Gravatar

#1 Twister 15 år siden

Har ledt efter en lignende tråd herinde men kan ikke rigtig finde nogen så nu prøver jeg altså at lave en ny.

Som titlen antyder kunne jeg godt tænke mig at høre hvilken dansk film (her menes der dansk-sproget film) der er jeres favorit og hvorfor lige denne film er den bedste danske film i har set.
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#2 Nicki52 15 år siden

Jeg kan ikke finde nogen - et øjeblik!
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#3 Skeloboy 15 år siden

Der har været noget lignende før, men den kan man altid tage igen :)

3 dansksprogede film:
Ditte Menneskebarn: en realistisk og barsk skildring af livet for en uægte født barn i "gamle dage". Uhyre godt skuespil.

Ej at forglemme:
Kunsten At Græde I Kor: en helt unik blanding, som man ikke kan finde i andre film. Noget som alvorligt som incest bliver gjort til en kulsort film.

Bænken: Jesper Christensen spiller med 100% overbevisning som alkoholiker, og filmen går helt tæt på, hvordan det er at være manden på bænken.

Fælles for de tre øverste er, at det er meget stærke, barske og rørende dramaer, hvor skuespillet er i særklasse.
Gravatar

#4 AP 15 år siden

Jeg har svært ved at nævne én favorit, men er rimeligt enig med 3#, synes dog også at 'Festen' og 'Idioterne' skal nævnes - nu skrev du jo også dansksprogede film, så gælder de allerede nævnte Trier film vel ikke helt :-)
Gravatar

#5 Skeloboy 15 år siden

Ahh...så ikke parentesen, faktisk :)...

Så er det godt, jeg lige kunne nå at rette det ;)
Gravatar

#6 Nicki52 15 år siden

Min er Kunsten at græde i kor er en af dem.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#7 stoffer 15 år siden

Glem for guds skyld ikke 'Bennys Badekar'.
Now the thing to remember, boys... flies spread disease, so keep yours closed!
Gravatar

#8 inflector 15 år siden

Pusher og Arven er jeg også ret glad for.
selfimprovement is masturbation
Gravatar

#9 rockysds 15 år siden

Carl Th. Dreyers "Ordet" uden tvivl.

Som ingen anden dansk film formår den at drage mig komplet ind i filmen. Stilistisk er den sikker som få andre, dvælende i sit eget rolige tempo, præcis i kamerabevægelser og skuespil, og emnet har længe interesseret mig. Filmen er både urimelig øm og hård, og slutscenen bjergtager mig hver gang.

Skrev forresten en længere udredning her, som svar på et spørgsmål fra Antlion.
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."
Gravatar

#10 chandler75 15 år siden

Jeg er rigtig glad for Nils Malmros' film, især "Kundskabens træ" og "At kende sandheden".

Bille Augusts tidlige film - "Pelle erobreren", "Zappa" og "Tro, håb og kærlighed".

Af nyere film: "Pusher" og "Bænken". Også "Bagland" overraskede positivt.

Henning Carlsens "Sult" ligger også højt på listen over favoritter.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert

Skriv ny kommentar: