Gravatar

#1141 NightHawk 13 år siden

Foeller (1139) skrev:
Ja, du spørger godt nok ikke mig, men jeg svarer alligevel:

Det er skam også helt i orden. :)

Foeller (1139) skrev:
The Dark Side of the Moon <---- Deres bedste.

Andre must buys (i prioriteret rækkefølge):

Wish You Were Here
Meddle
Animals
The Final Cut

Der er også en del andre herinde, som foretrækker Pink Floyds mere syrede tidlige periode (The Piper at the Gates of Dawn og A Saucerful of Secrets), og BN som bedre kan lide deres aller seneste (men efter min mening lidt mere kedelige materiale) som The Division Bell og A Momentary Lapse of Reason.

Jeg vil dog umiddelbart mene, at Dark Side of the Moon, The Wall og Wish You Were Here er deres tre bedste plader, og dem ville jeg stensikkert også starte med (start med The Wall eller Dark Side of the Moon). Så kan du altid høre Meddle og The Final Cut senere. Hvis de tre nævnte albums ikke siger dig noget, så skal du måske give deres mere syrede albums en chance.

Collateral (1140) skrev:
Understreger bare lige at "The Wall" er min favoritplade af deres. "Wish You Were Here" er nok min nummer 2 hvorefter "Dark Side of the Moon" må følge. Jeg har ikke hørt alle deres plader, men foretrækker i den grad perioden med Waters i kreativt centrum. The Final Cut er lidt rodet, men som Foeller siger er den værd at høre hvis du synes om det øvrige. Jeg har lyttet til en smule af det senere hvor Gilmour fik mere plads, og personligt savner jeg Waters' lyrik og den kant jeg føler han tilførte. Jeg har dog mange af de senere (og nogle af de ældre) plader til gode, så det er bare mit umiddelbare indtryk.

Da i er enige om, at "The Wall", "Dark Side of The Moon" og "Wish You Were Here" er de tre bedste albums, så vil jeg starte med at lytte til dem.

Mange tak for ordene og anbefalingerne, begge to. :)
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#1142 Collateral 13 år siden

NightHawk (1141) skrev:
Da i er enige om, at "The Wall", "Dark Side of The Moon" og "Wish You Were Here" er de tre bedste albums, så vil jeg starte med at lytte til dem.

Mange tak for ordene og anbefalingerne, begge to. :)

Så skulle du i hvert fald også være rigelig fint klædt på til at se filmen i hvert fald. Jeg havde kun hørt "The Wall" (det så også ret indgående) før jeg så filmen.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#1143 BN 13 år siden

Foeller (1139) skrev:
BN som bedre kan lide deres aller seneste (men efter min mening lidt mere kedelige materiale) som The Division Bell og A Momentary Lapse of Reason.

Jeg tror, at Foeller har misforstået mig. Det er sandt, at jeg mener, at Pink Floyd har toppet kunstnerisk og m.h.t. deres musikalske udvikling med 'The Division Bell og 'A Momentary Lapse of Reason', men det ændrer skam ikke på, at mine favorit-albums (nævnt i tilfældig rækkefølge) er:

The Wall
Dark Side of the Moon
The Final Cut
A Momentary Lapse of Reason
The Division Bell

Men der er for mit vedkommende nogle vigtige nuancer:

- Nummeret 'Mother' fra albummet 'The Wall' er allerbedst i FILMEN af samme navn (hvor intro og vers er mere gåsehudsfremkaldende), og filmen har også nummeret 'When the Tigers Broke Free', som i høj grad er savnet på albummet.

Albummet 'Dark Side of the Moon' er fantastisk, men endnu mere fantastisk er det i den udgave der er på live-albummet/live-dvd'en 'Pulse', hvor HELE albummet spilles igennem fra ende til anden.

Og så er der enkelte numre som 'One of these Days' og 'Shine On You Crazy Diamonds' fra starten af 1970'erne: disse er blevet perfektioneret på de to live-albums 'A Delicate Sound of Thunder' og 'Pulse'.

http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#1144 Collateral 13 år siden

Jeg begyndte på hvad der dengang var en top 60 tilbage i slutningen af 2010. Siden har jeg af flere gange udvidet listen, og jeg har endvidere erhvervet mig skrivetjanser på både BDlive.dk, Sørensen Exploitation Cinema Proudly Presents og senest Uncut.dk. Derudover har jeg udvidet bloggeriet med min tv-serie blog 'Komedie og Kant'. Det har alt sammen resulteret i at min topliste har taget længere og længere tid at komme videre med, både grundet simpel tidsmangel, men også fordi en konstant mængde af nye oplevelser, karaktergivninger og andre former for vurderinger, kan gøre et så talforskrækket individ som mig ør i hovedet. Nu er det ikke desto mindre lykkedes at nå så langt som 4. pladsen, men hvorfor gøre det nemt for sig selv?

Så jeg har valgt at udvide listen til en top 85, har rykket en smule rundt, og vil inden jeg afslører min top 3, backtracke for en tid, og udfylde hullerne. For de der ligesom jeg har nemt ved at miste overblikket, har jeg lavet en komplet oversigt, hvor man kan se hvordan hullerne langsomt fyldes ud, indtil vi har en fuld liste. Den næstkomne anmeldelse efter denne vil således være en ny anmeldelse af min 85. plads "Secret Window", men frygt ikke! Det er ikke samtlige anmeldelser der vil blive omskrevet. Det er mestendels huller der skal udfyldes og kun enkelte af de alt for små anmeldelser, vil blive udvidet.

4. The Nightmare Before Christmas af Henry Selick:
"The Nightmare Before Christmas" handler om Jack Skellington der er Halloweens Græskarkonge. Men han keder sig – det er de samme gamle tricks år efter år. Jack længes efter noget anderledes – noget mere – og finder det den dag han nærmest falder over det magiske Christmas Town! Den gode julestemning med hjem til Halloween Town. Men hans drøm om at blive den nye julemand mislykkedes, og det er nu op til kludedukken Sally, der forguder Jack, at få altid til at passe sammen igen.
(- Resume fra Kino.dk)

Lige omkring det tidspunkt produktionen af "The Nightmare Before Christmas" blev sat igang, havde komponist Danny Elfman igennem flere år arbejdet med sit band Oingo Boingo, der siden startfirserne var gået fra et New Wave band med meninger til et band der i halvfemserne til stadighed havde tekster der prikkede til etablissementet, men hvis musik havde drejet sig i en mørkere, mere episk form. For Elfman var det hele imidlertid gået hen og blevet lidt for velkendt, og komponisten var efterhånden klar til at prøve noget nyt. Således var Elfman, der allerede før nærværende film havde leget med filmsoundtracks, den helt rigtige mand til at sætte sig i græskarkongen Jack Skellingtons sted. Inden længe havde komponisten ikke alene taget arbejdet med musik og tekst på sine skuldre, men fik også overbevist filmens skabere om at han selv var den perfekte mand til at synge Jacks musikalske momenter. I samarbejde med skuespiller Chris Sarandon og naturligvis animatorerne bag filmen, skabtes snart en af de mest mindeværdige karakterer denne anmelder kan komme i tanke om. Ikke alene har Jack Skellington en skæv indgangsvinkel til langt størstedelen af de situationer han stilles overfor, han er også i besiddelse af et gåpåmod og en længsel, som kommunikeres på absolut smuk vis i filmen som helhed og sangene i særdeleshed.

Det hele startede sådan set med Tim Burtons gotiske forestillinger og tegninger, men det blev, som de fleste vil vide, den dygtige Henry Selick der satte sig i instruktørstolen. Ikke desto mindre er Tim Burtons gotiske udtryk at finde i snarsagt samtlige af filmens billeder, som er skabt med en sans for detaljer og perfektion, som Selick og hans hold må have æren for. Det resulterer i en film der er fyldt med scener der føles mindeværdige hver især. Musikken og sangene fylder meget og visuelt brillerer filmen ofte også netop i de momenter der bæres af musik. Eksempelvis er den triumferende og smukke sekvens i Christmas Town fyldt med et tempo og en varme, som er indbegrebet af juleglæde og som (naturligvis helt bevidst) står i skarp kontrast til Jacks egen hjemstavn, som holdes i mørke og farvefattige toner. Helt modsat den tempofyldte "What's this?", er en anden fremragende sekvens, hvori Sally erklærer sin kærlighed for Jack alt imens hun også uddyber sin bekymring. "Sally's song" er ikke alene et smukt nummer, som er fremført med stor følsomhed af Catherine O'Hara, men Sallys bevægelser rundt i en lille gyde, som følger med nummeret, er så fint og udtryksfuldt skabt at man ikke kan lade være med at få endnu større sympati for karakteren og hendes dilemma.

Til at holde mørket stangen er der en stor mængde humor inkluderet i filmen. Det er dog en humor der oftest er yderst subtil og oftest gemmer sig i betoninger, sangenes tekster eller karakterernes bizarre fremtræden. Enkelte momenter af mere slapstick-lignende humor er også inkluderet, mest bemærkelsesværdigt i sekvensen hvor byens borgmester falder baglæns ned af Jacks ganske lange trappe. Hvad der er nøglen i filmens humor, er at den altid tager udgangspunkt i karaktererne, og deres individuelle excentriciteter. Hele filmen flyder på fornem vis grundet den gode mikstur af emotion, humor og plot. Under det hele ligger naturligvis en fortælling om et væsen der længes efter noget andet og mere, hvilket velsagtens var årsagen til Elfmans enorme sympati med Jack Skellington. Uanset hvor ideel en situation kan fremstå for udenforstående, har den også sine minussider, og det lader "The Nightmare Before Christmas" i stilhed seeren relatere sig til, alt imens den underholder på bedste vis. Det handler således ikke om hvorvidt Jack opnår sin drøm, men at han overhovedet forsøger, og i sidste ende rejser sig uanset hvad udfaldet af hans forsøg bliver.

Det er selvsagt for enhver der har set "The Nightmare Before Christmas" at skaberne er afsindigt dygtige håndværkere. Filmens billeder er afsindigt smukke og en stor andel af dem ikoniske. Særligt falder udtoningen mig i den forbindelse ind. Ikke alene er den afsluttende sang rørende, men billederne der følger med er, ligesom musikken, både bevægende i deres skønhed, men også subtile i deres samlen karaktererne op. Alt sammen efterlader det karakterernes fremtid præcis hvor den hører til: Trygt og godt i seerens fantasi.

Som altid kan det ovenstående og tidligere indlæg også læses på min blog, hvor det ligeledes er muligt at danne sig et overblik over den foreløbige liste.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#1145 Collateral 13 år siden

Top 85:
1. -
2. -
3. -
4. The Nightmare Before Christmas af Henry Selick
5. The Wall af Alan Parker
6. Eternal Sunshine of the Spotless Mind af Michel Gondry
7. Once Upon a Time in the West af Sergio Leone
8. Citizen Kane af Orson Welles
9. Collateral af Michael Mann
10. Edward Scissorhands af Tim Burton
11. The Lord of the Rings: The Return of the King (Extended Edition) af Peter Jackson
12. Night on Earth af Jim Jarmusch
13. A Clockwork Orange af Stanley Kubrick
14. The Great Dictator af Charlie Chaplin
15. LaVita è Bella af Roberto Benigni
16. Gertrud af Carl Th. Dreyer
17. Modern Times af Charlie Chaplin
18. The Texas Chainsaw Massacre af Tobe Hooper
19. Leaving Las Vegas af Mike Friggis
20. The Shining af Stanley Kubrick
21. -
22. Blade Runner (Final Cut) af Ridley Scott
23. Apocalypse Now (Theatrical)
24. Dead Man af Jim Jarmusch
25. Psycho af Alfred Hitchcock
26. The Godfather af Francis Ford Coppola
27. Back to the Future af Robert Zemeckis
28. Star Wars - Episode V: Empire Strikes Back af Irvin Kershner
29. -
30. Jaws af Steven Spielberg
31. Beetle Juice af Tim Burton
32. Eyes Wide Shut af Stanley Kubrick
33. -
34. Neverwas af Joshua Michael Stern
35. Der Untergang af Oliver Hirschbiegel
36. Finding Neverland af Marc Foster
37. Moulin Rouge af Baz Luhrmann
38. Black Swan af Darren Aronofsky
39. Alien af Ridley Scott
40. Big Fish af Tim Burton
41. Vredens dag af Carl Th. Dreyer
42. Wall-E af Andrew Stanton
43. Night of the Living Dead af George A. Romero
44. -
45. Disney’s Pinocchio
46. Ed Wood af Tim Burton
47. Maniac af William Lustig
48. -
49. Pulp Fiction af Quentin Tarantino
50. Blow af Ted Demme
51. The Libertine af Laurence Dunmore
52. Bride of Chucky af Ronny Yu
53. Fight Club af David Fincher
54. The Dark Crystal af Jim Henson & Frank Oz
55. -
56. Kærlighed på Film af Ole Bornedal
57. -
58. A Nightmare on Elm Street (1984) af Wes Craven
59. Gran Torino af Clint Eastwood
60. El Laberinto Del Fauno af Guillermo Del Toro
61. Child’s Play af Tom Holland (Don Mancini)
62. Passion of the Christ af Mel Gibson
63. The Breakfast Club af John Hughes
64. -
65. -
66. -
67. -
68. The Dark Knight af Christopher Nolan
69. Batman Returns af Tim Burton
70. -
71. -
72. -
73. -
74. -
75. -
76. -
77. -
78. -
79. -
80. -
81. -
82. -
83. -
84. -
85. Secret Window af David Koepp
Gravatar

#1146 Wangsgaard 13 år siden

Ved det er en lidt sen kommentar men er utrolig glad for at Eternal Sunshine of the Spotless Mind på din list og så højt oppe :)

Når jeg bliver spurgt "hvad er din yndlings film" så er det altid den jeg nævner og det er nok også min nummer 1 (selv om jeg dog aldrig har lavet en liste ) :P
http://c.mymovies.dk/wangsgaard/group:owned
Gravatar

#1147 Collateral 13 år siden

Wangsgaard (1146) skrev:
Ved det er en lidt sen kommentar men er utrolig glad for at Eternal Sunshine of the Spotless Mind på din list og så højt oppe :)

Når jeg bliver spurgt "hvad er din yndlings film" så er det altid den jeg nævner og det er nok også min nummer 1 (selv om jeg dog aldrig har lavet en liste ) :P

Der er da ikke tidsbegrænsning på hvornår de forskellige placeringer kan kommenteres :D Og ja det er en voldsomt god film, som jeg sagtens kan forstå du sætter så højt, da den har virkelig mange kvaliteter.
Gravatar

#1148 Wangsgaard 13 år siden

Collateral (1147) skrev:
Wangsgaard (1146) skrev:

Der er da ikke tidsbegrænsning på hvornår de forskellige placeringer kan kommenteres :D Og ja det er en voldsomt god film, som jeg sagtens kan forstå du sætter så højt, da den har virkelig mange kvaliteter.

Mit profil billede afsløre mig vel også lidt :P NU får jeg helt lyst til at se den og jeg er lidt langt væk fra min film samling :/
Gravatar

#1149 Collateral 13 år siden

Wangsgaard (1148) skrev:
Mit profil billede afsløre mig vel også lidt :P NU får jeg helt lyst til at se den og jeg er lidt langt væk fra min film samling :/

Beklager. Ærgrer mig også over ikke at have fået den købt på BD endnu (har dvd'en dog).
Gravatar

#1150 Wangsgaard 13 år siden

Collateral (1149) skrev:
Beklager. Ærgrer mig også over ikke at have fået den købt på BD endnu (har dvd'en dog).

Den mangler jeg også at købe :-( har dog lige købt yndlings film nummer to på BD , city of god :-)

Skriv ny kommentar: