Gravatar

#81 Antlion 13 år siden

Beklager, jeg blev opslugt af noget andet. I får lige en indtil videre:

131. "Tôkyô orimpikku" (1963, Kon Ichikawa)

Japanske Kon Ichikawa genkendes i særdeleshed for sine betagende 2.35:1-kompositioner. Udover sin tekniske fascination af filmmediets utallige muligheder, var han stærkt optaget af de sociale tilfældes eksistentialistiske stræben efter liv, hvilken han oftest indpakkede i en mørk humor. De skildrede emner, om det være krigens aftryk på individet eller moralsk isolation og manipulation, grænser sig til tider til rendyrket nihilisme, men ekstremiseres aldrig pga. Ichikawas distinktive sans for dynamik.

Måden "Tôkyô orimpikku" følger Olympiaden i 1964 på satte en milepæl i kunstnerisk reportage. Fra solopgang til solopgang, skaber Ichikawa liv via fremstillinger af arme, fødder og nakkers muskelspændinger, givende en elegant synekdote om menneskekroppens komplekse overdådighed. Mekanismen i disciplinerne kombineres med sportsudøvernes sensuelle udtryk, og disses udholdenhed og nobilitet (både under forberedelserne og udøvelserne) skildres på humanistisk vis.

Filmen giver et billede af sportens essens i form af menneskets grænsesøgende sind.
Gravatar

#82 Steffan Rasmussen 13 år siden

Antlion (81) skrev:
131. "Tôkyô orimpikku" (1965, Kon Ichikawa)

rettet.
No matter how old you are, no matter how badass you think you are, if a toddler hands you their ringing toy phone ... You answer it.
Gravatar

#83 Antlion 13 år siden

Steffan Rasmussen (82) skrev:
rettet.

Tak, men har du set den? :)
Gravatar

#84 MMB 13 år siden

Jeg har i hvert fald ikke set den. :)
Kommer der noget mainstream på listen (udover There Will Be Blood)?
Gravatar

#85 Bruce 13 år siden

Jeg tror Tootsie er lige om hjørnet :)
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#86 Steffan Rasmussen 13 år siden

Kundskabens Træ og Paris, Texas er da også (lidt) mainstream.
No matter how old you are, no matter how badass you think you are, if a toddler hands you their ringing toy phone ... You answer it.
Gravatar

#87 Antlion 13 år siden

Foeller (84) skrev:
Kommer der noget mainstream på listen (udover There Will Be Blood)?

Det kommer an på, hvad du mener med mainstream. "Johnny Guitar", "Kundskabens Træ", "L'Atalante", "Make Way for Tomorrow", "Paris, Texas", "Ride the High Country" og "The Proposition" er da også meget populære film?
Gravatar

#88 Skeloboy 13 år siden

#87 - tror mere han tænker LOTR, The Dark Knight, Rocky, Braveheart etc etc...
Gravatar

#89 Antlion 13 år siden

#88:

Og hvad kendetegner dem? +100k stemmer på IMDd? I så fald kommer der en del af dem, ja.
Gravatar

#90 MMB 13 år siden

Film som Kundskabens Træ, The Proposition og Paris, Texas anser jeg godt nok ikke for mainstream film, men nærmere semikendte film - i mangel på et bedre udtryk.
Faktisk tror jeg ikke, det med 100k stemmer på IMDb er helt forkert, selvom man selvfølgelig ikke kan definere en mainstream film på nogen måde.
Nu er det ikke, fordi jeg forventer at se film som Braveheart og The Dark Knight på listen, men anmelderroste film, som også er kendte af store dele af filmzbefolkning, kunne jeg godt tænke mig at se mere til. :P

Skriv ny kommentar: