Gravatar

#271 BN 13 år siden

IK (270) skrev:
Nå BN.. Hvornår får vi de næste 100? ;)

I teorien kunne I få dem allesammen på én gang, men uden kommentarer. hehe

Jeg er lige nu og her ved at skrive kommentarer til placeringerne 100-91.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#272 Babo Rises 13 år siden

IK

Svaret til #268. Jeg tror at den tankegang skyldes, at man måler tingene lidt mere objektivt, end subjektivt. Hvis jeg må komme med et andet eksempel. Filmisk set er Godfather bedre end Departed, men jeg kan bedre lide Departed og kan dermed se den flere gange. Men nu kan jeg selvfølgelig også lide Godfather, og kan se dens kvaliteter.
Gravatar

#273 IK 13 år siden

Nemlig! :-)
Gravatar

#274 BN 13 år siden

#272 - Babo Rises:

Du bruger vendingen "filmisk set", og det er vel egentlig det samme som når jeg i #269 taler om, at skuespil, instruktion, manuskript, musik, fotografering o.s.v. kan være af den højeste kvalitet. ... Så man kan med andre ord komme ud i at tale om "tekniske mesterværker", hvor selve håndværket er forbilledligt og enestående.

Når jeg selv afstår fra at betegne en kritiker- og publikums-kæledægge som 'Citizen Kane' som et mesterværk (selvom den teknisk set er det), så er det fordi det for mig svarer til at gifte sig med en kvinde, som måske nok er en af verdens smukkeste og mest formfuldendte, men hvis personlighed eller indhold man ikke synes helt så godt om, ja, som ikke har ramt éns hjerte. ... Det ville ikke være det rigtige valg.
Gravatar

#275 Collateral 13 år siden

#274: Jeg giver dig helt ret. Hvis man skal holde rigtigt af en film skal det tekniske og indholdet gå op i en højere enhed (hvilket det så også gør i Citizen Kane imo.)
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#276 Babo Rises 13 år siden

Kære BN. Og hvade den kvinde du giftede dig med en god personlighed, men var tilgengæld ikke særlig tiltrækkende (og jo, det fysiske betyder altså noget, tak) ja, hvor er vi så henne? Vil der ikke altid være et eller andet :) så hvad er det rigtige valg?

Jeg behøver vel ikke at gå på kompromis med min egen filmsmag/værdier ved at erkende, at Godfather f.eks er en større bedrift end Departed. Jeg foretrækker vel, uanset hvad, stadig Departed. Følelser betyder meget for film fans, men derfor behøver man ikke kun fokusere på det, men bevæge sig lidt udenfor den "sikre" zone. Så tror jeg man bliver bedre til at vurdere film. Anskue film.
Gravatar

#277 BN 13 år siden

Babo Rises (276) skrev:

Kære BN. Og hvade den kvinde du giftede dig med en god personlighed, men var tilgengæld ikke særlig tiltrækkende (og jo, det fysiske betyder altså noget, tak) ja, hvor er vi så henne? Vil der ikke altid være et eller andet :) så hvad er det rigtige valg?

Eftersom udseendet også betyder meget for mig, så er det rigtige valg en kvinde med begge dele - en god personlighed og et flot udseende (og sandelig om min kone ikke har begge dele, hehe).

Babo Rises (276) skrev:
Jeg behøver vel ikke at gå på kompromis med min egen filmsmag/værdier ved at erkende, at Godfather f.eks er en større bedrift end Departed. Jeg foretrækker vel, uanset hvad, stadig Departed.

Jeg er helt enig. Jeg anerkender jo selv, at 'Citizen Kane' er et mesterværk, men foretrækker bare at betegne den som et teknisk mesterværk, hvilket jo netop betyder, at den "rent filmisk" (for nu at låne dit eget udtryk) er en større bedrift end f.eks. Cary Grant-komedien 'The Philadelphia Story', som jeg bedre kan lide.

Babo Rises (276) skrev:
Følelser betyder meget for film fans, men derfor behøver man ikke kun fokusere på det, men bevæge sig lidt udenfor den "sikre" zone. Så tror jeg man bliver bedre til at vurdere film. Anskue film.

Jeg ved ikke helt hvor du vil hen med det, du her siger. Husk på, at du taler/skriver med en, som eksempelvis anerkender 'Citizen Kane' som et mesterværk, blot uden at være i stand til at engagere sig følelsesmæssigt i dens personer, endsige være bekymret for deres skæbne. Og jeg anser f.eks. også Chaplin for at være en af filmhistoriens største kunstnere, og flere af hans film regner jeg for mesterværker - og det selvom jeg ikke bliver revet med på samme måde af dem som da jeg var barn og teenager og heller ikke har nogen af dem som yndlingsfilm.

Desuden synes jeg, at fortællerytmen i sidste del af 'There Will Be Blood' er dårlig og utilfredsstillende, og at musikken er elendig og ikke gør billedsiden eller filmen som helhed nogen tjeneste. Jeg holder heller ikke af eller med nogen af personerne. ..... Men derfor kan jeg da sagtens se, at det er en velinstrueret, flot filmet og velspillet sag, samt at Daniel Fay-Lewis' præstation er ægte, Oscar-værdig skuespilkunst.
Gravatar

#278 Babo Rises 13 år siden

Så er vi jo helt enige. Også om kvinden, (også mht. begge dele skal fungere hos hende :)).

Så er vi også pænt enige, om det andet, tror jeg nok. Også om Citizen Kane. Den siger mig heller ikke så meget personligt, men den har nogle stærke kvaliteter, ja.

Det jeg mente var også, at hvis blot en film ikke fanger en følelsesmæssigt, så er det for mig ikke ensbetydende med en lav karakter, eller en mindre god film. Og det er du vel også enig i. Følelser betyder ikke alt i denne sammenhæng.
Gravatar

#279 BN 13 år siden

Babo Rises (278) skrev:
Det jeg mente var også, at hvis blot en film ikke fanger en følelsesmæssigt, så er det for mig ikke ensbetydende med en lav karakter, eller en mindre god film. Og det er du vel også enig i. Følelser betyder ikke alt i denne sammenhæng.

Jeg er nok tilbøjelig til at fastholde udtrykket "teknisk mesterværk" og derved skelne mellem film, som i ALLE henseender er en tilfredsstillende oplevelse, og film, som ikke er det, men som har en række fantastiske kvaliteter, som nærmest ikke kan benægtes.

Man kunne evt. sige "et fuldblods mesterværk", i modsætning til "et teknisk mesterværk".

Jeg kunne ikke drømme om at give 6/6 eller 10/10 til en film som 'Citizen Kane', eftersom den ikke i alle henseender er en tilfredsstillende oplevelse. Den får 4/6 eller 7/10 (og den har også fået en plads i mit filmskab). Men hvis en eller anden spørger mig, hvordan jeg vil vurdere selve filmhåndværket i 'Citizen Kane', så vil jeg svare 6/6 eller 10/10, for rent teknisk er der nul og nix at komme efter.

Den svenske filminstruktør Ingmar Bergman kunne ikke lide 'Citizen Kane'. Han kaldte den "dødkedelig" og sagde: "Skuespilpræstationerne er ikke noget værd". Og han betegnede desuden Orson Welles som en "ufatteligt overvurderet filmskaber".

Jeg synes også selv, at filmen har en tendens til at blive en smule kedelig, men vil dog ikke ligefrem betegne den som "dødkedelig". Skuespillet finder jeg upåklageligt, uden dog at være decideret fantastisk. Og hvad angår Orson Welles selv, mener jeg ikke, at han er overvurderet, for både hans entusiasme og kærlighed til filmmediet skinner så kraftigt igennem i hans film, at han i sig selv er blevet en inspirationskilde for mange andre instruktører.
Gravatar

#280 Collateral 13 år siden

#279: Uenig. Da især i at skuespilspræstationerne intet er værd.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone

Skriv ny kommentar: