'The Matrix' er en fremragende film, som jeg selv bedømmer til 5/6 eller 8/10.
Jeg er helt enig i dine betragtninger omkring fortsættelserne, og hvad det er der gør fortsættelserne væsentligt svagere.
Du rammer således hovedet på sømmet i dette afsnit fra din anmeldelse:
Collateral (1230) skrev:
der var noget helt centralt både andre og tilsyneladende også Wachowski brødrene selv missede. Hvor det kan gå galt for sci-fi, er når de mange spørgsmål der stilles partout skal besvares. Således er det en del af "The Matrix" underholdningsværdi at den har en god balance mellem et interessant grundkoncept, nogle intelligente overvejelser samt et univers som vi får nok at vide om til at kunne følge, men ikke nok til at vi mister interessen. Der er en kant af noget ukendt. Et sted seerens egen fantasi kan få frit løb og fylde hullerne ud. Kort og godt får vi ikke alt skåret ud i pap, hvilket efterlader oplevelsen så tilpas fyldt med mystik, at selv gentagne gensyn ikke udtømmer oplevelsen.
I øvrigt en yderst velformuleret og velskreven anmeldelse!
P.S.
Collateral (1230) skrev:
Endnu et punkt hvor efterfølgende i nogen grad fejler, fordi de skubber disse grænser skridtet videre, uden at der egentlig er andet formål med det end netop at gøre det.
Mener du ikke "de efterfølgende film" eller "efterfølgerne" i stedet for "efterfølgende"?
"The Matrix" er en fantastisk film og umiddelbart som jeg lige kan huske det, den sidste film hvor jeg har forladt biografmørket med et kæmpe "Wow!" i skallen. Den gjorde indtryk som ingen film siden har gjort.
Så "Dark city" for et par måneder siden og den var en stor skuffelse og når ikke "The Matrix" til sokkeholderne (totalt gammelmandsudtryk).
So, at last we meet for the first time for the last time.
Og tak for link. Nu fik jeg læst det. Dark City lader til at stige i anerkendelse som tiden går måske. Sådan har jeg også haft det med den selv. Fandt den god første gang, bedre anden!
I have my principles - And if you don't like them, I have others
#1238 Jeg var ikke begejstret tilbage i 98, men da jeg så directors cut udgaven, da BD'en kom, måtte jeg æde den oplevelse i mig igen. Hvilken forandring :)
#1239 Springet mellem jeg så disse to udgaver er for mig så stort (det er director's cut jeg har set sidst og den jeg selv ejer), at jeg må tilstå at jeg ikke kan bedømme den første udgave jeg så, isoleret. Husker blot jeg fandt den god og gav den 7/10.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
#1231 Lord Beef Jerky 13 år siden
#1232 BN 13 år siden
'The Matrix' er en fremragende film, som jeg selv bedømmer til 5/6 eller 8/10.
Jeg er helt enig i dine betragtninger omkring fortsættelserne, og hvad det er der gør fortsættelserne væsentligt svagere.
Du rammer således hovedet på sømmet i dette afsnit fra din anmeldelse:
I øvrigt en yderst velformuleret og velskreven anmeldelse!
P.S.
Mener du ikke "de efterfølgende film" eller "efterfølgerne" i stedet for "efterfølgende"?
#1233 Åkepool 13 år siden
Så "Dark city" for et par måneder siden og den var en stor skuffelse og når ikke "The Matrix" til sokkeholderne (totalt gammelmandsudtryk).
#1234 Richard Burton 13 år siden
Ville også være synd at trække tophuen så langt ned over hovedet :)
#1235 Hr. Nielsen 13 år siden
#1236 Richard Burton 13 år siden
http://rogerebert.suntimes.com/apps/pbcs.dll/artic...
Derudover kan jeg nu rigtig godt lide Matrix, ihvertfald den første.
#1237 Hr. Nielsen 13 år siden
#1238 Hr. Nielsen 13 år siden
#1239 Richard Burton 13 år siden
#1240 Hr. Nielsen 13 år siden