I modsætning til Bruce, synes jeg faktisk, det er fint, at du generaliserer lidt i dine anmeldelser. Du skal passe på med ikke at behage for meget, da en provokation kan virke glimrende, og få en anmeldelse til at blive siddende. Naturligvis skal dette dog helst skrives med et lille glimt i øjet, så det ikke virker for nedsættende og snobbet... det er en meget fin balancegang at mestre. Personligt er jeg bare lidt træt af, at mange anmeldere er bange for, at træde andre folk over tæerne, og hele tiden skal understrege, at det er deres mening, de egentligt skriver om. For mig giver det sig selv, og hellere en lille provokerende leg med ord end en lang omgang "jeg synes" og "min holdning er".
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
#241 Er helt enig :) Man skal bare vide, at der på den anden side "af gærdet" kan findes en irriterende opposition, som har den samme "tilgang til" / "opfattelse af" provokationen og som deraf anspores til debatten. På ingen måde har jeg dog haft nogen intention om at ville ændre i Collaterals tekst. Det er jo trods alt en debat på subjektivitet. Men der er jo ikke noget galt med en katalysator :)
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Jeg fortsætter såmen min sædvanlige stil, men man skal heller ikke være bange for at indrømme en fejl, og jeg følte netop at teksten var liiiidt skæv. Igen, ændre det jo ikke på min mening. Så føler ikke at jeg har "solgt ud" (i mangel af bedre udtryk) ved at ændre en smule. Selvom det nu ikke er noget jeg har gøre oftere :)
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Jeg kan huske, da jeg så filmen første gang, (hvilket er længe siden efterhånden), at jeg synes den samlet set var utrolig flot produceret og ganske glimrende spillet, men at den samtidig også var lidt for pæn og poleret både mht. beskrivelsen af karaktererne, samt måden temaerne blev formidlet på. Men din anmeldelse, hvor jeg igen rigtig godt kan lide den passion du lægger i din beskrivelse, har bestemt givet mig lysten til at give “Finding Neverland” en chance mere. Lige umiddelbart vil jeg give filmen, 4/6. :)
# 226 -
Der Untergang
Den har jeg endnu ikke fået set, men din meget flotte, detaljerede og velskrevne anmeldelse har givet mig blod på tanden, så den skal jeg da have bestilt hjem næste gang jeg køber film. :)
# 240 -
Rocky Horror Picture Show
Jeg er helt enig i hvad du har skrevet her. Herlig kitschet film og super fede sange hele vejen igennem.
Den sort/hvide indledning du nævner blev lavet som en homage til “The Wizard of Oz”, og det var meningen at det skulle symbolisere et mere kontrastfyldt skifte fra den virkelige verden over i en slags fantasiverden, (og et tab af uskyld), for Brad & Janet, ligesom det var tilfældet for Dorothy i hendes skifte mellem Kansas og Oz. Jeg er enig med dig i, at den sort/hvide intro har en stor effekt, men jeg mener ikke nødvendigvis, at man bør se filmen i den udgave. Du nævner længere nede i referencerne hhv. “King Kong“ og “The Day The Earth Stood Still”, og kombinationen af netop disse films temaer sammen med det kitchede look taget direkte fra den gamle sci-fi serie “Flash Gordon”, gør finalen til en helt genial oplevelse. Er i øvrigt helt enig i din vurdering af selve afslutningen på filmen.
Har du forresten fået læst den anmeldelse, som jeg skrev af filmen i min top 200 tråd ? Kunne nemlig godt tænke mig at høre, hvad du synes om min vinkel på filmen. :)
Nu du godt kunne lide "Rocky Horror", så vil jeg også anbefale dig at tjekke både "Velvet Goldmine" og "Hedwig And The Angry Inch" ud. Det er også to fremragende rock'n roll musicals, som bevæger sig inden for samme temaer.
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
at den samtidig også var lidt for pæn og poleret både mht. beskrivelsen af karaktererne, samt måden temaerne blev formidlet på.
Det er også MIN vurdering af filmen, forstået på den måde, at jeg synes, filmen har en tendens i den retning. Men jeg synes dog, at det til fulde opvejes af en masse fine nuancer i skuespillet fra Johnny Depp, Kate Winslet, Dustin Hoffman og Radha Mitchell.
Jeg giver den også 4/6 ... og har forlængst givet den en plads i min filmsamling. :-)
#241 Lord Beef Jerky 13 år siden
#242 Bruce 13 år siden
#243 Lord Beef Jerky 13 år siden
#244 Collateral 13 år siden
#245 Lord Beef Jerky 13 år siden
#246 Collateral 13 år siden
#247 Kruse 13 år siden
I rest my case!
#248 Lord Beef Jerky 13 år siden
#249 NightHawk 13 år siden
Finding Neverland
Jeg kan huske, da jeg så filmen første gang, (hvilket er længe siden efterhånden), at jeg synes den samlet set var utrolig flot produceret og ganske glimrende spillet, men at den samtidig også var lidt for pæn og poleret både mht. beskrivelsen af karaktererne, samt måden temaerne blev formidlet på. Men din anmeldelse, hvor jeg igen rigtig godt kan lide den passion du lægger i din beskrivelse, har bestemt givet mig lysten til at give “Finding Neverland” en chance mere. Lige umiddelbart vil jeg give filmen, 4/6. :)
# 226 -
Der Untergang
Den har jeg endnu ikke fået set, men din meget flotte, detaljerede og velskrevne anmeldelse har givet mig blod på tanden, så den skal jeg da have bestilt hjem næste gang jeg køber film. :)
# 240 -
Rocky Horror Picture Show
Jeg er helt enig i hvad du har skrevet her. Herlig kitschet film og super fede sange hele vejen igennem.
Den sort/hvide indledning du nævner blev lavet som en homage til “The Wizard of Oz”, og det var meningen at det skulle symbolisere et mere kontrastfyldt skifte fra den virkelige verden over i en slags fantasiverden, (og et tab af uskyld), for Brad & Janet, ligesom det var tilfældet for Dorothy i hendes skifte mellem Kansas og Oz. Jeg er enig med dig i, at den sort/hvide intro har en stor effekt, men jeg mener ikke nødvendigvis, at man bør se filmen i den udgave. Du nævner længere nede i referencerne hhv. “King Kong“ og “The Day The Earth Stood Still”, og kombinationen af netop disse films temaer sammen med det kitchede look taget direkte fra den gamle sci-fi serie “Flash Gordon”, gør finalen til en helt genial oplevelse. Er i øvrigt helt enig i din vurdering af selve afslutningen på filmen.
Har du forresten fået læst den anmeldelse, som jeg skrev af filmen i min top 200 tråd ? Kunne nemlig godt tænke mig at høre, hvad du synes om min vinkel på filmen. :)
http://filmz.dk/forum/tagwall/nighthawk-s-200-kold...
Nu du godt kunne lide "Rocky Horror", så vil jeg også anbefale dig at tjekke både "Velvet Goldmine" og "Hedwig And The Angry Inch" ud. Det er også to fremragende rock'n roll musicals, som bevæger sig inden for samme temaer.
#250 BN 13 år siden
Det er også MIN vurdering af filmen, forstået på den måde, at jeg synes, filmen har en tendens i den retning. Men jeg synes dog, at det til fulde opvejes af en masse fine nuancer i skuespillet fra Johnny Depp, Kate Winslet, Dustin Hoffman og Radha Mitchell.
Jeg giver den også 4/6 ... og har forlængst givet den en plads i min filmsamling. :-)