#20 Navnet siger mig et eller andet, men jeg har ikke haft undervisning hos ham, ej heller menes jeg at have haft en forelæsning hos ham. Jeg har nok hørt om en forelæsning, han skulle afholde. Så jeg kan desværre ikke afkræfte, at han generelt er arrogant, eller bekræfte at han bare er ved at være en for træt gamling. Temmelig ærgerligt med arrangementet, når emnet nu er så spændende og Helvedesblomsterne vel altid trænger til at blive læst.
Én nem tudom, mi fenyeget az estek csipkés árnyain; mint romló halról a legyek, szétszállnak tőle álmaim.
És nem tudom, mily dajkahang cseng a szivembe csendesen: nyugodj, hiszen csak este van s mitől is félnél, kedvesem?
-----
Hvad føler jeg mon true true mig om Aftnen, naar Skygger væver deres Kniplingsslør? Jeg véd det ikke selv; men Søvnen skyer mig som Fluer en Stump Fisk fra Dagen før.
Ejheller véd jeg, hvilken Vuggevise der nynner i mig, som et Fadervor: »Vær rolig, — det, der kommer, er kun Aftnen, . . . Barnlille dog, hvad er du bange for?«
The feelings I don't have, I don't have. The feelings I don't have, I won't say I have. The feelings you say you have, you don't have. The feelings you would like us both to have, we neither of us have.
The feelings people ought to have, they never have. If people say they've got feelings, you may be pretty sure they haven't got them.
So if you want either of us to feel anything at all you'd better abandon all idea of feelings altogether.
Muldgraver: "Mild enfoldighed kysser med dug håbet med det manglende ben, sidder de glemmende berøringen af vissent græs, hinanden, en basun afventer...nu findes".
#25 Det lyder bekendt. Hvor er det, jeg har læst det?
Mit nu er desværre en malstrøm, der hvor fænomenal end som naturkraft og beskuelse, hah som endda attraktion, er en alt for langsom og brølende ørhed, et centrifugalt opkastfald. Og dog er der vel momenter af klarhed.
Nogen der har læst "Lima - din ryg er behåret!" af den jødiske professor D. Hugenstatler?
Det er virkelig en fed oplevelse, da man kommer ind omkring alle de følelsesmæssige aspekter, vedrørende en lille knold jord, der aldrig har mødt f.eks. regnorme og muldvarpe. I en tour de force gennem knoldens korte liv (før en spade afkorter det), oplever vi b.la. et møde mellem seksten piberygende mænd af kort statur, der diskuterer hvorvidt menneskeheden lugter af tin, og om stivelse skal forbydes pr. lov. Tror nok i lige skal til tasterne og bestille hjem, hvis i ikke skal tabes bag en vogn!!
;)
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Men jeg er alligevel ikke helt med, din fremhævning er desværre for obskur for mig. Oplys mig venligst!
"Nu findes" er en utrolig suggestiv måde at ende et digt på, synes jeg. Momenter kan gribes og indfries i gangarter af klang og musik (kan I ikke høre tilværelsens slag under poesiens tag, SarvigJózsefMallarméLangeRilke?):
En hed ildblomst tænder det nøgne træ øverst i kronen, dør i et blink, er ikke mere. Men blomsten bliver og lyser i natten. Nu findes.
Stængt flakker i mig selv min sang blandt grenes hvælv, fulgt støt, i skæbnetunghed, mørknet af sin skygge og stumhed. Nu findes.
Fandt jeg tonen igen blev jeg påny den samme, ensom og rank i skær af urolds himmelflamme. O lilje, den blandt nymfer som har barnets sind. Nu findes.
Tågesole ser jeg gennem dybet svømme. Store stjerner flakker mellem mørke strømme. Byen stråler mod mig, men for mine føder ser jeg lyset vride sine dunkle rødder. Nu findes.
Og hvor bestyrtet er væsenet, som må flyve født af et skød. Det farer gennem luften som opskræmt af sig selv. En flugt som revnen, der løbet i en kop. Nu findes.
Jeg får dog ikke læst så meget. Nærmest slet ikke. Forbandet ak!
Ak! Hvorfor ikke? Encyclopédie, som netop er blevet oversat til dansk i udvalg, kunne eventuelt være en passende overspringshandling i din forbandelse:
#21 Muldgraver 10 år siden
Navnet siger mig et eller andet, men jeg har ikke haft undervisning hos ham, ej heller menes jeg at have haft en forelæsning hos ham. Jeg har nok hørt om en forelæsning, han skulle afholde. Så jeg kan desværre ikke afkræfte, at han generelt er arrogant, eller bekræfte at han bare er ved at være en for træt gamling. Temmelig ærgerligt med arrangementet, når emnet nu er så spændende og Helvedesblomsterne vel altid trænger til at blive læst.
#22 Pécuchet 10 år siden
az estek csipkés árnyain;
mint romló halról a legyek,
szétszállnak tőle álmaim.
És nem tudom, mily dajkahang
cseng a szivembe csendesen:
nyugodj, hiszen csak este van
s mitől is félnél, kedvesem?
-----
Hvad føler jeg mon true true mig om Aftnen,
naar Skygger væver deres Kniplingsslør?
Jeg véd det ikke selv; men Søvnen skyer mig
som Fluer en Stump Fisk fra Dagen før.
Ejheller véd jeg, hvilken Vuggevise
der nynner i mig, som et Fadervor:
»Vær rolig, — det, der kommer, er kun Aftnen,
. . . Barnlille dog, hvad er du bange for?«
(Attila József 1937 / Poul Sørensen 1968)
#23 Pécuchet 10 år siden
The feelings I don't have, I won't say I have.
The feelings you say you have, you don't have.
The feelings you would like us both to have, we neither of
us have.
The feelings people ought to have, they never have.
If people say they've got feelings, you may be pretty sure
they haven't got them.
So if you want either of us to feel anything at all
you'd better abandon all idea of feelings altogether.
(D.H. Lawrence 1929)
#24 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden
Du skal bare læse bøgerne, ikke skrive dem...
#25 Pécuchet 10 år siden
Mild enfoldighed kysser med dug håbet med det manglende ben, sidder de glemmende berøringen af vissent græs, hinanden, en basun afventer...nu findes".!!!
#26 Muldgraver 10 år siden
Det lyder bekendt. Hvor er det, jeg har læst det?
Mit nu er desværre en malstrøm, der hvor fænomenal end som naturkraft og beskuelse, hah som endda attraktion, er en alt for langsom og brølende ørhed, et centrifugalt opkastfald. Og dog er der vel momenter af klarhed.
#27 Muldgraver 10 år siden
Ok, jeg er med nu, min glemsomhed nagede mig nok til, jeg måtte ty til google.
Men jeg er alligevel ikke helt med, din fremhævning er desværre for obskur for mig. Oplys mig venligst.
Jeg har dog for ikke så længe siden fået set Satantango, og den er helt overdådig. Pärt er også stadig som et mildt naturens kærtegn eller gravfred.
Jeg får dog ikke læst så meget. Nærmest slet ikke. Forbandet ak!
#28 davenport 10 år siden
Det er virkelig en fed oplevelse, da man kommer ind omkring alle de følelsesmæssige aspekter, vedrørende en lille knold jord, der aldrig har mødt f.eks. regnorme og muldvarpe.
I en tour de force gennem knoldens korte liv (før en spade afkorter det), oplever vi b.la. et møde mellem seksten piberygende mænd af kort statur, der diskuterer hvorvidt menneskeheden lugter af tin, og om stivelse skal forbydes pr. lov.
Tror nok i lige skal til tasterne og bestille hjem, hvis i ikke skal tabes bag en vogn!!
;)
#29 Pécuchet 10 år siden
"Nu findes" er en utrolig suggestiv måde at ende et digt på, synes jeg. Momenter kan gribes og indfries i gangarter af klang og musik (kan I ikke høre tilværelsens slag under poesiens tag, SarvigJózsefMallarméLangeRilke?):
En hed ildblomst tænder det nøgne træ øverst i kronen, dør i et blink, er ikke mere. Men blomsten bliver og lyser i natten. Nu findes.
Stængt flakker i mig selv min sang blandt grenes hvælv, fulgt støt, i skæbnetunghed, mørknet af sin skygge og stumhed. Nu findes.
Fandt jeg tonen igen blev jeg påny den samme, ensom og rank i skær af urolds himmelflamme. O lilje, den blandt nymfer som har barnets sind. Nu findes.
Tågesole ser jeg gennem dybet svømme. Store stjerner flakker mellem mørke strømme. Byen stråler mod mig, men for mine føder ser jeg lyset vride sine dunkle rødder. Nu findes.
Og hvor bestyrtet er væsenet, som må flyve født af et skød. Det farer gennem luften som opskræmt af sig selv. En flugt som revnen, der løbet i en kop. Nu findes.
#30 Pécuchet 10 år siden
Ak! Hvorfor ikke? Encyclopédie, som netop er blevet oversat til dansk i udvalg, kunne eventuelt være en passende overspringshandling i din forbandelse:
http://www.samlerens-bogklub.dk/shop/sbk/diderot-d...