Gravatar

#1261 Lord Beef Jerky 12 år siden

Collateral (1255) skrev:
Five Minutes of Heaven

Hedder det ikke "vove at påstå" i stedet for "våge at påstå"? Det giver i hvert fald mere mening.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#1262 Collateral 12 år siden

Lord Beef Jerky (1261) skrev:
Collateral (1255) skrev:
Five Minutes of Heaven

Hedder det ikke "vove at påstå" i stedet for "våge at påstå"? Det giver i hvert fald mere mening.

Jo det har du da ret i. Skriver lige en mail og får det rettet i morgen.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#1263 Collateral 12 år siden

Collateral (1262) skrev:
Lord Beef Jerky (1261) skrev:
Collateral (1255) skrev:
Five Minutes of Heaven

Jo det har du da ret i. Skriver lige en mail og får det rettet i morgen.

Har skrevet til min redaktør tidligere på dagen. Så skal han nok få det ordnet. Tak for den lille rettelse :)
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#1264 Collateral 12 år siden

Har igen udvidet min liste en smule. Og dog fortsætter vi (næsten) hvor vi slap med 'From Dusk Till Dawn', som blot er rykket et par pladser tilbage for at få lidt mere plads op til Batman Returns. Føler du dig forvirret er der mulighed for at få en oversigt over det hele her: Top 90
Gravatar

#1265 Collateral 12 år siden

85. The Iron Giant af Brad Bird:
På en ellers almindelig dag i 1958 i lillebyen Rockwell, dumper der pludselig en gigantisk bunke metal ned fra himlen. Metallet viser sig at være levende - ja, at være en robot fra rummet. Men sådan en fremmed vækker frygt og panik. Dog ikke hos alle. En dreng holder hovedet koldt, og bliver ven med kæmpen.
(- Resume fra Kino.dk)

Før Brad Bird blev et velkendt navn blandt filmnørder med film som 'The Incredibles' og 'Ratatouille', arbejdede han på animationsserien 'The Simpsons'. Imellem de to poler var en "lille" film kaldet 'The Iron Giant', som af mange blev overset. I de senere år har filmen fået en smule mere opmærksomhed og blandt andet Roger Ebert har flere gange fremhævet den som værende en groft overset film. Brad Birds fortælling om en dreng og en jernkæmpe, er på en og samme tid enorm i skala og ganske intim. Mens filmens hjerte ligger hos det meget nære forhold mellem drengen, den store robot og det lokale samfund, drives historien frem af et større perspektiv. Filmen viser hvor destruktiv menneskelig frygt og de reaktioner der følger med denne, kan være. Med en håndfuld enormt mindeværdige karakterer, har Bird med denne lille film, som egentlig ikke er så lille, skabt en særdeles helstøbt og charmerende oplevelse, der hovedsageligt ved hjælp af 2D animation, føles enormt klassisk såvel i stil, som i fortælleform. Solide fortælledyder tilsættes en pointe, som er relevant på flere planer og fortælles på så engagerende vis at det, selv for et barn, som jeg var da jeg først så filmen, er et helt og aldeles medrivende eventyr.

Det gøres særligt relevant ved at sætte historien i slut '50erne, hvor ungdommen fascineredes af science fiction, mens de voksne frygtede for den atomkrig, hvis mulige komme var del af inspirationen i mange af sci-fi fortællingerne. Det er derfor meget naturligt at Bird i denne koldkrigsanalogi har valgt at tage barnets perspektiv. I stedet for at frygte den fremmede, fascineres den unge Hogarth af ham og lærer ham om de ting han kender til. Han udveksler erfaringer med robotten, der er blid som et lam og næsten barnlig i sin naivitet. Robottens reaktion da han erfarer hvilket potentielt farligt våben han kan være er mindst ligeså overrasket, som Hogarths. Ufortrødent forklarer den unge dreng kæmperobotten at man selv vælger hvem man vil være. Robotten lærer således en lektie mange af filmens ældre karakterer aldrig ville have lært ham og selv lader til at have glemt, idet de per automatik reagerer fjendtligt overfor det store væsen og dermed starter en ond cirkel. Mennesket er med andre ord selv årsag til deres destruktion. Hvilket endvidere understreges af den rørende og bragende flotte slutning, som synes at konkludere at menneskeheden i dens arrogance ikke må miste kontakten med en mere idealistisk, naiv del af dem selv, da en grundlæggende tro på det gode i andre væsner (og mennesker) er væsentlig for fortsat overlevelse.

'The Iron Giant' er ikke fyldt med store navne på skuespilsfronten. Udover Jennifer Aniston, er de mest genkendelige navne Vin Diesel, som på daværende tidspunkt ikke havde medvirket i nogle større roller, og 'Frasier' skuespiller John Mahoney. Ikke desto mindre fungerer stemmeskuespillet fremragende hele vejen rundt og det er ikke svært at lade sig tage med på tidsrejse tilbage til et Amerika der lærer børnene hvordan de skal forholde sig i tilfælde af atomkrig. Tværtimod er portrætteringen af 1950ernes USA en af filmens mange styrkepunkter og en del af dens charme. Såvel den karismatiske Hogarth, der bevæger sig langt ud over typiske børnekarakterer i animationsfilm, som den stenede selvbevidste kunstner Dean McCoppin er mindeværdige, fordi de føles nærværende som karakterer. Både humoren, dramaet og alt der imellem flyder fra karaktererne. Selv den ekstremt ondskabsfulde, men bøvede skurk Kent Mansley, er det svært at glemme, med hans sammenknebne øjne og maniske opførsel. I det hele taget har man med denne film gjort meget for at gå i en anden retning end hvad eksempelvis Disney normalt leverer og det er herligt fordi det resulterer i en film, der på sin egen skæve og til tider mørke måde, får fortalt noget relevant om mennesker, mens den underholder.

Jeg kan godt lide 'The Incredibles' og 'Ratatouille'. Birds nylige arbejde i Mission Impossible serien fandt jeg knapt så velskabt, men selv der var der mindeværdige sekvenser at finde. Alligevel er det hans første spillefilm der står mit hjerte nærmest. Filmen viser en instruktør med en meget klar stemme, som ofte består i humor, der tør have dramaet og alvoren liggende lige bag sig.

Som altid kan det ovenstående og tidligere indlæg også læses på min blog, hvor det ligeledes er muligt at danne sig et overblik over den foreløbige liste.
Gravatar

#1266 Herrguth 12 år siden

Jeg er fuldstændig enig. "The Iron Giant" hører også til blandet mine favoritter.
Jeg er især meget glad for denne scene:

Rigtig god anmeldelse.
Gravatar

#1267 Collateral 12 år siden

'The Passion of the Christ' som plejede at holde 62. pladsen, er strøget fra listen.
Gravatar

#1268 Collateral 12 år siden

1. -
2. -
3. -
4. The Nightmare Before Christmas af Henry Selick
5. The Wall af Alan Parker
6. Eternal Sunshine of the Spotless Mind af Michel Gondry
7. Once Upon a Time in the West af Sergio Leone
8. Citizen Kane af Orson Welles
9. Collateral af Michael Mann
10. Edward Scissorhands af Tim Burton
11. The Lord of the Rings: The Return of the King (Extended Edition) af Peter Jackson
12. Night on Earth af Jim Jarmusch
13. A Clockwork Orange af Stanley Kubrick
14. The Great Dictator af Charlie Chaplin
15. LaVita è Bella af Roberto Benigni
16. Gertrud af Carl Th. Dreyer
17. Modern Times af Charlie Chaplin
18. The Texas Chainsaw Massacre af Tobe Hooper
19. Leaving Las Vegas af Mike Friggis
20. The Shining af Stanley Kubrick
21. -
22. Blade Runner (Final Cut) af Ridley Scott
23. Apocalypse Now (Theatrical) af Francis Ford Coppola
24. Dead Man af Jim Jarmusch
25. Psycho af Alfred Hitchcock
26. The Godfather af Francis Ford Coppola
27. Back to the Future af Robert Zemeckis
28. Star Wars - Episode V: Empire Strikes Back af Irvin Kershner
29. -
30. Jaws af Steven Spielberg
31. Beetle Juice af Tim Burton
32. Eyes Wide Shut af Stanley Kubrick
33. -
34. Neverwas af Joshua Michael Stern
35. Der Untergang af Oliver Hirschbiegel
36. Finding Neverland af Marc Foster
37. Moulin Rouge af Baz Luhrmann
38. Black Swan af Darren Aronofsky
39. Alien af Ridley Scott
40. Big Fish af Tim Burton
41. Vredens dag af Carl Th. Dreyer
42. Wall-E af Andrew Stanton
43. Night of the Living Dead af George A. Romero
44. -
45. -
46. Ed Wood af Tim Burton
47. Maniac af William Lustig
48. -
49. Pulp Fiction af Quentin Tarantino
50. Blow af Ted Demme
51. The Libertine af Laurence Dunmore
52.
53. Fight Club af David Fincher
54. The Dark Crystal af Jim Henson & Frank Oz
55. -
56. Kærlighed på Film af Ole Bornedal
57. -
58. A Nightmare on Elm Street (1984) af Wes Craven
59. Gran Torino af Clint Eastwood
60. El Laberinto Del Fauno af Guillermo Del Toro
61. Child’s Play af Tom Holland (Don Mancini)
62. -
63. The Breakfast Club af John Hughes
64. -
65. -
66. -
67. -
68. The Dark Knight af Christopher Nolan
69. Batman Returns af Tim Burton
70. -
71. -
72. -
73. -
74. -
75. -
76. -
77. -
78. -
79. -
80. -
81. -
82. From Dusk Till Dawn af Robert Rodriguez
83. Kill Bill Vol. 2 af Quentin Tarantino
84. The Matrix af Wachoski Brødrene
85. The Iron Giant af Brad Bird
86. Disney's Pinocchio
87. Repo! The Genetic Opera af Darren Lynn Bousman
88. Bride of Chucky af Ronny Yu
89. White Fang af Randal Kleiser
90. Secret Window af David Koepp

Tilgå anmeldelserne via bloggens oversigt her!
Gravatar

#1269 Skeloboy 12 år siden

Collateral (1267) skrev:
'The Passion of the Christ' som plejede at holde 62. pladsen, er strøget fra listen.

Det er en fejl!

Men The Iron Giant er en rigtig herlig film!
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Skeloboy
Gravatar

#1270 Collateral 12 år siden

Skeloboy (1269) skrev:
Det er en fejl!

Men The Iron Giant er en rigtig herlig film!

Tjaa. Der var for mange andre film jeg gerne ville have på. Måske hvis jeg engang udvider til den top 100 jeg efterhånden bevæger mig imod :)

Skriv ny kommentar: