Hey. Har besluttet at jeg vil begynde at læse lidt mere, men derfor kan det jo stadig godt være lidt filmrelateret. :-)
Denne tråd er derfor tiltænkt til at kunne anbefale de bøger som film ofte bygger på. Hvor mange gange har man ikke hørt sætningen "synes altså bogen var bedre en filmen" eller "godt jeg fik læst bogen først" osv.
Har ikke meget erfaring på området, men har da fået læst Silence of the Lambs og One Flew Over the Cukoo's Nest, som begge er nogle utroligt gode bøger og som egentligt adskiller sig ret meget fra filmene selvom de er gode på hver deres måde. Har også Hannibal stående, men har aldrig fået den læst - nogen der kan anbefale den? Og hvad med Red Dragon?
Bøger I selv har læst vil være at foretrække at høre om, samt hvad I synes om dem - hvis de fx er bedre en filmen, men bøger man skal undgå er også fint. :-)
Nogen der har læst Jurassic Park og hvordan er den?
Hvis bøgerne er udkommet på dansk vil det være fint da jeg bilder mig ind jeg læser hurtigere sådan. Men ellers er engelske titler også fint. :-)
På forhånd mange tak for de gode råd.
Mvh Peter
Ps. I første omgang vil det være fint med de skønlitterere bøger da det er dem jeg godt vil igang med. Så må de mere faglitterere bøger vente lidt endnu. :-)
En anden som er interessant som bogform er Cormack McCarthys "No country for old men". Nu er det svært at sammenligne den med filmen da jeg af gode grunde ikke har set den endnu. Men bogen er helt klar værd at læse.
Derfor, Cormack McCarthy - No country for old men
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Personal Favorite: Joseph Heller's Catch-22 (Punkt 22) En fremragende og ekstremt morsom bog, med en udmærket filmatisering, der til dels fanger galskaben i bogen, men ikke opnår helt samme charme eller gennemførthed. Castet er til gengæld super. Men bogen er simpelthen så genial, at ingen bør snydes.
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."
Jeg vender den lige rundt, jeg har ikke fået set Ondskab endnu, men jeg har købt dvd'en.
Men Jan Guillou's Ondskab, er en fantastisk bog, og jeg er så bange for jeg bliver skuffet af filmen, så jeg har ikke fået den set endnu.
Bogen er ihvertfald en rigtig page Turner, og især til sidst i bogen var dte lige før jeg læste for hurtigt, fordi jeg var så spændt på hvad han ville gøre.
Jeg tænker især på den allersidste scene i bogen, hvor han endelig trodser sin Ondskabsfulde Far
jeg Sad bogstavligt talt næsten og udbrød Yes! da jeg læste slutningen.
Men for lige at være On topic så tager jeg lige den åbenlyse, HG2G er så meget bedre en Bog end film.
J. J: "This is one of my Favorite shots." Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Da jeg var en lille gut lånte jeg engang en stor og tyk bog på skolebiblioteket. Forfatteren var Michael Ende og bogen hed "The Neverending Story". Jeg var blæst omkuld. Jeg kan huske at jeg brugte meget kort tid på de 5-600 sider. Det er en af de få gange hvor jeg virkelig er stødt på begrebet "page-turner". Dog har jeg svært ved at forestille mig at den kan have samme effekt idag. Tør dog godt alligevel anbefale bogen.
Derfor, Michael Ende - The Neverending Story
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Men en af mine favoritfilm gennem tiderne, muligvis min absolutte favorit, "Blade Runner", stammer fra en virkelig lækker sci-fi bog: "Do Androids Dream of Electric Sheep?". Den findes også i dansk udgave, "Drømmer androider om elektriske får?", jeg er dog ikke sikker på om den stadig er til at få i handlen.
Af samme forfatter, er det jo også værd at nævne "A Scanner Darkly", som jeg selv ikke har fået læst endnu - det siges dog at være den filmatisering der ligger tættest på bogen, hvor "Blade Runner" er milevidt fra bogen.
.. og lige for at svare på "Jurassic Park", jep, jeg har læst den først bog, det er ganske habil underholdning. :)
Sideways af Rex Pickett har jeg kun ros til overs for. Jeg er vild med filmen og glad for at jeg læste bogen bagefter, for selvom filmen følger bogen meget godt, så er der bare mere kød på bogen; sjovere og dybere.
Det fede ved Michael Chrichton, er at han altid har en masse videnskabelig stuff med (no offence bn ;))
Læs:
Kuglen (sphere) JP Carl Sagans Contact Stephen Kings The Stand & The Thommyknockers Undendliche Geschichte er SÅ fed og adskiller sig SÅ meget fra den amerikanske film. LÆS DEN! Det er verdensklasse og du kan sikkert finde den i en antikvar near you. Den danske oversættelse er rigtig god.
Snup du dig en dag i morgen, og smut lidt rundt og se på bøger. Det er noget jeg selv holder af :)
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
#1 McPeter 18 år siden
Denne tråd er derfor tiltænkt til at kunne anbefale de bøger som film ofte bygger på. Hvor mange gange har man ikke hørt sætningen "synes altså bogen var bedre en filmen" eller "godt jeg fik læst bogen først" osv.
Har ikke meget erfaring på området, men har da fået læst Silence of the Lambs og One Flew Over the Cukoo's Nest, som begge er nogle utroligt gode bøger og som egentligt adskiller sig ret meget fra filmene selvom de er gode på hver deres måde. Har også Hannibal stående, men har aldrig fået den læst - nogen der kan anbefale den? Og hvad med Red Dragon?
Bøger I selv har læst vil være at foretrække at høre om, samt hvad I synes om dem - hvis de fx er bedre en filmen, men bøger man skal undgå er også fint. :-)
Nogen der har læst Jurassic Park og hvordan er den?
Hvis bøgerne er udkommet på dansk vil det være fint da jeg bilder mig ind jeg læser hurtigere sådan. Men ellers er engelske titler også fint. :-)
På forhånd mange tak for de gode råd.
Mvh
Peter
Ps. I første omgang vil det være fint med de skønlitterere bøger da det er dem jeg godt vil igang med. Så må de mere faglitterere bøger vente lidt endnu. :-)
#2 Bony 18 år siden
Derfor, Bret Easton Ellis - American Psycho
#3 Bony 18 år siden
Derfor, Cormack McCarthy - No country for old men
#4 rockysds 18 år siden
Personal Favorite: Joseph Heller's Catch-22 (Punkt 22)
En fremragende og ekstremt morsom bog, med en udmærket filmatisering, der til dels fanger galskaben i bogen, men ikke opnår helt samme charme eller gennemførthed.
Castet er til gengæld super. Men bogen er simpelthen så genial, at ingen bør snydes.
#5 elwood 18 år siden
Men Jan Guillou's Ondskab, er en fantastisk bog, og jeg er så bange for jeg bliver skuffet af filmen, så jeg har ikke fået den set endnu.
Bogen er ihvertfald en rigtig page Turner, og især til sidst i bogen var dte lige før jeg læste for hurtigt, fordi jeg var så spændt på hvad han ville gøre.
Men for lige at være On topic så tager jeg lige den åbenlyse, HG2G er så meget bedre en Bog end film.
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#6 Bony 18 år siden
Derfor, Michael Ende - The Neverending Story
#7 elwood 18 år siden
8-)
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#8 filmz-Kadann 18 år siden
Men en af mine favoritfilm gennem tiderne, muligvis min absolutte favorit, "Blade Runner", stammer fra en virkelig lækker sci-fi bog: "Do Androids Dream of Electric Sheep?". Den findes også i dansk udgave, "Drømmer androider om elektriske får?", jeg er dog ikke sikker på om den stadig er til at få i handlen.
Af samme forfatter, er det jo også værd at nævne "A Scanner Darkly", som jeg selv ikke har fået læst endnu - det siges dog at være den filmatisering der ligger tættest på bogen, hvor "Blade Runner" er milevidt fra bogen.
.. og lige for at svare på "Jurassic Park", jep, jeg har læst den først bog, det er ganske habil underholdning. :)
#9 Michael Andersen 18 år siden
#10 davenport 18 år siden
Læs:
Kuglen (sphere)
JP
Carl Sagans Contact
Stephen Kings The Stand & The Thommyknockers
Undendliche Geschichte er SÅ fed og adskiller sig SÅ meget fra den amerikanske film. LÆS DEN! Det er verdensklasse og du kan sikkert finde den i en antikvar near you. Den danske oversættelse er rigtig god.
Snup du dig en dag i morgen, og smut lidt rundt og se på bøger. Det er noget jeg selv holder af :)