Gravatar

#1381 BN 11 år siden

Ispep (1378) skrev:
Jeg mente hvis du værdsætter godt drama over action, hvorfor så ikke søge rigtige dramaer med noget mere tyngde end drama med action i?

Jamen, det gør jeg jo også:

Walk the Line
Angela's Ashes
Amadeus
Barry Lyndon
The Deer Hunter
The Godfather
The Godfather Part II
The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford
Immortal Beloved
American History X
The Chase
Festen
The Yards
The Natural
Nuovo Cinema Paradiso - forlænget udgave
Atonement
Chaplin
One Hour Photo
Blue Velvet
The Elephant Man
12 Angry Men
The Majestic
Rain Man
One Flew Over the Cuckoo's Nest
Gone Baby Gone
Michael Clayton

... for blot at nævne nogle eksempler fra min Top 200. Så hvad nyt?

Men det ene udelukker ikke det andet. Når jeg taler om "drama med action" eller for den sags skyld "action med drama i", sigter jeg til den omstændighed, at der er et PERSONLIGT drama sammen med actiondelen, noget bund og karakter i tilknytning til hovedpersonerne, foruden noget hjerte og følelse, noget intelligens i det overordnede plot. 'Heat' og Bourne-trilogien er perfekte eksempler på dette, hvor jeg vil betegne 'Heat' som et krimidrama der indeholder action, mens Bourne-filmene er action, der indeholder drama. Sommetider taler man også om, at en film kan være "karakterdreven", og det er jeg bestemt tilhænger af ... eller sagt på en anden måde: Det giver ofte et ekstra plus i karakterbogen. :-)

http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#1382 Ispep 11 år siden

Det var mere måden du skrev det på, at du vægter drama over action. Jeg er enig med dig i om Heat og Bourne. Men Bourne kan jeg også sætte på bare for dens action og underholdningsværdi. For i sidste ende er det jo en actionfilm med højt tempo.
Gravatar

#1383 BN 11 år siden

Ispep (1382) skrev:
Det var mere måden du skrev det på, at du vægter drama over action.

Jo, men det har jo noget at gøre med, at film til tider kan være svære at sætte i bås. I f.eks. 'Heat' er der både en krimi, et drama og en del action. Og 'Inception' - apropos vores snak i den anden tråd - har både elementer af science-fiction (=teknologi, der gør "shared dreaming" og drømme-design mulig), actionfilm, krimi (kup-historien) og psyko-drama (Cobbs dæmoner).

Med hensyn til at jeg vægter drama over action, kunne man måske modificere det:

Den form for action jeg elsker allermest, er den hvor der er tilsat en tilpas portion karakterdrevent drama og en masse hjerte og følelse. Og drama med actionelementer rammer nok oftere mit filmhjerte end rendyrkede actionfilm.

Men jeg kan også lide rendyrket action, såsom eventyr-action á la Indiana Jones og rigtig storby-actionfilm som Die Hard 1, 2, 3 og 4 (samt sikkert også 5).
Gravatar

#1384 Ispep 11 år siden

Så kan jeg meget bedre følge dig og så er vi ikke så uenige endda. Selvfølgelig kan jeg også bedst lidt karakterdrevet actionfilm som Heat og Bourne men jeg kan sgu også godt lide ukompliceret actionpræget brag med kun det til formål :o Ja, som Die Hard f.eks. Jeg har dog også hang til b-actionfilm som nogle af Van Damme, Steven Seagal, og noget i den retning. Ja, jeg kan godt lide det hele egentlig, når jeg føler mig i godt selskab :0
Gravatar

#1385 BN 11 år siden

Ispep (1384) skrev:
Ja, som Die Hard f.eks. Jeg har dog også hang til b-actionfilm som nogle af Van Damme, Steven Seagal, og noget i den retning. Ja, jeg kan godt lide det hele egentlig, når jeg føler mig i godt selskab :0

Hehe. Jeg tvang mig selv til at se en hel film med Steven Seagal forleden. Hold fast hvor jeg dog synes, den mand er en ringe skuespiller! Keanu Reeves har jo ligefrem et vildt udtryksfuldt og sprællevende ansigt i forhold til Seagal. ... Nej, jeg må indrømme, at Segal og Van Damme (som jeg også har set nogle af "de bedste film" med) slet ikke er noget for mig.

Der var engang (1980erne) hvor jeg så alle film med Chuck Norris, Arnold Schwarzenegger, Sylvester Stallone og Michael Dudikoff m.fl. Men den tid er ovre. Jeg kan simpelthen ikke udstå den type actionfilm. Og Jason Stathams film er heller ikke ligefrem bedre .... hmm, hans ansigt må vist også været blevet ramt af permanent lammelse engang i hans barndom eller ungdom. ;-)

Men der kommer da heldigvis stadig gode actionfilm indimellem på den her side af årtusindskiftet.

Gravatar

#1386 Ispep 11 år siden

Ja han er bestemt ringe til skuespil Seagal. Men film som Nico og et par andre finder jeg meget skægge. Af Damme finder jeg Universal Soldier fornøjelig. Som sagt. Mit behov stritter lidt i flere retninger :)
Gravatar

#1387 Hr. Nielsen 11 år siden

Ispep (1386) skrev:
Som sagt. Mit behov stritter lidt i flere retninger
Sådan har jeg det også og selv om Seagal og Van Damme, har lavet nogle af de værste film jeg har set (særligt Seagal), så er der enkelte der fungerer lige godt nok, til jeg har følt mig underholdt på en fin måde. Men klart, med så mange ringe imellem, går der længere og længere tid mellem man tager chancen med deres film.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#1388 doom WAD 11 år siden

BN (1385) skrev:
Jeg tvang mig selv til at se en hel film med Steven Seagal forleden. Hold fast hvor jeg dog synes, den mand er en ringe skuespiller! Keanu Reeves har jo ligefrem et vildt udtryksfuldt og sprællevende ansigt i forhold til Seagal. ... Nej, jeg må indrømme, at Segal og Van Damme (som jeg også har set nogle af "de bedste film" med) slet ikke er noget for mig.

Der var engang (1980erne) hvor jeg så alle film med Chuck Norris, Arnold Schwarzenegger, Sylvester Stallone og Michael Dudikoff m.fl. Men den tid er ovre. Jeg kan simpelthen ikke udstå den type actionfilm.

Heretic. Jeg er uenig i hvert ord her.

Film som Marked for Death, Nico og Under Siege vil jeg alle give 10:10. Og det er uden at blinke. De er simpelthen så vellykkede inden for deres genre. (Men hvis man hader genren er det naturligvis svært.) Og Exit Wounds vil jeg nok give 8:10. Synes Seagal fungerer rigtig godt i de nævnte film, og jeg kan intet sætte på hans skuespil i disse (omend en del på hans garderobe og frisør-valg). Dog enig i, at der er 90% crap fra den Søgale efter hans første 5-6 film.

Den Fordømte aka The Mussle From Brussel er noget ringere, men film som Timecop og Universal soldier er bestemt genreperler.

Også Keanu er IMO en fed skuespiller. Alle behøver ikke lave en Rambo/Rocky grimasse eller Shakespeare-tårer for at fungere.
Gravatar

#1389 the_paki_don 11 år siden

Så hvad synes du om Steven Seagal? At han IKKE er en ringe skuespiller? :)
En ting er, at han i sine unge dage var god til det, han nu kunne... Lange håndmadder ud og være badass... Men jeg forestiller mig ikke, at han på noget tidspunkt kunne spille en af de mere krævende roller fra Shakespeares hånd... :)
Gravatar

#1390 doom WAD 11 år siden

the_paki_don (1389) skrev:

Så hvad synes du om Steven Seagal? At han IKKE er en ringe skuespiller? :)
En ting er, at han i sine unge dage var god til det, han nu kunne... Lange håndmadder ud og være badass... Men jeg forestiller mig ikke, at han på noget tidspunkt kunne spille en af de mere krævende roller fra Shakespeares hånd... :)

Nej og hvorfor skulle han det? Han var sublim inden for sin genre - i alt fald i starten. Han kunne det, han skulle, nichts weider, og det fungere som en samlet pakke på settet. Jeg vil mene, at Nico, Marked For Death og Under Siege 1 er blandt de film, som jeg har set flest gange overhovedet. Ikke dermed sagt, at de er på min top 20 indenfor bedste film.

Skriv ny kommentar: