Har man i øvrigt lyst til at følge med i produktionen af vores microbudget film 'Forfald', kan man tjekke ind på vores blog, hvor man både kan læse mere, men også kan følge med i vores serie af vlogs og se fotos:
Jeg fik også næsten lige set Machine Gun Preacher af Marc Forster, og jeg er da heller ikke helt uenig med dig, selvom jeg måske ender på en 3'er. Synes bestemt den havde gode takter og intentioner, men jeg synes godt nok den springer for hurtigt over mange ting i Butlers karakterudvikling og fortællingen er generelt lidt ufokuseret og ikke så "glidende" fortalt. Jeg synes måske også, at der går lidt rambo i den i perioder, og burde måske også have været mere realistisk sådan rent æstetisk. Men Butler spiller godt og et par solide navne gør oplevelsen fin, så jeg blev egentlig lidt overrasket. Forster er jo ikke uden talent.
#1063: Jeg kan ikke nikke genkendende til det med realismen på billedsiden, den synes jeg bestemt var der. Ligeledes synes jeg karakterudviklingen var god, vil dog gerne give dig at filmen er lidt ujævnt fortalt, men det er også en fortælling der har meget at sige, og ikke giver alt for mange endelige svar, hvilket velsagtens altid vil skabe en lidt anderledes overordnet fornemmelse, end en mere regulær actionfilm eksempelvis gør det. Men det er bestemt ikke Forsters bedste film. Den pris tager "Finding Neverland" (af dem jeg har set).
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
8. Citizen Kane af Orson Welles: I 1940, på ejendommen Xanadu, dør Charles Foster Kane (Orson Welles) i en alder af 70 år. Hans sidste ord er "Rosebud". Filmen følger en journalist, der vil forsøge at opklare, hvorfor dette var mediemorgulens sidste ord. Dette sker gennem interview med de personer, der stod Kane nærmest. (- Resume fra Kino.dk)
Det var en ret ideel måde jeg blev introduceret til "Citizen Kane" på. Da jeg første gang så filmen var det i forbindelse med en række andre film, som mildest talt var en smule tunge at komme igennem. Heriblandt var et uddrag af "The Birth of a Nation" og en noget mere plotløs film der indeholdt tilsyneladende uendelige billeder af et tog. Dermed ikke sagt at "The Birth of a Nation" ikke er væsentlig film, men særligt sidstnævnte togfilm tog hårdt på min dengang endnu mindre omfattende tålmodighed. Læreren der satte os ind i en smule af filmhistorien fulgte op på førnævnte film med "Citizen Kane", og konstaterede bevidst provokerende at det "er den bedste film der nogensinde er lavet." Det holdt han fast på selvom eleverne stillede spørgsmålstegn ved om ikke smag havde en rolle at spille i den forbindelse, men det mente læreren ikke. Da filmen begyndte at rulle over skærmen var det således blandede følelser jeg sad med. På den ene side var det glædeligt at se en film der så tydeligt var smukt lavet, men på samme tid er det svært ikke at være en smule skeptisk med en sådan introduktion til filmen. Åbningssekvensens stille og cinematiske kvaliteter tog mig dog med storm, og selvom den "News reel" der følger umiddelbart efter forvirrede mig en smule, var jeg alligevel opslugt.
Selvom jeg til stadighed ikke vil mene det er den bedste film nogensinde, kan jeg sagtens forstå hvis nogen måtte have den holdning. Teknisk er filmen brilliant, forud for sin tid og i stand til at give enhver filminteresseret masser af materiale at grave ned i når det kommer til såvel valg af vinkler, som den fornemme symbolisme der ligger under filmen. Det er muligvis også årsagen til at filmen over årene, har fået et negativt ryg blandt nogen, som toppen af prætentiøst filmsnobberi. Det er en skam. For selvom filmen vitterligt er afsindigt vellavet og har påvirket måden vi laver film på i dag, er historien der fortælles heri ingenlunde prætentiøs. Basalt set er filmen en ekstremt omfattende karakterfortælling, der rækker sig fra Charles Foster Kanes barndomsår, og til hans dødsdag, som er filmens omdrejningspunkt. På den måde bør historien egentlig ikke være så svært tilgængelig og hvis man ellers ikke er blandt de mennesker der lader sig afholde fra enhver film der er lavet i sort/hvid, bør "Citizen Kane" være en film man oplever.
Det er ikke nogen hemmelighed at filmen i sin tid var stærkt kontroversiel grundet de mindelser hovedkarakteren skabte til en af sin samtids mest magtfulde mænd. Filmen er da også den eneste hvor instruktør Orson Welles fik helt frie hænder, og den unge instruktør endte senere sin karriere på en noget mindre vellykket måde. Den brede opfattelse lader i høj grad til at være at instruktøren startede sin karriere med at skabe sit mesterværk, og uanset om "Citizen Kane" er den bedste film nogensinde eller ej, er der ingen tvivl i mit sind om at den vitterligt er et mesterværk. Et sted imellem de ekstremt fortællende billeder, den grundige samt rørende historie og en hel række fremragende skuespilspræstationer, opstår der noget unikt, som er hvad der kendetegner en stærk filmisk fortælling. Welles skaber ikke alene med sin instruktion filmisk guld, men også hans arbejde foran kameraet er mildest talt fremragende. Karakteren Kane dækkes af Welles fra dennes unge charmerende selv frem til den bitre gamle mand der afsides drager sin sidste vejrtrækning.
"Citizen Kane" har modtaget massevis af roser i de år den har eksisteret. Lykkeligvis er langt størstedelen af dem velfortjente, og filmen er også i 2012 både relevant og velfungerende. Sagen er at denne films fortælling ikke rigtig kan ældes på negativ vis. Det skyldes det faktum at karakteren i centrum af filmen altid vil være relevant. Den store mand der med tiden fandt at der var noget han manglede, sine mange penge til trods, er og bliver en vigtig fortælling der er både simpel og kompliceret på en og samme tid.
Som altid kan det ovenstående og tidligere indlæg også læses på min blog, hvor det ligeledes er muligt at danne sig et overblik over den foreløbige liste.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Lækkert at se "Citizen Kane" få en høj placering! Det er en fantastisk film, og den ligger også nogenlunde samme placering på min egen topliste. Jeg måtte dog ud i et gensyn med filmen derhjemme(jeg så den første gang i en mediefags time på mit gymnasium), før at jeg kunne give filmen den koncentration den fortjener og virkelig blive oplsugt af den.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Der var skam karakterudvikling, men den blev for hurtigt afviklet. Den korte intro i starten om den hårde fyr, og pludseligt i en scene, be'r han om hjælp, og næste sekvens: han står i kirken, han står i Uganda, han er en ny mand der vil gøre forskelle. Jeg savnede lidt mere fordybelse med karakteren. Det har intet med "svarene" at gøre. Raket videnskab er det jo ikke just. Den var lidt ufokuseret i måden at fortælle sin historie på, scene for scene. Pludseligt gjorde han bare tingene, og vi snakker altså om nogle ret svære konflikter, som filmen kun kradser på overfladen. Jeg fik ikke rigtigt indtryk af de økonomiske midler, planlægning og undren, at gøre noget sådant. På billedsiden ville det have klædt filmen med et mere råt og beskidt billede, selvom den er fint fotograferet.
Der var skam karakterudvikling, men den blev for hurtigt afviklet. Den korte intro i starten om den hårde fyr, og pludseligt i en scene, be'r han om hjælp, og næste sekvens: han står i kirken, han står i Uganda, han er en ny mand der vil gøre forskelle. Jeg savnede lidt mere fordybelse med karakteren. Det har intet med "svarene" at gøre. Raket videnskab er det jo ikke just. Den var lidt ufokuseret i måden at fortælle sin historie på, scene for scene. Pludseligt gjorde han bare tingene, og vi snakker altså om nogle ret svære konflikter, som filmen kun kradser på overfladen. Jeg fik ikke rigtigt indtryk af de økonomiske midler, planlægning og undren, at gøre noget sådant. På billedsiden ville det have klædt filmen med et mere råt og beskidt billede, selvom den er fint fotograferet.
Det er modtaget, men vi er stadig lidt uenige :)
Kruse (1066) skrev:
Lækkert at se "Citizen Kane" få en høj placering! Det er en fantastisk film, og den ligger også nogenlunde samme placering på min egen topliste. Jeg måtte dog ud i et gensyn med filmen derhjemme(jeg så den første gang i en mediefags time på mit gymnasium), før at jeg kunne give filmen den koncentration den fortjener og virkelig blive oplsugt af den.
Da jeg først så den var det på medieskolerne i Viborg, men der havde de heldigvis en god sal hvor man kunne leve sig ind i filmen relativt uforstyrret, men det er oftest bedre at se den selv, og har jeg da også gjort nogle gange siden. Har også prøvet at få min kæreste til at synes om filmen, men det lykkedes desværre ikke.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
#1061 Collateral 12 år siden
www.forfald-filmen.blogspot.com
#1062 Collateral 12 år siden
Tower Heist
#1063 Babo84 12 år siden
Jeg fik også næsten lige set Machine Gun Preacher af Marc Forster, og jeg er da heller ikke helt uenig med dig, selvom jeg måske ender på en 3'er. Synes bestemt den havde gode takter og intentioner, men jeg synes godt nok den springer for hurtigt over mange ting i Butlers karakterudvikling og fortællingen er generelt lidt ufokuseret og ikke så "glidende" fortalt. Jeg synes måske også, at der går lidt rambo i den i perioder, og burde måske også have været mere realistisk sådan rent æstetisk. Men Butler spiller godt og et par solide navne gør oplevelsen fin, så jeg blev egentlig lidt overrasket. Forster er jo ikke uden talent.
#1064 Collateral 12 år siden
#1065 Collateral 12 år siden
I 1940, på ejendommen Xanadu, dør Charles Foster Kane (Orson Welles) i en alder af 70 år. Hans sidste ord er "Rosebud". Filmen følger en journalist, der vil forsøge at opklare, hvorfor dette var mediemorgulens sidste ord. Dette sker gennem interview med de personer, der stod Kane nærmest.
(- Resume fra Kino.dk)
Det var en ret ideel måde jeg blev introduceret til "Citizen Kane" på. Da jeg første gang så filmen var det i forbindelse med en række andre film, som mildest talt var en smule tunge at komme igennem. Heriblandt var et uddrag af "The Birth of a Nation" og en noget mere plotløs film der indeholdt tilsyneladende uendelige billeder af et tog. Dermed ikke sagt at "The Birth of a Nation" ikke er væsentlig film, men særligt sidstnævnte togfilm tog hårdt på min dengang endnu mindre omfattende tålmodighed. Læreren der satte os ind i en smule af filmhistorien fulgte op på førnævnte film med "Citizen Kane", og konstaterede bevidst provokerende at det "er den bedste film der nogensinde er lavet." Det holdt han fast på selvom eleverne stillede spørgsmålstegn ved om ikke smag havde en rolle at spille i den forbindelse, men det mente læreren ikke. Da filmen begyndte at rulle over skærmen var det således blandede følelser jeg sad med. På den ene side var det glædeligt at se en film der så tydeligt var smukt lavet, men på samme tid er det svært ikke at være en smule skeptisk med en sådan introduktion til filmen. Åbningssekvensens stille og cinematiske kvaliteter tog mig dog med storm, og selvom den "News reel" der følger umiddelbart efter forvirrede mig en smule, var jeg alligevel opslugt.
Selvom jeg til stadighed ikke vil mene det er den bedste film nogensinde, kan jeg sagtens forstå hvis nogen måtte have den holdning. Teknisk er filmen brilliant, forud for sin tid og i stand til at give enhver filminteresseret masser af materiale at grave ned i når det kommer til såvel valg af vinkler, som den fornemme symbolisme der ligger under filmen. Det er muligvis også årsagen til at filmen over årene, har fået et negativt ryg blandt nogen, som toppen af prætentiøst filmsnobberi. Det er en skam. For selvom filmen vitterligt er afsindigt vellavet og har påvirket måden vi laver film på i dag, er historien der fortælles heri ingenlunde prætentiøs. Basalt set er filmen en ekstremt omfattende karakterfortælling, der rækker sig fra Charles Foster Kanes barndomsår, og til hans dødsdag, som er filmens omdrejningspunkt. På den måde bør historien egentlig ikke være så svært tilgængelig og hvis man ellers ikke er blandt de mennesker der lader sig afholde fra enhver film der er lavet i sort/hvid, bør "Citizen Kane" være en film man oplever.
Det er ikke nogen hemmelighed at filmen i sin tid var stærkt kontroversiel grundet de mindelser hovedkarakteren skabte til en af sin samtids mest magtfulde mænd. Filmen er da også den eneste hvor instruktør Orson Welles fik helt frie hænder, og den unge instruktør endte senere sin karriere på en noget mindre vellykket måde. Den brede opfattelse lader i høj grad til at være at instruktøren startede sin karriere med at skabe sit mesterværk, og uanset om "Citizen Kane" er den bedste film nogensinde eller ej, er der ingen tvivl i mit sind om at den vitterligt er et mesterværk. Et sted imellem de ekstremt fortællende billeder, den grundige samt rørende historie og en hel række fremragende skuespilspræstationer, opstår der noget unikt, som er hvad der kendetegner en stærk filmisk fortælling. Welles skaber ikke alene med sin instruktion filmisk guld, men også hans arbejde foran kameraet er mildest talt fremragende. Karakteren Kane dækkes af Welles fra dennes unge charmerende selv frem til den bitre gamle mand der afsides drager sin sidste vejrtrækning.
"Citizen Kane" har modtaget massevis af roser i de år den har eksisteret. Lykkeligvis er langt størstedelen af dem velfortjente, og filmen er også i 2012 både relevant og velfungerende. Sagen er at denne films fortælling ikke rigtig kan ældes på negativ vis. Det skyldes det faktum at karakteren i centrum af filmen altid vil være relevant. Den store mand der med tiden fandt at der var noget han manglede, sine mange penge til trods, er og bliver en vigtig fortælling der er både simpel og kompliceret på en og samme tid.
Som altid kan det ovenstående og tidligere indlæg også læses på min blog, hvor det ligeledes er muligt at danne sig et overblik over den foreløbige liste.
#1066 Kruse 12 år siden
Lækkert at se "Citizen Kane" få en høj placering! Det er en fantastisk film, og den ligger også nogenlunde samme placering på min egen topliste. Jeg måtte dog ud i et gensyn med filmen derhjemme(jeg så den første gang i en mediefags time på mit gymnasium), før at jeg kunne give filmen den koncentration den fortjener og virkelig blive oplsugt af den.
#1067 Babo84 12 år siden
Der var skam karakterudvikling, men den blev for hurtigt afviklet. Den korte intro i starten om den hårde fyr, og pludseligt i en scene, be'r han om hjælp, og næste sekvens: han står i kirken, han står i Uganda, han er en ny mand der vil gøre forskelle. Jeg savnede lidt mere fordybelse med karakteren. Det har intet med "svarene" at gøre. Raket videnskab er det jo ikke just. Den var lidt ufokuseret i måden at fortælle sin historie på, scene for scene. Pludseligt gjorde han bare tingene, og vi snakker altså om nogle ret svære konflikter, som filmen kun kradser på overfladen. Jeg fik ikke rigtigt indtryk af de økonomiske midler, planlægning og undren, at gøre noget sådant. På billedsiden ville det have klædt filmen med et mere råt og beskidt billede, selvom den er fint fotograferet.
#1068 Collateral 12 år siden
Det er modtaget, men vi er stadig lidt uenige :)
Da jeg først så den var det på medieskolerne i Viborg, men der havde de heldigvis en god sal hvor man kunne leve sig ind i filmen relativt uforstyrret, men det er oftest bedre at se den selv, og har jeg da også gjort nogle gange siden. Har også prøvet at få min kæreste til at synes om filmen, men det lykkedes desværre ikke.
#1069 Collateral 12 år siden
#1070 Collateral 12 år siden
Det passer ikke - det er inde på deres facebookgruppe.