Pyh ja, det skal jeg da love for. Det virker nærmest som en der er detajler i samtlige dele af filmen, som er ændret. Jeg troede egentligt nok mest det var enkelte scener i det 'store billede', men selv bittesmå detaljer som jeg aldrig ville have fundet selv, har de pillet ved.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
I øvrigt en yderst velformuleret og velskreven anmeldelse!
P.S.
Collateral (1230) skrev:
Endnu et punkt hvor efterfølgende i nogen grad fejler, fordi de skubber disse grænser skridtet videre, uden at der egentlig er andet formål med det end netop at gøre det.
Mener du ikke "de efterfølgende film" eller "efterfølgerne" i stedet for "efterfølgende"?
Mange tak! Og jo det gør jeg da. Retter det på blogindlægget.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
80. The Matrix af Wachowski Brødrene Kritisk øjeblik: Skal man vælge den blå eller den røde? Nej, det er ikke en bombe, der skal demonteres i sidste sekund. Neo (Keanu Reeves) skal vælge en pille. Den ene vil ikke forandre noget og verden anno 1999 vil for Neo se nøjagtig ud, som den gør nu. Den anden derimod vil åbne hans øjne for "sandheden".
En ting er at en film kan ændre et filmmarked bare en smule, en anden ting er at gøre en markant forskel og noget helt tredje er det ikke at fortabe sig i sine egne gode idéer. Det er lykkedes i "The Matrix", som er nemt tilgængelig, fordi den er fandens underholdende, men også prikker til en norm som kan være ganske relevant at skubbe. Måske var verden ikke forandret i kølvandet af nærværende film, men det var dele af filmverdenen, det store spørgsmål er så bare, om de mange producenter missede hele essensen i hvad der gjorde "The Matrix" til en fremragende film.
Som altid kan det ovenstående og tidligere indlæg også læses på min blog, hvor det ligeledes er muligt at danne sig et overblik over den foreløbige liste.
Nu hvor “Dark City” bliver nævnt i de andre kommentarer, så må jeg konstatere, at det også er den af de to film, som jeg bedst kan lide. To film som jo deler mange af de samme temaer, så som opbygningen og dekonstruktionen af totalitære regimer, menneskets kamp for at bevare den frie vilje og egen identitet, samt et religiøst aspekt i forbindelse med udvælgelsen af en frelser for det undertrykte samfund og dets befolkning. Men selv om jeg foretrækker “Dark City”, (mest af alt grundet filmens blanding af ekspressionisme og afdæmpet film noir stemning, hvori protagonistens eksistentielle opklaringsarbejde foregår mindst ligeså meget på de indre som de ydre linjer), så holder jeg stadigvæk utrolig meget af “The Matrix”, som dog mere lever højt på sit super imponerende visuelle udtryk og sine hæsblæsende og spektakulære actionscener til at bære historien fremad.
Heldigvis fortaber “The Matrix” sig ikke fuldstændig i sine visuelle tricks takket være en række solide præstationer fra de fire centrale roller, der skal roses for, (i en film fyldt til bristepunktet med visuelt øjeguf), stadig at være i stand til at gøre mig som tilskuer følelsesmæssigt involveret i deres respektive karakterers trængsler. Særligt er den spirende forelskelse mellem Neo og Trinity med til at bevare en opløftende form for humanisme, hjerte og sjæl, der står i skarp og effektfuld kontrast til filmens maskinelle og stilistisk kølige look.
Et rigtig godt valg til din liste, og ligeså godt at se, du har opdateret din liste igen, som jeg fortsat glæder mig til at følge med i. :)
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Et rigtig godt valg til din liste, og ligeså godt at se, du har opdateret din liste igen, som jeg fortsat glæder mig til at følge med i. :)
Har lige ligget i flytterod og tiden har ikke været til en helt masse udover de regulære anmeldelser for diverse andre sites, men nu hvor jeg har fået nogenlunde styr på alting igen, skal jeg nok se at komme lidt med.
Og jeg indrømmer med skam at jeg ikke har set Dark City. Jeg skal nok få gjort noget ved det. Og hvis jeg ender med at være enig med jer må jeg jo tage konsekvensen og erstatte Matrix med den her på listen :)
I øvrigt tak for feedback allesammen. Som sagt skal jeg nok sætte tempoet lidt i vejret, eller i hvert fald forsøge at gøre det.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
#1241 Richard Burton 13 år siden
http://www.movie-censorship.com/report.php?ID=3551...
#1242 Hr. Nielsen 13 år siden
#1243 MOVIE1000 13 år siden
#1244 Collateral 13 år siden
Mange tak! Og jo det gør jeg da. Retter det på blogindlægget.
#1245 Collateral 13 år siden
#1246 Collateral 13 år siden
#1247 Collateral 13 år siden
#1248 NightHawk 13 år siden
Nu hvor “Dark City” bliver nævnt i de andre kommentarer, så må jeg konstatere, at det også er den af de to film, som jeg bedst kan lide. To film som jo deler mange af de samme temaer, så som opbygningen og dekonstruktionen af totalitære regimer, menneskets kamp for at bevare den frie vilje og egen identitet, samt et religiøst aspekt i forbindelse med udvælgelsen af en frelser for det undertrykte samfund og dets befolkning. Men selv om jeg foretrækker “Dark City”, (mest af alt grundet filmens blanding af ekspressionisme og afdæmpet film noir stemning, hvori protagonistens eksistentielle opklaringsarbejde foregår mindst ligeså meget på de indre som de ydre linjer), så holder jeg stadigvæk utrolig meget af “The Matrix”, som dog mere lever højt på sit super imponerende visuelle udtryk og sine hæsblæsende og spektakulære actionscener til at bære historien fremad.
Heldigvis fortaber “The Matrix” sig ikke fuldstændig i sine visuelle tricks takket være en række solide præstationer fra de fire centrale roller, der skal roses for, (i en film fyldt til bristepunktet med visuelt øjeguf), stadig at være i stand til at gøre mig som tilskuer følelsesmæssigt involveret i deres respektive karakterers trængsler. Særligt er den spirende forelskelse mellem Neo og Trinity med til at bevare en opløftende form for humanisme, hjerte og sjæl, der står i skarp og effektfuld kontrast til filmens maskinelle og stilistisk kølige look.
#1249 Collateral 13 år siden
Har lige ligget i flytterod og tiden har ikke været til en helt masse udover de regulære anmeldelser for diverse andre sites, men nu hvor jeg har fået nogenlunde styr på alting igen, skal jeg nok se at komme lidt med.
Og jeg indrømmer med skam at jeg ikke har set Dark City. Jeg skal nok få gjort noget ved det. Og hvis jeg ender med at være enig med jer må jeg jo tage konsekvensen og erstatte Matrix med den her på listen :)
I øvrigt tak for feedback allesammen. Som sagt skal jeg nok sætte tempoet lidt i vejret, eller i hvert fald forsøge at gøre det.
#1250 Åkepool 13 år siden
Du kunne også bare ende med at være enig med mig ;)