Gravatar

#1651 Skeloboy 13 år siden

Hvor er det sidste nummer, der skal bedømmes?
Gravatar

#1652 Antlion 13 år siden

I midten af #1644.
Gravatar

#1653 Skeloboy 13 år siden

MBAD (1644) skrev:
Guillaume Du Fay - Vasilissa, ergo gaude

Det var sgu et utroligt smukt nummer. Må hellere gå igennem alle de andre, du har anbefalet også. Har egentlig lidt efter den type musik uden at vide, hvor jeg skulle begynde...

8/10

[url= Skousen - 68[/url]. Taget fra DR2's temalørdag - Fra Protestsanger Til Folkesanger. Kunne desværre ikke finde cd-versionen.
Gravatar

#1654 MMB 13 år siden

Skeloboy (1653) skrev:
Niels Skousen - 68. Taget fra DR2's temalørdag - Fra Protestsanger Til Folkesanger. Kunne desværre ikke finde cd-versionen.


Jeg har nu altid godt kunnet lide Skousen, selvom der måske går en anelse for meget Hausgaard i den i det her nummer... Men et fint nummer er det da, hvor han går de gode gamle dage igennem.

6/10

Nu skal vi have noget musik med Van the Man. T.B. Sheets:
Gravatar

#1655 Fellaheen 13 år siden

Antlion (1648) skrev:
Vil du virkelig kalde "Radio-Activity" og "Trans Europe Express" for krautrock? Ellers er jeg enig i, at Can er fantastiske ("Ege Bamyasi", "Soundtracks" og "Tago Mago"i særdeleshed), men Faust overtager nok pladsen som de ubestridte mestre hos undertegnede.


Nej det er måske ikke helt korrekt at kalde Kraftwerk for et krautrock-band, selvom man nu hører det angivet sådan ret ofte. Fra de nævnte eksempler vil jeg bestemt også sige at numre som Radioland og Europe Endless er gode eksempler på krautrock i dens post-punkede form med Neu! F.eks. er tidlig PiL (Metal Box, fanastisk album), Joy Division, Bowie, Eno og alle dem tydeligt inspireret af Neu! og Kraftwerk:





Jeg føler også mest affinitet med Fausts vision, de tænkte utroligt moderne. Men ikke desto mindre kunne jeg bedst lide dem når de gik "pop" i numre som Jennifer, The Sad Skinhead og Flashback Caruso. Meget af deres avantgarde er mislykket - der er dog perler imellem: Chromatic, Der Vaum, Das Meer, Giggy Smile (på Faust IV), J'ai Mai Aux Dents, ...In The Spirit, Dr. Schwitters snippet, m.v. Kan du ikke lide CANs "Future Days" og "Soon over Babaluma?" - for mig er de essensen af krautrock. Og hvad med "Landed" - det album driver jo af genialitet!

Antlion (1648) skrev:
Interesserer Ash Ra Tempel, Cosmic Jokers, Guru Guru m.fl. dig slet ikke?


Jo Guru Guru kan jeg godt lide, UFO, Hinten og Känguru er virkelig gode album. Cosmic Jokers kender jeg ikke, Ash Ra Tempel er lidt kedsommeligt sommetider, men jeg kunne godt lide Schwingungen.

Antlion (1649) skrev:
Hvilke Fassbinder-film har du egentlig set, KeyserSöze? Umiddelbart vil "Angst essen Seele auf" og "... 13 Monden" nemlig ikke være dem, jeg vil tro, du vil rangere højest af hans mange film. Begge er dog naturligvis mesterlige (ak, jeg er er næsten endt i et Braad Thomsen-stadie af Fassbinder-fanboyisme). :)


Ja Fassbinder er vel også en form for krautrock :) Har desværre ikke set så mange af hans film: har set "Martha", "Lola", "Lili Marleen", "Ali: Angst essen Seele auf" og "... 13 Monden" og jeg er begejstret for det meste. Skal se The Marriage of Maria Braun og Fox and His Friends snart. Har altid undgået Fassbinder lidt, ved første øjekast virker han så tidstypisk og triviel, så det kræver lige at man tager sig lidt tid for at lære ham at kende.

Har ikke set Alexanderplatz, den skal jeg selvfølgelig også se. Hvad vil du anbefale?

Fandt forresten denne afstemning i forummets gemmer: http://filmz.dk/forum/poll/bedste-europaeiske-film... (WTF?)

Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Kino
Gravatar

#1656 Fellaheen 13 år siden

#1650 - Meget udførligt svar, tak. Helt enig i det med den tidlige polyfoni, det har en naivitet og mystik over sig ligesom malerierne fra den tid: Bosch f.eks. og freskoerne og ikonerne. Mht. sidstnævnte, fik du så set Andrei Rublev?? Eller måske Marketa Lazarová - den må være den andenbedste film, der skildrer middelalderen. Har først fornylig opdaget hvilken underskøn uoplyst rodfæstethed og transcendens middelalderen virkelig var. Med renæssancen blev alting oplyst og ordene mere tydelige i polyfonien, hvilken sorg!

Lige noget mere krautrock som du nok vil kunne lide:

[url= Duesseldorf[/url]
Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Kino
Gravatar

#1657 MMB 13 år siden

Hvad med at rate min sang i stedet? Det er ikke krautrock, men det er fucking meget bedre.
Gravatar

#1658 Fellaheen 13 år siden

Foeller (1654) skrev:
Nu skal vi have noget musik med Van the Man. T.B. Sheets:


Afgjort bedre end meget krautrock. Meditativt 8/10

[url= Morrison - Sweet Thing[/url]
Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Kino
Gravatar

#1659 MMB 13 år siden

Så giv den 10/10. :P

#1658

Et af mine yndlings Morrison numre. Jeg har også postet sangen herinde en gang før (mener jeg). Den følelse sangen igennem sin specielle melodi og helt fantastiske brug af strygere er simpelthen ubeskrivelig. Sweet Thing er uden tvivl et mesterværk, som formår at frembringe en hel unik følelse i mig. Musik når det er bedst.

10/10

The Beatles' måske bedste sang:
Gravatar

#1660 Fellaheen 13 år siden

Enig, det er en meget speciel melodi. Astral Weeks er et mesterværk.

A Day in the Life får 9/10, det er rigtignok et af Beatles bedste numre, men det ærgrer mig altid at den ikke gentager første vers bare en gang mere.

Apropos særlige fortolkninger af folk, så er Tom Waits' første album noget af det bedste!

[url= Waits - Martha[/url]
Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Kino

Skriv ny kommentar: