Jeg mener produktionsår. Film som The Reader, Slumdog Millionaire, Gran Torino, The Wrestler etc. er fra 2008, selvom de først havde præmiere i Danmark i 2009.
Seks film fra sidste år har gjort stort indtryk på mig:
5/5 Waltz with Bashir The Dark Knight Happy-Go-Lucky Slumdog Millionaire Lad den rette komme ind Aruitemo Aruitemo
Ingen af dem har haft en livsændrende kraft på mig eller måden, jeg ser film på. Men de har da haft en effekt. "Waltz with Bashir" mht. hukommelse. Happy-Go-Lucky mht. attitude til at forholde sig til sine omgivelser. "The Dark Knight" har basket gevaldigt til helte/skurke-dikotomien ved at opdatere "High Noon" til vores superheltetid. "Slumdog" har givet mig helt nye indtryk af Indien, sat billeder på revitaliseringen af den gamle verden. "Lad den rette komme ind" har genfortolket og udvidet mit billede af barndom. "Aruitemo Aruitemo" har smeltet Ozus enkle, dybe filmiske blik for menneskeliv sammen med nutidens komplekse forhold.
4/5 Entre les Murs Iron Man Ponyo on the Cliff Be Kind Rekind Revolutionary Road Caos Calmo Wall-E Johnny Mad Dog Vicky Christina Barcelona Gomorra Speed Racer The Witch of the West Is Dead Departures Gran Torino Milk
Og så er der jo stadig film fra 2008, vi ikke har opdaget.
Jeg hænger stadig efter med en masse af 2008-titlerne, da jeg er ganske sløv til at komme i biografen og nu langsomt indhenter på BD. Men af dem, jeg har set, må de tre bedste være:
Synecdoche, New York Milk The Dark Knight
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."
#1 colette 16 år siden
Min liste:
The Curious Case of Benjamin Button 6/6
Revolutionary Road 5/6
The Dark Knight 5/6
Milk 5/6
Vicky Christina Barcelona 4/6
#2 dolphinfriendly 16 år siden
#3 colette 16 år siden
#4 Yoda 16 år siden
#5 Antlion 16 år siden
#6 BN 16 år siden
Quantum of Solace
Revolutionary Road
... er dem som jeg lige på stående fod kan komme i tanke om.
#7 mr gaijin 16 år siden
5/5
Waltz with Bashir
The Dark Knight
Happy-Go-Lucky
Slumdog Millionaire
Lad den rette komme ind
Aruitemo Aruitemo
Ingen af dem har haft en livsændrende kraft på mig eller måden, jeg ser film på. Men de har da haft en effekt. "Waltz with Bashir" mht. hukommelse. Happy-Go-Lucky mht. attitude til at forholde sig til sine omgivelser. "The Dark Knight" har basket gevaldigt til helte/skurke-dikotomien ved at opdatere "High Noon" til vores superheltetid. "Slumdog" har givet mig helt nye indtryk af Indien, sat billeder på revitaliseringen af den gamle verden. "Lad den rette komme ind" har genfortolket og udvidet mit billede af barndom. "Aruitemo Aruitemo" har smeltet Ozus enkle, dybe filmiske blik for menneskeliv sammen med nutidens komplekse forhold.
4/5
Entre les Murs
Iron Man
Ponyo on the Cliff
Be Kind Rekind
Revolutionary Road
Caos Calmo
Wall-E
Johnny Mad Dog
Vicky Christina Barcelona
Gomorra
Speed Racer
The Witch of the West Is Dead
Departures
Gran Torino
Milk
Og så er der jo stadig film fra 2008, vi ikke har opdaget.
#8 filmz-Bruce 16 år siden
Låt den rätte komma in
Changeling
#9 rockysds 16 år siden
Synecdoche, New York
Milk
The Dark Knight
#10 Benway 16 år siden
Artiklen med undertegnedes fem valg nederst kan findes her.