Gravatar

#1641 Fellaheen 13 år siden

Antlion (1637) skrev:
KeyserSöze, kender du til denne Bach-samling?

http://www.amazon.co.uk/gp/product/B003MRN6PY/ref=...


Nej, men den ser godt nok flot ud.
Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Kino
Gravatar

#1642 Fellaheen 13 år siden

#1639 - Det kan jeg ret godt lide 7/10

[url= - I Bleed[/url]
Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Kino
Gravatar

#1643 Antlion 13 år siden

"Doolittle" er et ret surrealistisk album. Rytmisk off-beat, simpelt og foruroligende. 7/10!

Og nu til foruroligelse fra Danmark:

[url= - Vandliljer[/url]
Gravatar

#1644 MBAD 13 år siden

Jeg kan ikke rigtig finde nogle elementer, der tiltaler mig. For mig er lydsiden bare stressende og irritabel, men jeg forstår godt, hvorfor den tiltaler nogen. 2/10

En af højdepunkterne i den polyfoniske middelalder- og renæssancemusik (altså Du Fay, ikke denne motet alene):
[url= Du Fay - Vasilissa, ergo gaude[/url]

Hvor vil I (KeyzerSöze, Antlion og hvem end, der ellers har viden derom) anbefale at starte, hvis jeg gerne vil have andet end tilfældigt indblik fra YouTube i krautrock? Jeg vil meget gerne have nogle albumanbefalinger.
Gravatar

#1645 Antlion 13 år siden

MBAD (1644) skrev:
Jeg vil meget gerne have nogle albumanbefalinger.


"Yeti" af Amon Düül II er velsagtens den største milepæl i bevægelsen, så det er et oplagt sted at starte. Ellers anbefalede jeg følgende navne til Foeller forleden, hvor du hjertens gerne må spørge ind til specifikke albums, hvis navnene interesserer dig:

[url= Düül - Ein wunderhübsches Mädchen träumt von Sandosa[/url]
[url= Düül II - Soap Shop Rock[/url]
[url= Ra Tempel - Amboss[/url]
[url= - Mother Sky[/url]
[url= - Im Süden[/url]
[url= Jokers - Galactic Supermarket[/url]
[url= - It's a Rainy Day, Sunshine Girl[/url]
[url= Guru - Der LSD-Marsch[/url]
[url= - Watussi[/url]
[url= - Von Himmel Hoch[/url]
[url= - Hallogallo[/url]
[url= Vuh - In den Gärten Pharaos[/url]
[url= Golowin - Der Reigen[/url]
[url= Dream - Journey Through a Burning Brain[/url]
[url= Wegmuller - Die Welt[/url]


Af litteratur og film er "Krautrocksampler" af Julian Cope og BBC-dokumentaren "Krautrock: The Rebirth of Germany" rigtig interessante. Copes bog er lettere svær at få fat i til rimelige penge, men BBC-dokumentaren kan ses her:

http://www.megavideo.com/?d=QRGWI7UY
Gravatar

#1646 Fellaheen 13 år siden

Can er ubestridt det bedste af krautrock-bandene og de har lavet en del suveræne albums. De bedste er efter min mening "Ege Bamyasi", "Future Days", "Landed" og "Tago Mago".

Fausts første album "Faust" er ret godt, "Faust IV" er et mesterværk, "The Faust Tapes" og "71 minutes" er interessante.

Neu! har lavet to mesterværker; "NEU!" og "NEU! '75"; men deres to andre album er også værd at lytte til.

Amon Düül II (det måske værste bandnavn i verdenshistorien) har jeg ikke hørt alt af, men kan godt anbefale Yeti, Made in Germany og Lemmingmania

Tangerine Dream har lavet albummet Electronic Meditation, som også er værd at nævne.

Kraftwerk kender du nok, men af deres album kan jeg bedst lide Radio-Activity, Trans Europ Express og Autobahn.

--

MBAD, hvad vil du egentlig anbefale af middelalder-renæssance-musik? er ikke så velbevandret der. Man vil gerne have noget til akkompagnere Brueghel, synes jeg.
Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Kino
Gravatar

#1647 BN 13 år siden

KeyserSöze (1646) skrev:
Kraftwerk kender du nok, men af deres album kan jeg bedst lide Radio-Activity, Trans Europ Express og Autobahn.


God musiksmag! Og Kraftwerk er ihvertfald KUNST i mine øjne. ;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#1648 Antlion 13 år siden

#1646:

Vil du virkelig kalde "Radio-Activity" og "Trans Europe Express" for krautrock? Ellers er jeg enig i, at Can er fantastiske ("Ege Bamyasi", "Soundtracks" og "Tago Mago"i særdeleshed), men Faust overtager nok pladsen som de ubestridte mestre hos undertegnede.

Interesserer Ash Ra Tempel, Cosmic Jokers, Guru Guru m.fl. dig slet ikke?
Gravatar

#1649 Antlion 13 år siden

Apropos krautrock:

Hvilke Fassbinder-film har du egentlig set, KeyserSöze? Umiddelbart vil "Angst essen Seele auf" og "... 13 Monden" nemlig ikke være dem, jeg vil tro, du vil rangere højest af hans mange film. Begge er dog naturligvis mesterlige (ak, jeg er er næsten endt i et Braad Thomsen-stadie af Fassbinder-fanboyisme). :)
Gravatar

#1650 MBAD 13 år siden

Mange tak, begge to. Jeg hørte et par numre af Faust og CAN i går, og det vakte lidt min interesse, så nu skal jeg i gang med at lytte.

KeyserSöze: Jeg synes selv, det er mest logisk og også mest interessant at starte omkring Notre-Dame skolen ([url= des Prez[/url], med mange, mange flere værd at lytte til. Hvis man vil fange mange nuancer, er det en god idé at supplere med litteratur. Middelalderen og renæssancen rummer en kæmpe musikalsk mangfoldighed. Selv hælder jeg lige nu mest til Notre Dame, fordi jeg synes, den endnu svage polyfoni har en fremragende mystik over sig, hvorimod ordene står tydeligere frem i (særligt den senere del af) renæssancen.

Brueghel kunne vel passende akkompagneres af to af hans samtidige landsmænd - Willaert og Lassus.

Skriv ny kommentar: