Gravatar

#11 ks 21 år siden

#10, der er mere atmosfære end direkte chok effekter i A Tale Of Two Sisters, og det er da helt sikkert atmosfæren der er skræmmende. *SPOILER* Nu siger du at du kun blev skræmt under køkkenvasken, hvad med da hun havde mareridt om genfærdet i soveværelset? *SPOILER*
Gravatar

#12 El vez 21 år siden

Ja der mener jeg heller ikke du har ret, panda, jeg synes TT2S er ret skræmmende hele filmen igennem og det er ikke de få chokeffekter der gør den uhyggelig.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#13 dyg 21 år siden

Jeg vil hellere se en gyser/horror-film, med stemning og atmosfære end en film, der ikke kan andet end at leve på chok-effekter (jvf. mange amerikanske gysere).
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#14 Spanner 21 år siden

The Ring
Alien
Pet Sematary
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#15 filmz-propagandapanda 21 år siden

Nå jo, den med genfærdet i soveværelset var osse ret skræmmende.

Jeg er helt enig i Jeres synspunkt omkring vigtigheden af atmosfæren i filmene. Jeg er f.eks helt vild med atmosfæren i filmen Kaïro, hvor der ikke er så mange chokeffekter.
Jeg er da også glad for min TTO2S, da det er en rigtig god film, men ser den nu stadig som et drama/thriller om man vil.

Meget groft sagt: En film som f.eks thrilleren Se7en er jo heller ikke gyser, men der er masser at atmosfære og sammenlignlige chok med dem man ser i TTO2S. Derfor vil jeg putte dem ind under samme kategori. Jeg blev f.eks mere skræmt af Se7en, men det er jo heller ikke gyser...
Gravatar

#16 filmz-uzumaki san 21 år siden

Hehe..

Hvad man opfatter som en gyser / horror film er jo forskelligt fra person til person. Nogle har en tendens til lettere at blive "skræmt" over diverse scener end andre. Så hvis man kategoriserer efter hvor "skræmt" man selv bliver, tror jeg at det er meget individuelt. Den eneste film jeg rent ud sagt kan huske hvor jeg virkeligt ikke brød mig om at se den, var da jeg gik i 6. klasse og skulle se Tobe Hooper's "The Texas Chainsaw Massacre", sammen med nogle venner. På det tidspunkt synes jeg den forekom mig meget skræmmende og klam (hvilket den helt sikkert også er).

Men anyway... emnet i "A tale of two sisters" vil jeg da mene går ind under horror. Hvilket man så sikkert kan drage en længere diskussion om. Hehe.. ^^

Ang. forskellen på US og Asian Cinema... Synes klart at asiaterne for tiden laver klart de fedeste film. Og det gælder inden for flere genrer end kun horror. Synes de amerikanske film har udviklet en tendens til at skride hurtigt frem på en næsten systematisk måde. Tit krydret med sædvanlige kedelige dialoger. Og tit en tendens til at afsløre alt i den sidste ende. En af de ting jeg godt kan lide ved asiatiske film er, at de oftest efterlader en med en masse spørgsmål. Ikke alt bliver afsløret og ikke alt bliver klargjort. Elsker sådan noget. Dialogerne i asiatiske film er tit så langt ude, at det kun gør det hele endnu bedre. "Memories of Murder" er et rigtigt godt eksempel. Virkelig gode dialoger som tit får en til at trække på smilebåndet.. ^^

Oftest er asiatiske film også en del mere barske. Til tider lidt for meget måske. "Sympathy of Mr. Vengeance" og "Old Boy" er gode eksempler. Rigtige fede film, men også utroligt barske på mange punkter. Bare lige for at nævne nogle titler som ikke går ind under horror-genren...^^

Det skal lige klargøres at jeg også holder utroligt meget af amerikanske film. Det ligger bare til sjældenhederne efterhånden, at jeg ser en amerikansk film hvor jeg bagefter tænker "Fuck, den holder sgu 100 %". Jeg har mange amerikanske film i min samling af ældre dato, som stadig er blandt mine favoritter.
Så hvis nogle føler sig trådt over tæerne, fordi jeg taler lidt ned om US-film, så læs lige det hele inden i kommer igang med at sable mig ned.. haha.. ^^

Anyway.. til sidst lige en top 3 over mine absolutte horror / gyserfilm....

1: The Texas Chainsaw Massacre (1974 - Tobe Hooper)

Det store mesterværk fra Tobe Hooper. Ja, jeg mener stadig at til dags dato er der ikke lavet nogen film som minder om denne. Den er så original og gennemført så det gør helt ondt. Alt lige fra måden den er filmet på, til lyd-scoren gør den en fryd for øjet og øret at se, selv den dag idag. Alting er virkeligt så ondt i denne film, så den får alle ens egne sadistiske sider frem.. ^^

2: Ring trilogy (1998-2000 - Hideo Nakata / Norio Tsuruta)

Set som en helhed er disse tre film også klart blandt mine favoritter. Synes virkeligt at historien om Sadako er ret interessant. Ikke de mange store "skræk"-scener, men den de her film, kan virkeligt binde mig til skærmen. Der er store diskussioner om, at de to sidste i serien ikke er så fede etc etc. Men jeg synes, at hvis man ser alle 3 parter, som én stor helhed, ja... så holder de sgu 100 %. Ring bærer så også en stor del af æren for, at have åbnet Asian cinema for så mange folk her i Europe. Det er jo kun helt iorden..^^

3: The Thing (1982 - John Carpenter)

Uha. En virkelig fed film, som har fascineret mig siden jeg så den i mine yngre dage. Kan godt lide konceptet at det hele foregår så afsides på jordkloden. Og især slutningen er prikken over i'et. Virkeligt et mesterværk fra denne tid. Jeg mindedes jeg så denne film første gang da jeg gik i 6-7. kl. eller noget. Når jeg ser den idag, virker den knapt så skræmmende, men den tilhører klart en af mine alltime-favorites... ^^

-----------------------------------------------------

"Kono yo wa jinsei jigusoo pazuru..^^.."
Gravatar

#17 filmz-yoshimura 21 år siden

Uha, den er svær. Jeg vil nok også få svært ved at holde mig nede på tre, så jeg prøver en alternativ approach:

Asiatiske:
1. Dark Water
2. Ringu
3. A Tale of Two Sisters

Ikke-asiatiske
1. The Exorcist
2. Salem's Lot
3. Riget (går den ikke an som en gyser?))

Men der er nu mange boblere: The Thing, Hellraiser, Suspiria, Event Horizon ...
the buses that charged past so overflowing with passengers that from the outside they looked like they were making a rush delivery of spare limbs to some far-off war
Gravatar

#18 Yoda 21 år siden

Det er jo nærmest en umulighed, da gyserfilm er min favoritgenre og der er et hav af flotte, flotte film.

Men lad os se på det. Der kunne sagtens have stået andre, på de tre's plads, men det er tre film, jeg sætter stor pris på, og spm jeg elsker at gense.

1. The Shining
2. Psycho ('60)
3. The Omen
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#19 filmz-thomas _h 21 år siden

hmm tough call, men:

1. Event Horizon
2. The Ring (US) (Den japanske er noget makværk, skræmte mig ikke det mindste)
3. The Exorcist

Texas Chainsaw Massacre (2003) har atmosfæren til at få en plads i min top 3, men da jeg var inde og se den i biografen, sad mit hjerte godt nok oppe i halsen under næsten hele filmen. Tror aldrig jeg har set en film der har givet mig så mange chok! Har stadigt ikke fået taget mig sammen til at se originalen, selvom den står på min hylde.
Gravatar

#20 dyg 21 år siden

#19 - Den havde præcis den modsatte effekt på mig. Jeg sad og kedede mig grumt da jeg Texas Chainsaw Massacre. Derimod er Texas Chain Saw Massacre alt for fed.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind

Skriv ny kommentar: