford) har bygget en saloon, beliggende på en grund, som jernbanen er interesseret i. Da fire mænd røver en diligence og dræber en mand, leder pebermøen Emma Small (Mercedes McCambridge) byens mænd til Viennas saloon, og påkræver Dancin' Kid (Scott Brady) og hans bande fængslet, samt Viennas opgivelse af sin saloon.
Vienna holder stand, og får assistance af en gammel bekendt, Johnny Guitar (Sterling Hayden), der muligvis ikke er så harmløs, som han ser ud til. De traditionelle roller er ombyttet, og mange har derfor stemplet filmen feministisk, men filmen er en allegori på meget andet. Man kan argumentere for, at Ray kreerede en anti-McCarthyistisk kommentar, pakket ind i et farverigt og virtuost spil.

"Johnny Guitar" er eksalteret melodrama, når det er bedst. En kvinde-opera-western, der med sin kunstfærdighed vil skræmme nogen, men hypnotisere andre.
Gravatar

#37 Benway 14 år siden

#36 Helt enig. Johnny Guitar er fantastisk. Vienna spraglede skjorter, den hidsige dialog mellem McCambridge og Crawford, og det overstadig melodrama - der er så meget at holde af, hvis man lader sig rive med at stilen. En suveræn film jeg godt gad se på blu-ray.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#38 Skeloboy 14 år siden

Det er em ganske fed film, men jeg er nu ikke helt så begejstret som jer. Den ligger på en 8/10 her
Gravatar

#39 Antlion 14 år siden

#37:

Ja, "Johnny Guitar" på BD ville være dejligt! Hvilke udgave har du? Den fra Universal (link) er i forfærdelig kvalitet, og Paramounts udgave er klart at foretrække.
Gravatar

#40 Benway 14 år siden

Det er desværre, den jeg har, og ja, kvaliteten er ikke imponerende. Jeg har kigget efter den anden, men har indtryk af, at den er udgået.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."

Skriv ny kommentar: