Gravatar

#1101 BN 12 år siden

Collateral (1099) skrev:
Mission Impossible forsøger flere ting med sit fremragende set-up, men når bare aldrig det indledende niveau igen IMO.

Hvad så Babo84? Er det så nu jeg skal skrive "det må vist stå for din egen regning"?? ;-D

Nah ... jeg tror, jeg nøjes med at sige, at "uenighed ikke ødelægger fantastiske filmoplevelser, men blot hjælper os til at beskrive dem bedre."

:-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#1102 Babo84 12 år siden

Collateral (1097) skrev:
Nope det er den eneste jeg slet ikke har set. Så kan ske jeg har været for hurtig til at udnævne en favorit.

Håber den er god. Den har den bedste skurk. Og bedst action. Plottet er egentlig også fint, så jeg tror du vil nyde den.
Gravatar

#1103 Collateral 12 år siden

BN (1101) skrev:
Nah ... jeg tror, jeg nøjes med at sige, at "uenighed ikke ødelægger fantastiske filmoplevelser, men blot hjælper os til at beskrive dem bedre."

Fornuftigt :)

Babo84 (1102) skrev:
Håber den er god. Den har den bedste skurk. Og bedst action. Plottet er egentlig også fint, så jeg tror du vil nyde den.

Vil jeg se frem til så
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#1104 Babo84 12 år siden

BN (1098) skrev:
påtagede" .... det er bl.a. derfor det hedder 'skuespil'.

Ja, men det behøver ikke være forceret eller bare dårligt spillet, som det var tilfældet.

Nej, nøgleordet for god action er, at den skal fungere godt, både som en del af historien, men i ligeså høj grad isoleret set. Og her tænker jeg snarere på elementer som koreografi og klipning. Spænding er selvfølgelig fint, men spænding kommer fra historien - den siger ikke nødvendigvis noget om hvordan en actionkoreografi er - altså om den er god, dårlig, opfindsom eller uopfindsom. Jeg kan godt nyde en god action, uanset filmens substans, men jeg medgiver, at god action skal komme naturligt ud af historien. Men det siger bare stadig intet om kvaliteten af action'en, hvis der er tale om dårligt iscenesat action.
Gravatar

#1105 BN 12 år siden

Jeg kan også kun varmt anbefale 'Mission: Impossible III', der er særlig ved at den (med en enkelt særdeles intens scene) starter med slutningen lige inden titelsekvensen og derefter fortæller hvad der er gået forud.
Gravatar

#1106 BN 12 år siden

#1104:

We agree to (heavily) disagree in every way.
Gravatar

#1107 Babo84 12 år siden

Alting står på egen regning, bn :) Jeg kan bare ikke se Palma skulle være bedre her. Fint du synes den første MI er den bedste, men hvis du dømmer action isoleret set, så kommer den jo ikke i nærheden af de andres.
Gravatar

#1108 BN 12 år siden

Babo84 (1107) skrev:
hvis du dømmer action isoleret set, så kommer den jo ikke i nærheden af de andres.

Næh, for den overgår dem med flere længder. De andre er - rent sammenligningvis - mere ordinære og poppede, når det gælder action.

Kun få kan lave så gode actionscener som De Palma. Og her tænker jeg både på trappescenen i 'The Untouchables', løbejagten og skudopgøret sidst i 'Carlito's Way', samt slutningen af 'Mission: Impossible'. Her kan de andre godt gå hjem og lægge sig - forstået på den måde, at de endnu har til gode at lave nogle ligeså ikoniske og mindeværdige actionscener.

Jeg bemærkede i øvrigt, at du kaldte John Woo "mesteren". ... Tjah, så er der mange ting jeg bedre forstår angående vores forskellige kriterier og synspunkter. John Woos film repræsenterer for mig den absolut værste form for action.
Gravatar

#1109 Babo84 12 år siden

Jeg har set alle MI-film i bio, og etteren gav så absolut mindst sug i maven, hvad action angår. Jeg kan ikke se den sølle helikopter-tog sekvens i etteren give så meget sug, som f.eks de mange vanvittige scener i 3'eren og 4'eren. Palma er bestemt ikke kendt for action, og udover den fine trappe-scene, så er det vist dét. Løbejagten i Carlito's Way kan knap nok kategoriseres som andet end "katten efter musen", som du kan finde i sådan ca. million film. Absolut intet guldkorn i actionforstand - den film fungerer på helt andre præmisser og har sine kvaliteter på andre punkter end action. Jeg vil nok vædde med, at bro-scenen i 3'eren og Dubai-scenen i 4'eren er langt mere mindeværdige, end det etteren disker op med :) etteren har styrker i spændingen - ikke action.

Woo er mesteren i actionforstand. Og vel nok en af de mest virtuos en af slagsen, som har haft stor indflydelse på moderne actionfilm. Hvad har palma gjort i den retning? Efterlignet Hichcock igennem årtier. Flot bedrift. Woo har hentet sin inspiration hos folk som Sam Peckinpah, ihvertfald slowmotion brugen, og gjort det Woo´sk og ham kan du ellers lide. At du finder Woo's action skidt, kan jeg godt se bliver for meget til dit lille hoved :)
Gravatar

#1110 IK 12 år siden

Babo84 (1109) skrev:
Palma er bestemt ikke kendt for action, og udover den fine trappe-scene, så er det vist dét.

Du må ikke glemme Scarface :) Synes det er et fantastik shoot out med masser af sved, intensitet og fucking Tony Montana på coke. Hele opstillet er jo fuldstændig fantastisk,
hvor vi først ser Tony der er helt ude at skide, og er slet ikke opmærksom på videokameraerne. Fortet bliver omringet af hitmen, og Tonys mænd bliver likvideret en efter en. Spændingen og pulsen stiger, men det er endnu ikke slut, for så ser vi søsteren blive dræbt efter en mærkelig og små-erotisk scene.
Så går han amok: ''Say hello to my little friend’’!!

Skriv ny kommentar: