Gravatar

#1051 Collateral 12 år siden

Babo84 (1050) skrev:
Nemlig. Mann's styrke har altid været, at få skuespillerne til at sætte sig grundigt ind i rollerne de spiller - og her menes der ikke kun skuespillet, men bare nogle troværdige elementer og detaljer, som skaber filmen.

Præcis! Det samme gælder Tom Cruise der har trænet til at kunne lave scener om den på diskoteket, som er noget af det mest brutale jeg har set i en film af denne type.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#1052 Babo84 12 år siden

Collateral (1051) skrev:
Præcis! Det samme gælder Tom Cruise der har trænet til at kunne lave scener om den på diskoteket, som er noget af det mest brutale jeg har set i en film af denne type.

Jep. Han var på intensiv skudtræning og våbenhåndtering, og i det hele taget skulle han opføre sig som en prof, og det virkede fuldt ud. En af de (for mig) bedste og mest coole skurke set, med dybde og kant, og ikke blot en stereotyp rolle.

Jaah. Disko-scenen er i særklasse.
Gravatar

#1053 Collateral 12 år siden

Babo84 (1052) skrev:
En af de (for mig) bedste og mest coole skurke set, med dybde og kant, og ikke blot en stereotyp rolle.

Enig! Sammen med hans præstation i "Born on the Fourth of July" er det det bedste jeg har set fra Cruise.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#1054 NightHawk 12 år siden

Collateral (1041) skrev:
9. Collateral af Michael Mann:

Filmens stærkeste kort er i mellemtiden dens karakterer. Såvel den drømmende Max som den hårdkogte Vincent er portrætteret med stor overbevisning. Jamie Foxx giver den pertentlige Max en blanding af selvsikkerhed og mangel på samme, der gør ham unik som karakter, og igen, meget virkelig. Det faktum at han har kørt taxa i 11 år og fortsat anser det som "noget midlertidigt", skaber et smukt omend trist billede af en mand der nok aldrig kommer til at opnå hans drøm. Det bliver således virkelig interessant når den provokerende Vincent introduceres.

Tom Cruise leverer en af sit livs bedste og mest kantede præstationer, som den toptrænede, men samtidigt sært opgivende og melankolske Vincent. Samtalerne mellem Max og Vincent er filmens hjerte, og rammer gang på gang rigtigt. Der hintes herigennem til de tos respektive liv som de har set ud op til den skæbnesvangre aften der her portrætteres. Man får gennem dialogstykker en fornemmelse af nogle hårde liv, og ligesom i "Night on Earth" skabes der en fornemmelse af at dette blot er to skæbner ud af en million der ligner dem på den ene eller anden led. Med andre ord bliver historien på sær vis almengyldig, og hvor tit får man for alvor denne type overvejelser ud af en thriller? I øvrigt er den todelte kollision af de tos forhold (den ene værende en mere bogstavelig kollision end den anden) utrolig stærk, og en understregning af hvor vigtig en afslutning kan være.

Der er lidt for de fleste i denne film. Semi-filosofiske overvejelser, skæbnesvangre fornemmelser og en relativt stor mængde velfungerende action. Dertil tilføjes et af de mest alsidige og velfungerende soundtracks samt Michael Manns råt autentiske flair for at fremvise et urbant miljø på en både fascinerende og ærlig måde. I smuk sammenhæng skaber de mange fine elementer en film, der er blandt mine absolutte favoritter og har været det i mange år.

Kan kun være helt enig med dig i de ting du har skrevet og om hvorledes de forskellige elementer, i form af hhv. HD-fotograferingen, musikken og skuespillet, fornemt supplerer og forstærker hinanden efterhånden som den velskrevne og intelligente handling eskalere og intensiteten opbygges mellem de to duellanter, hvilket suverænt understreger hvor sublim en instruktør Michael Mann er, når han rammer topformen og får alt til at gå op i en højere enhed. "Collateral"s ultimative styrke ligger dog, (som du også skriver), i Jamie Foxxs og især Tom Cruise's roller og præstationer samt det spændingsfelt der opstår imellem dem, hvad enten det er i deres verbale eller fysiske dueller, hvilket samtidig udgør filmens ambivalente hjerterytme og senere skæbneplagede symbiose imellem de to umiddelbart vidt forskellige men på bundlinjen sammenlignelige karakterer.

Ja, "Collateral" er på mange måder bare en fremragende film, der grundet Michael Manns mesterlige touch tåler utallige gensyn og derfor naturligvis også hører fortjent hjemme på en topliste. :)
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#1055 IK 12 år siden

Collateral (1041) skrev:
9. Collateral af Michael Mann:

Ja, Collateral er en klasse film, og er også blandt mine personlige favoritter. Efter sådan en fyldestgørende anmeldelse, vil næsten alt det jeg vil fremhæve om filmen, føles som en gentagelse, så jeg erklærer mig bare fuldstændig enig. :)
Gravatar

#1056 Skeloboy 12 år siden

Har ikke set Collateral...da den kom, troede jeg bare det endnu en run-of-the-mill
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Skeloboy
Gravatar

#1057 Collateral 12 år siden

Skeloboy (1056) skrev:
Har ikke set Collateral...da den kom, troede jeg bare det endnu en run-of-the-mill

Kan nemt forstå man kan "lade sig narre" med den film.
Gravatar

#1058 Lord Beef Jerky 12 år siden

Collateral er en fin spændingsfilm, men jeg ser den ikke som noget fantastisk selv. Ender sikkert på 6/10.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#1059 Babo84 12 år siden

Lord Beef Jerky (1058) skrev:
Collateral er en fin spændingsfilm, men jeg ser den ikke som noget fantastisk selv. Ender sikkert på 6/10.

Bare så du ved det, hvilket sikkert du gør, så er du forkert på den :)
Gravatar

#1060 Collateral 12 år siden

Collateral (1039) skrev:
...og så er der snart lidt nyt at fortælle. Skal nemlig til at skrive for endnu en side. Mere om det snarest.

Som lovet: Linkeroever min første anmeldelse for Uncut.dk

Skriv ny kommentar: