#49 - Ja, Weerasthakul er i sandhed en ener. Forleden diskuterede jeg ham med en ven, der sagde "hans film synes at være fra Mars". Den beskrivelse var jeg ret pjattet med. Glæder mig til at se "Uncle Boonmee", når den snart udkommer på BD.
Sokurov har selv sagt, at "Faust" skal være det afsluttende kapitel i hans serie om korruption og magtbegær, hvor "Moloch" (Hitler), "Taurus" (Lenin) og "The Sun" (Hirohito) var de første. Den skulle eftersigende være inspireret af både Goethe og Manns værker, selvom sidstnævntes virker mere åbenlys.
Gaspar Noé? Hmm... Jeg var ikke synderligt begejstret for "Irreversible" i sin tid. Den virkede fortænkt og for ivrig efter at understrege sit præmis. "Enter the Void", derimod, er en mageløs tour de force, en filmisk ud-af-kroppen-oplevelse. Har ikke set "I Stand Alone".
med "Offret" var han på højden af sin kreativitet.
Velsagtens min yndlingsfilm. En uddybende begrundelse vil jeg ikke give, da den skal bearbejdes til min Top 150, når jeg engang får struktureret den færdig.
KeyserSöze (50) skrev:
Den vil jeg meget gerne se på et tidspunkt, har kun hørt positiv omtale. Den anden af Bartas, jeg har set, er The House.
Den er i hvert fald ligeså genial som den, "Trys dienos" og "Praejusios dienos atminimui". Undertegnede skrev følgende til JannikAnd i sin tid omkring den, hvilket jeg stadig står fast ved - et mesterværk:
Bartas vandrer gådefuldt gennem Litauens post-kommunistiske korridor, og formodentlig forsøger han at give udtryk for alt det, der er gået tabt i samfundet. Moralsk tvetydighed, fortvivlelse og melankoli præger tematikken, såvel som den sort-hvide kinematografi, og man får straks associationer til et univers à la Tarr, hvor den åndelige passivitet skildres på lignende vis. Et univers, hvor vi møder håbløse mennesker, der hverken kan frigøre sig fra fortiden eller se fremad mod fremtiden.
Om han nogensinde fik den købt, kan kun han svare på. :)
RasmusFL (15) skrev:
Vredens dag + Ordet af Dreyer
Enkelheden i Dreyers billedsprog er fantastisk. Man kan drage mange paralleller mellem ham og Vilhelm Hammershøi, dannede et unikt åndsfællesskab. "Ordet" voksede i særdeleshed hos mig, efter flere gennemlæsninger af Kaj Munks stykke og analyse af Hammershøis værker. Simpliciteten "besjæles" og alt lige fra den teatralske tone til de dæmpede panoreringer er i perfekt balance, således intet distraherer vor sansning.
Om han nogensinde fik den købt, kan kun han svare på. :)
Det gjorde jeg ikke. Men jeg sad faktisk for et par timer siden og kiggede efter hans film. De er bare fandens pebrede. Du skrev i min Top 200 tråd, at Moskwood Video havde udgivet "Koridorius". Har du et link?
"Koridorius" kan købes her, men ja, den er dyr. Les Films du Paradoxe har også udgivet nogle af hans film i god kvalitet, men de er ligeledes ret pebrede (link).
#51 JannikAnd 14 år siden
Sokurov har selv sagt, at "Faust" skal være det afsluttende kapitel i hans serie om korruption og magtbegær, hvor "Moloch" (Hitler), "Taurus" (Lenin) og "The Sun" (Hirohito) var de første. Den skulle eftersigende være inspireret af både Goethe og Manns værker, selvom sidstnævntes virker mere åbenlys.
Gaspar Noé? Hmm... Jeg var ikke synderligt begejstret for "Irreversible" i sin tid. Den virkede fortænkt og for ivrig efter at understrege sit præmis. "Enter the Void", derimod, er en mageløs tour de force, en filmisk ud-af-kroppen-oplevelse. Har ikke set "I Stand Alone".
#52 Antlion 14 år siden
Velsagtens min yndlingsfilm. En uddybende begrundelse vil jeg ikke give, da den skal bearbejdes til min Top 150, når jeg engang får struktureret den færdig.
Den er i hvert fald ligeså genial som den, "Trys dienos" og "Praejusios dienos atminimui". Undertegnede skrev følgende til JannikAnd i sin tid omkring den, hvilket jeg stadig står fast ved - et mesterværk:
Bartas vandrer gådefuldt gennem Litauens post-kommunistiske korridor, og formodentlig forsøger han at give udtryk for alt det, der er gået tabt i samfundet. Moralsk tvetydighed, fortvivlelse og melankoli præger tematikken, såvel som den sort-hvide kinematografi, og man får straks associationer til et univers à la Tarr, hvor den åndelige passivitet skildres på lignende vis. Et univers, hvor vi møder håbløse mennesker, der hverken kan frigøre sig fra fortiden eller se fremad mod fremtiden.
Om han nogensinde fik den købt, kan kun han svare på. :)
Enkelheden i Dreyers billedsprog er fantastisk. Man kan drage mange paralleller mellem ham og Vilhelm Hammershøi, dannede et unikt åndsfællesskab. "Ordet" voksede i særdeleshed hos mig, efter flere gennemlæsninger af Kaj Munks stykke og analyse af Hammershøis værker. Simpliciteten "besjæles" og alt lige fra den teatralske tone til de dæmpede panoreringer er i perfekt balance, således intet distraherer vor sansning.
#53 JannikAnd 14 år siden
Det gjorde jeg ikke. Men jeg sad faktisk for et par timer siden og kiggede efter hans film. De er bare fandens pebrede. Du skrev i min Top 200 tråd, at Moskwood Video havde udgivet "Koridorius". Har du et link?
#54 Antlion 14 år siden
"Koridorius" kan købes her, men ja, den er dyr. Les Films du Paradoxe har også udgivet nogle af hans film i god kvalitet, men de er ligeledes ret pebrede (link).
#55 JannikAnd 14 år siden
#56 nakalay 14 år siden
#57 Antlion 14 år siden
Lad os være!
#58 JannikAnd 14 år siden
#59 nakalay 14 år siden
#60 JannikAnd 14 år siden