Firma skovturen :) Hvordan vi slipper af med de andre (en man kan tænke over) Den sorte madonna (den bedste DK action film jeg har set) Gaven (endnu en film man kan tænke lidt over, men også grine lidt af) Drengene fra sankt petri (Den bedste film der er baseret på dansk historie) Hjemve Kærlighed på film det forsømte forår (den gør mig bange for at gå i skole selv om det er en anden tid) Mafiaen og mig/det er osse mig (nok de eneste rigtig sjove Dirch Passer film jeg synes var noget ved) Walter og carlo op på fars hat (det er simpelthen normale danskere der ved hvordan man holder ferie :)) Olsen Banden (alle er næsten lige gode for mig, men de er noget speceilt inden for dansk film)
det var lige det jeg kunne komme på
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Den er sjovt nok begyndt at vokse hos mig. Måske dels pga. din udredning? Jeg overvejer snart at se den igen (genså den her i decembers) da den, til trods for min kritik af den, forbliver en meget interessant film.
Selvom dens teatralske intimitet fortsat ikke fungerer hos mig, så har den noget over sig, som jeg ikke kan sætte ord på. Den har noget, som andre Dreyer film åbenlyst ikke har.
#22 Godt at høre, og du må endelig give lyd fra dig, hvis du genser den igen. Altid interessant at læse dine nedfældne tanker. Med hensyn til tråden her, hvad er så egentlig din dansksprogede favorit, hvis du skulle pege på én enkelt?
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."
For en god ordens skyld kommer det lige i en spoiler-boks:
Jeg tror måske en af grundene til, at den i hvert fald virker så stærkt på mig, er den måde trosdilemmaet er opbygget. Det bliver antydet flere gange - ikke mindst i scenen med Johannes og barnet - at Ingers helbredelse på en eller anden måde hænger sammen med, hvordan man som tilskuer selv skruer hovedet sammen.
Lige som i en slags Peter Pan-fortælling, er det som tilskuer ens eget ønske, der kan redde hende, og hvis hun ikke bliver det, så er det fordi man ligesom hovedpersonerne ikke har ønsket det nok. Man har som tilskuer så også en del af skylden for, at det går som det går - og så også en del af æren til sidst - hvilket nok er med til at gøre den sidste scene så stærk.
Det er jo en meget menneskelig situation, og det selvsamme dilemma man på en måde altid er i, hvis en i ens familie er i livsfare: "Jeg er ikke troende, men hvis jeg nu beder rigtig inderligt, kan jeg så udrette noget, eller har jeg blot taget første skridt ud i det rene vanvid?
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Direktøren for det hele Kundskabens træ Det røde kapel Kongekabale Per Flys trilogi Reconstruction Dreyers danske værker Pelle Erobreren Harry og kammertjeneren
Men der er godt nok meget skidt mellem de små klumper af kanel.
Med hensyn til tråden her, hvad er så egentlig din dansksprogede favorit, hvis du skulle pege på én enkelt?
Jeg er på nuværende tidspunkt ikke i stand til at afgrænse det til én enkelt film, men hvis vi ikke medregner stumfilm, så er de umiddelbare kandidater "Gertrud", "Kundskabens træ", "Vredens dag" og "Ordet" vil muligvis også komme derop af (ikke som 1. pladsen naturligvis), når jeg får genset den endnu engang.
#27 - har du set Kunsten At Græde I Kor? Ordet? Ditte Menneskebarn? De Største Helte? Festen? Tro, Håb og Kærlighed? Zappa? Kundskabens Træ? Kærlighedens Smerte? Sult? At Kende Sandheden?
Bare lige for at finde ud af, hvilket grundlag du bygger det på:)
Jeg må virkelig snart få set Gertrud igen...jeg synes den var rigtig, rigtig kedelig.
#27 - har du set Kunsten At Græde I Kor? Ordet? Ditte Menneskebarn? De Største Helte? Festen? Tro, Håb og Kærlighed? Zappa? Kundskabens Træ? Kærlighedens Smerte? Sult? At Kende Sandheden?
Jeg har set 'Ordet', 'Ditte Menneskebarn', 'Festen', 'Tro, Håb og Kærlighed', 'Zappa', 'Kundskabens Træ' og 'Sult'. Jeg er usikker på 'De Største Helte' og 'Kærlighedens smerte'. Men 'Kunsten at græde i kor' og 'At kende sandheden' har jeg ihvertfald ikke set. Instruktører, der altid har kedet mig, går jeg udenom, medmindre jeg hører eller læser, at vedkommende fuldstændig har skiftet stil.
Men ups! Jeg havde jo helt glemt 'Festen'. Jeg vil ikke sige, at jeg ikke kan leve uden den (har den ikke i samlingen). De andre er enten for teatralske og skoleteater-agtige eller har det der typisk danske, flade og kedelige islæt over sig som jeg ikke bryder mig om. Jeg siger ikke, at alt ved dem er håbløst, men der er ikke nogen af de nævnte film der tiltaler mig nok til at jeg vil kalde dem rigtig gode.
Jeg vil anbefale 'Festen' som en virkelig god dansk film, og så må jeg vist hellere se at få den købt selv. ;-)
Jeg må virkelig snart få set Gertrud igen...jeg synes den var rigtig, rigtig kedelig.
Interessant konklusion. :-) ... Men det ER jo set før, at man ændrer mening ved et gensyn med en given film.
#21 MOVIE1000 15 år siden
Hvordan vi slipper af med de andre (en man kan tænke over)
Den sorte madonna (den bedste DK action film jeg har set)
Gaven (endnu en film man kan tænke lidt over, men også grine lidt af)
Drengene fra sankt petri (Den bedste film der er baseret på dansk historie)
Hjemve
Kærlighed på film
det forsømte forår (den gør mig bange for at gå i skole selv om det er en anden tid)
Mafiaen og mig/det er osse mig (nok de eneste rigtig sjove Dirch Passer film jeg synes var noget ved)
Walter og carlo op på fars hat (det er simpelthen normale danskere der ved hvordan man holder ferie :))
Olsen Banden (alle er næsten lige gode for mig, men de er noget speceilt inden for dansk film)
det var lige det jeg kunne komme på
#22 Antlion 15 år siden
Den er sjovt nok begyndt at vokse hos mig. Måske dels pga. din udredning? Jeg overvejer snart at se den igen (genså den her i decembers) da den, til trods for min kritik af den, forbliver en meget interessant film.
Selvom dens teatralske intimitet fortsat ikke fungerer hos mig, så har den noget over sig, som jeg ikke kan sætte ord på. Den har noget, som andre Dreyer film åbenlyst ikke har.
#23 rockysds 15 år siden
#24 Benway 15 år siden
For en god ordens skyld kommer det lige i en spoiler-boks:
Lige som i en slags Peter Pan-fortælling, er det som tilskuer ens eget ønske, der kan redde hende, og hvis hun ikke bliver det, så er det fordi man ligesom hovedpersonerne ikke har ønsket det nok. Man har som tilskuer så også en del af skylden for, at det går som det går - og så også en del af æren til sidst - hvilket nok er med til at gøre den sidste scene så stærk.
Det er jo en meget menneskelig situation, og det selvsamme dilemma man på en måde altid er i, hvis en i ens familie er i livsfare: "Jeg er ikke troende, men hvis jeg nu beder rigtig inderligt, kan jeg så udrette noget, eller har jeg blot taget første skridt ud i det rene vanvid?
#25 mr gaijin 15 år siden
Direktøren for det hele
Kundskabens træ
Det røde kapel
Kongekabale
Per Flys trilogi
Reconstruction
Dreyers danske værker
Pelle Erobreren
Harry og kammertjeneren
Men der er godt nok meget skidt mellem de små klumper af kanel.
#26 Antlion 15 år siden
Jeg er på nuværende tidspunkt ikke i stand til at afgrænse det til én enkelt film, men hvis vi ikke medregner stumfilm, så er de umiddelbare kandidater "Gertrud", "Kundskabens træ", "Vredens dag" og "Ordet" vil muligvis også komme derop af (ikke som 1. pladsen naturligvis), når jeg får genset den endnu engang.
#27 BN 15 år siden
Hmm .... Øjeblik, jeg prøver lige at komme i tanke om en VIRKELIG god dansk film jeg har set. ..... Næh, nej ...
#28 Skeloboy 15 år siden
Bare lige for at finde ud af, hvilket grundlag du bygger det på:)
#29 Antlion 15 år siden
#30 BN 15 år siden
Jeg har set 'Ordet', 'Ditte Menneskebarn', 'Festen', 'Tro, Håb og Kærlighed', 'Zappa', 'Kundskabens Træ' og 'Sult'. Jeg er usikker på 'De Største Helte' og 'Kærlighedens smerte'. Men 'Kunsten at græde i kor' og 'At kende sandheden' har jeg ihvertfald ikke set. Instruktører, der altid har kedet mig, går jeg udenom, medmindre jeg hører eller læser, at vedkommende fuldstændig har skiftet stil.
Men ups! Jeg havde jo helt glemt 'Festen'. Jeg vil ikke sige, at jeg ikke kan leve uden den (har den ikke i samlingen). De andre er enten for teatralske og skoleteater-agtige eller har det der typisk danske, flade og kedelige islæt over sig som jeg ikke bryder mig om. Jeg siger ikke, at alt ved dem er håbløst, men der er ikke nogen af de nævnte film der tiltaler mig nok til at jeg vil kalde dem rigtig gode.
Jeg vil anbefale 'Festen' som en virkelig god dansk film, og så må jeg vist hellere se at få den købt selv. ;-)
Interessant konklusion. :-) ... Men det ER jo set før, at man ændrer mening ved et gensyn med en given film.