Haha tak, Og så håber jeg, at du finder indsigt eller et standpunkt som tvivlende ateist :) Der er faktisk ikke langt fra Neitszche til Martinus, hvis du mangler noget positivitet og sindsro.
Apropos Martin A. Hansen. Jeg fandt lige en lækker 1969-udgave af "Løgneren", hvori der er tegninger af Sven Havsteen-Mikkelsen. Den skal helt sikkert læses! :)
Men er kunst ikke længslen efter det sublime? Jeg kan sagtens se de æstetiske kvaliteter i Greenaways film, men kunst er altså ikke bare et selvstændigt referencesystem. Jeg er måske enig i, at film er manipulation og at man let kan manipulere med folk via en række grundlæggende værktøjer, men jeg tror ikke, det er i Greenaways interesse at gøre sådan. Som jeg ser det er målet (med kunst) transcendens i mere bred forstand - ting der forbindes med og opsluges af hinanden, sammenhænge der knyttes, osv. Tingene bevæger sig mere væk fra hinanden i Greenaways film.
Kunst er religion og metafysik, selvfølgelig ikke organiseret, men af den individuelle type, og Greenaway tager meget udtalt "ateistens" (i bred forstand) og den desillusioneredes synspunkt i sine film. Tarkovsky, Kubrick, Lynch, Herzog og alle mulige andre instruktører er kunstnerisk succesfulde, fordi de har skabt deres egne religiøse systemer. Marcel Proust genfandt den tabte tid, Joyce "rekonstruerede natten", William Burroughs og David Bowie skabte en ny mytologi for rumalderen, osv. Fælles for alle store kunstværker er, at de skaber og gentænker "myten" i helt traditionel forstand. Tarkovskys budskaber og grundstemninger er, tror jeg, oftest ligeså primitive som en forhistorisk naturreligions.
Antlion (85) skrev:
Hvis Greenaway skal sammenlignes med nogen bør det være Hollis Frampton og Resnais.
Det forstår jeg ikke. Resnais? Ham ser jeg som en ægte modernist med romantiske tilbøjeligheder, det samme kan da ikke siges om Greenaway.
--
Fik forresten set Koridorius, fantastisk film. Meget tematisk sammenfaldende med Tarr. Har du forresten set "The Temptation of St. Tony" fra Estland? En af de mest interessante film fra 2009-2010 og den deler også tema med både Tarr og Bartas:
Som epigrammet fra "Providence" udtrykker, priviligerer begge instruktører stilen som kunstens mest rentable form:
"It’s been said about my work that the search for style has often resulted in a want of feeling. However I’d put it another way, I’d say that style is feeling, in its most elegant and economic expression." (fra filmen)
Alt lige fra de statelige korridorer i "The Draughtsman's Contract" til det menneskelige puslespil i "A Zed & Two Noughts" kan associeres til Resnais (specifikt "L'Année dernière à Marienbad"), hvor narrativet brydes, således billedets rum kan organiseres.
Den repetitive struktur i filmene gør det umuligt at have konstant fokus på ét element, resulterende i intellektuelle former, der er meget svære at dekonstruere. Både Resnais og Greenaway gentænker myten, som du formulerer det: Ligesom i "Vejen til Swann", hvilken Proust i øvrigt baserede på et studie af Vermeer, kreerer filmene en serie af spørgsmål. Greenaway udtaler vedrørende arbejdet på "A Zed & Two Noughts":
"We now have the bennings of a plot to explore many things: the absense of meaning in gratuitous death; is death pre-determined; how do religion and science deal with the problems; is Genesis or Darwin the most likely myth; what other myth-systems try and answer the question?" (Hacker and Price, s. 218)
Når man ikke forventer svar, formerer spørgsmålene sig på bekostning af logik. Derfor forsøger vi at opnå solide grundlag for svar, hvilket overlappes til fiktion, således myten gentænkes.
Som epigrammet fra "Providence" udtrykker, priviligerer begge instruktører stilen som kunstens mest rentable form:
"It’s been said about my work that the search for style has often resulted in a want of feeling. However I’d put it another way, I’d say that style is feeling, in its most elegant and economic expression." (fra filmen)
Han snakker bare om hvordan kritikere og interlektuelle misforstår konceptet af stil i film. Det har ikke noget at gøre med hvilken udtryksform han finder mest elegant.
Det har ikke noget at gøre med hvilken kunstform han finder mest elegant.
Vi snakker ikke om elegance, men om rentabilitet. Når Greenaways film ikke priviligerer narrativet, dømmer visse folk fordomsfuldt dem for værende kolde og prætentiøse. Samme kritik findes af Resnais' film, ja, og Eisensteins, Straub-Huillets og Framptons for den sags skyld. Derfor kan "Providence"-epigrammet (som afkaster fordommene om prætentiøsitet) blandt andet bruges i sammenligningen af instruktørerne, hvorfor Greenaway udtaler følgende:
"I do have genuine interest, I think, in language - cinema language, textual language, imagery. Content very rapidly atrophies and all you're left with is language. It's the manipulation of language which keeps us all excited."
Desuden er det næppe et tilfælde, at Sacha Vierny var fotograf hos begge instruktører.
Ja, netop derfor kommenterer han også på den fejfortolkede opfattelse af hvad stil i film er, eftersom det aldrig er separeret fra historien eller fortælleformen - modsat hvad mange tror. Eisenstein er det perfekte eksempel herpå.
Men hvornår har vi været inde på, at stilen er en separat udtryksform? Vi sammenligner Greenaways og Resnais' film, hvori stilen både kobles på egentlige narrativer, forjættede sammenstillinger og idéer.
#101 Muldgraver 14 år siden
Jo, det rammer fint. Og så vil jeg ønske dig pøj pøj med livene og snakken deri :)
#102 Velvet 14 år siden
Og så håber jeg, at du finder indsigt eller et standpunkt som tvivlende ateist :)
Der er faktisk ikke langt fra Neitszche til Martinus, hvis du mangler noget positivitet og sindsro.
#103 Antlion 14 år siden
#104 Muldgraver 14 år siden
:) Tak.
Meh, positivitet er opreklameret :)
#103
Tillykke til samleren.
#105 Fellaheen 13 år siden
Men er kunst ikke længslen efter det sublime? Jeg kan sagtens se de æstetiske kvaliteter i Greenaways film, men kunst er altså ikke bare et selvstændigt referencesystem. Jeg er måske enig i, at film er manipulation og at man let kan manipulere med folk via en række grundlæggende værktøjer, men jeg tror ikke, det er i Greenaways interesse at gøre sådan. Som jeg ser det er målet (med kunst) transcendens i mere bred forstand - ting der forbindes med og opsluges af hinanden, sammenhænge der knyttes, osv. Tingene bevæger sig mere væk fra hinanden i Greenaways film.
Kunst er religion og metafysik, selvfølgelig ikke organiseret, men af den individuelle type, og Greenaway tager meget udtalt "ateistens" (i bred forstand) og den desillusioneredes synspunkt i sine film. Tarkovsky, Kubrick, Lynch, Herzog og alle mulige andre instruktører er kunstnerisk succesfulde, fordi de har skabt deres egne religiøse systemer. Marcel Proust genfandt den tabte tid, Joyce "rekonstruerede natten", William Burroughs og David Bowie skabte en ny mytologi for rumalderen, osv. Fælles for alle store kunstværker er, at de skaber og gentænker "myten" i helt traditionel forstand. Tarkovskys budskaber og grundstemninger er, tror jeg, oftest ligeså primitive som en forhistorisk naturreligions.
Det forstår jeg ikke. Resnais? Ham ser jeg som en ægte modernist med romantiske tilbøjeligheder, det samme kan da ikke siges om Greenaway.
--
Fik forresten set Koridorius, fantastisk film. Meget tematisk sammenfaldende med Tarr. Har du forresten set "The Temptation of St. Tony" fra Estland? En af de mest interessante film fra 2009-2010 og den deler også tema med både Tarr og Bartas:
#106 Antlion 13 år siden
Som epigrammet fra "Providence" udtrykker, priviligerer begge instruktører stilen som kunstens mest rentable form:
"It’s been said about my work that the search for style has often resulted in a want of feeling. However I’d put it another way, I’d say that style is feeling, in its most elegant and economic expression." (fra filmen)
Alt lige fra de statelige korridorer i "The Draughtsman's Contract" til det menneskelige puslespil i "A Zed & Two Noughts" kan associeres til Resnais (specifikt "L'Année dernière à Marienbad"), hvor narrativet brydes, således billedets rum kan organiseres.
Den repetitive struktur i filmene gør det umuligt at have konstant fokus på ét element, resulterende i intellektuelle former, der er meget svære at dekonstruere. Både Resnais og Greenaway gentænker myten, som du formulerer det: Ligesom i "Vejen til Swann", hvilken Proust i øvrigt baserede på et studie af Vermeer, kreerer filmene en serie af spørgsmål. Greenaway udtaler vedrørende arbejdet på "A Zed & Two Noughts":
"We now have the bennings of a plot to explore many things: the absense of meaning in gratuitous death; is death pre-determined; how do religion and science deal with the problems; is Genesis or Darwin the most likely myth; what other myth-systems try and answer the question?" (Hacker and Price, s. 218)
Når man ikke forventer svar, formerer spørgsmålene sig på bekostning af logik. Derfor forsøger vi at opnå solide grundlag for svar, hvilket overlappes til fiktion, således myten gentænkes.
#107 Velvet 13 år siden
Han snakker bare om hvordan kritikere og interlektuelle misforstår konceptet af stil i film. Det har ikke noget at gøre med hvilken udtryksform han finder mest elegant.
#108 Antlion 13 år siden
Vi snakker ikke om elegance, men om rentabilitet. Når Greenaways film ikke priviligerer narrativet, dømmer visse folk fordomsfuldt dem for værende kolde og prætentiøse. Samme kritik findes af Resnais' film, ja, og Eisensteins, Straub-Huillets og Framptons for den sags skyld. Derfor kan "Providence"-epigrammet (som afkaster fordommene om prætentiøsitet) blandt andet bruges i sammenligningen af instruktørerne, hvorfor Greenaway udtaler følgende:
"I do have genuine interest, I think, in language - cinema language, textual language, imagery. Content very rapidly atrophies and all you're left with is language. It's the manipulation of language which keeps us all excited."
Desuden er det næppe et tilfælde, at Sacha Vierny var fotograf hos begge instruktører.
#109 Velvet 13 år siden
#110 Antlion 13 år siden
Men hvornår har vi været inde på, at stilen er en separat udtryksform? Vi sammenligner Greenaways og Resnais' film, hvori stilen både kobles på egentlige narrativer, forjættede sammenstillinger og idéer.