Gravatar

#71 Antlion 14 år siden

132. "Paris Texas" (1984, Win Wenders)

Wim Wenders var blandt Fassbinder, Herzog, Kluge, Schlöndorff og andre en af de fremtrædende instruktører i JDF (Junger Deutscher Film), den nye bølge i tysk film. Med studier i filosofi samt malerkunst, forbinder mange af hans film perception med et mediterende billedsprog, hvilket giver filmene en unik tematisk og visuel genkendelighed.

Vi ser et trøstesløst landskab fra fugleperspektiv. Kameraet panorerer henover livløse klipper og tørre sanddiger, imens en skærende slideguitar musik akkompagnerer den nedtrykte stemning. Langsomt dukker en gående mand op i det fjerne. Der klippes til en glubsk rovfugl, og tilbage til manden. En close-up indstilling afslører skikkelsen. Iklædt et støvet jakkesæt og en slidt kasket, iagttager vi en fortabt sjæl. Hvor kommer han fra, og hvor skal han hen?
Stedet er den texanske ørken, kinematografien er Robby Müller, musikken er Ry Cooder og manden er Harry Dean Stanton. Han besætter rollen som Travis Henderson, der ikke ønsker at stoppe med at gå. Da hans bror Walt finder ham, og langsomt erindrer ham om hans liv, før han udvandrede til ørkenen, væk fra sin kone og søn. Med den genopfriskede hukommelse, rejser Travis tilbage til livet og forsøger at genoprette sit tabte sociale liv, men kan Travis tilpasse sig til den såkaldte "orden" i civilisationen?

Dette er en overdådig fortælling om individets splittelse fra civilisationen og tilbagetilpasning til denne. Længsel og fremmedgørelse, perception og meditation – "Paris, Texas" er moderne mesterværk om livets vanskeligheder!
Gravatar

#72 Benway 14 år siden

Endnu en favorit. :) Starten med Ry Cooder-musik er helt fantastisk, og de sidste 20 minutter er - uden at være dybbet i sentimentalitet - noget af det mest tårefremprovkerende, jeg har set. Vidunderlig film.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#73 Skeloboy 14 år siden

Var ikke så vild med L'atalante, men den kræver også et gensyn. Men det er en ganske fornuftig udgivelse den AE har. Og så tror jeg kun jeg betale 12 Euro for den.

Paris, Texas...det er pinligt, men har ikke set den :s
Gravatar

#74 jessup 14 år siden

[quote=Antlion (64)]133. "L'Atalante" (1934, Jean Vigo)

Helt enig en fantastisk film.
This is just until June
Gravatar

#75 Bates 14 år siden

@Antlion

Udover en ganske interessant filmsmag, så har du også en ganske fornuftig musik smag, hvis jeg altså tager udgangspunkt i dit avatar. :)

Goodbye sweet dreams..
Gravatar

#76 Antlion 14 år siden

Bates (75) skrev:
så har du også en ganske fornuftig musik smag, hvis jeg altså tager udgangspunkt i dit avatar

13th Floor Elevators? Sammen med Jefferson Airplane og Pink Floyd, anser jeg dannelsen af Erickson, Hall & Co. som værende det bedste rock band nogensinde. :)
Gravatar

#77 Antlion 13 år siden

...
Gravatar

#78 MMB 13 år siden

Antlion (77) skrev:
...

Så tråden klarede altså tsunamien i Japan. Hvornår sker der så noget nyt i den? ;)
Gravatar

#79 Antlion 13 år siden

Foeller (78) skrev:
Så tråden klarede altså tsunamien i Japan. Hvornår sker der så noget nyt i den? ;)

Jeg har haft og har fortsat problemer med at placere filmene, men de to næste skrives ind om en times tid. :)
Gravatar

#80 MMB 13 år siden

Hvilket er rundt regnet nu? :D

Skriv ny kommentar: