Gravatar

#1271 Kiksmann 12 år siden

From Dusk Till Dawn er en herlig film, også du også nævner, er der sikkert mange der vælger den fra. Den var indtil Sin City min Rodriguez favorit.

The Iron Giant er også en fremragende lille perle som jeg har set en del gange sammen med poderne. Den vil dog ikke kunne snige sig i på en liste hos mig.
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/kiksmann
Gravatar

#1272 Collateral 12 år siden

"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#1273 BN 12 år siden

Har du givet dig selv mundkurv på, Collateral? ;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#1274 Collateral 12 år siden

BN (1273) skrev:
Har du givet dig selv mundkurv på, Collateral? ;-)

http://www.amnesty.dk/raabop
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#1275 MMB 12 år siden

Tro mig, Amnesty er ikke det første, man tænker på...
Gravatar

#1276 Collateral 12 år siden

Foeller (1275) skrev:
Tro mig, Amnesty er ikke det første, man tænker på...

Hvad hjertet er fuldt af som man siger ;P
Gravatar

#1277 NightHawk 12 år siden

Collateral (1256) skrev:
79. Kill Bill Vol. 2 af Quentin Tarantino:

Er helt enig i din meget flotte og velskrevne anmeldelse og analyse af både vol. 1 & 2, som afgjort er vidt forskellige i sit visuelle udtryk og især i historiernes tempomæssige opbygning. Alligevel kan jeg ikke få mig selv til at adskille de to film, som jeg da også foretrækker at se som én samlet film, da jeg synes begge supplere hinanden perfekt og med særdeles stor effekt angående de to sideløbende historier om The Brides udvikling som menneske og superhelt, hvad end det skildres via et kulørt, poppet og tegneserie artig univers fyldt med hæsblæsende action ramasjang, eller når Quentin Tarantino skifter over til det mere afdæmpede, meditative og episk klingende western/samurai miljø, som dominere vol. 2. Højdepunkterne i vol. 2 er for mit vedkommende scenen med kisten, The Bride og Elle Drivers duel, og så selvfølgelig selve filmens finalen, som alt sammen er mesterlige eksempler på, som du også selv skriver, hvor dygtig Tarantino er til at få det følelsesmæssige til at gå op i en højere enhed med sin kulørte historie.

I din anmeldelse skriver du ang. slutningen på filmen, at den kommer som en overraskelse set i lyset af vol. 1. Men jeg synes nu ellers at det står meget klart efter de sidste scener her, hvad der er drivkraften og det definitive mål for The Bride, så hvordan mener du, at finalen i vol 2. kommer som en overraskelse ? :)

Collateral (1259) skrev:
78. From Dusk Till Dawn af Robert Rodriguez:

Herligt at se, at du også har taget denne stærkt underholdende perle med, der ligesom “Kill Bill” filmene også er en fornøjelse at se især grundet sine mange referencer og genresammensmeltninger . Man kan derfor også sagtens betragte “From Dusk Til Dawn” som Tarantino & Rodriguez første Grindhouse projekt og en slag uofficiel 3’er i den sammenhæng. Særligt også fordi Michael Parks, der her optræder for første gang i rollen som den mavesure Texas ranger Earl McGraw, efterfølgende i samme rolle har været fast indslag både i “Kill Bill” filmene, “Death Proof” og “Planet Terror“.

Selv om jeg synes “Sin City” og “Planet Terror” er Rodriguez bedste film, har jeg altid holdt utrolig meget af “From Dusk Til Dawn” og dens herlige fandenivoldskhed, hvor det er tydeligt at fornemme de to instruktørers kærlighed til det absurde og bizarre gennemsyrer filmen uden, at de dog nogensinde mister overblikket over historiens opbygning og pludselige stilskifte, der fungere upåklageligt som festlig og top underholderne splatter inferno og samtidig snedigt understreger filmens morale, om end der heller ikke gøres noget for at skjule at den, ligesom alt andet undervejs, skal ses med et kæmpe glimt i øjet. Er ligeså helt enig både mht. effekterne samt de forskellige skuespilspræstationer, hvor det især var godt tænkt at caste så solide kræfter som Harvey Keitel, Juliette Lewis og George Clooney, der alle også er en stor grund til, at filmen fungere så godt som den gør.

Hvis du ikke allerede har set dokumentarfilmen “Full Tilt Boogie”, der går bag om skabelsen af “From Dusk Till Dawn”, så kan jeg på det varmeste anbefale at tjekke den ud. Dokumentaren er dog underligt nok hverken med på den europæiske eller amerikanske BD udgivelse. Du kan til gengæld få fat på den, hvis du køber Collectors edition på DVD, hvor den er en del af ekstramaterialet.

http://www.laserdisken.dk/html/visvare.dna?DO=vis&...

Derudover er filmens soundtrack satme også et cool bæst, som bestemt kan anbefales at få fat på. :)

Collateral (1265) skrev:
85. The Iron Giant af Brad Bird:

Også her får du kun ros af mig, både for at have udvalgt denne fremragende animations perle, og for din rigtig gode anmeldelse som rammer helt præcist i beskrivelsen af filmens styrker. Den imponerende og dybt charmerende 2D animation er noget af det flotteste og mest gribende jeg har set, hvilket harmoner perfekt med historiens mange fine pointer og budskaber, som på fortryllende og medrivende vis smeltes sammen til at blive en svært underholdende, visuelt magisk og følelsesmæssigt værk, som vil gå lige i hjertet på de fleste. Jeg har ikke så meget mere at tilføre her, da jeg synes du kommer rigtig godt rundt om filmens koldkrigstema og hvorledes det ses gennem hovedpersonens øjne.

Jeg synes bestemt “The Iron Giant” fortjener en plads på en topliste, (jeg var meget tæt på både at tage den og “From Dusk Till Dawn” med på min egen liste), og jeg ville egentlig ikke have haft noget imod, hvis du havde placeret den højere oppe på din egen liste.

Som altid en fornøjelse at læse dine anmeldelser, så keep up the good work! :)
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#1278 Collateral 12 år siden

Satan's Little Helper

-

NightHawk (1277) skrev:
I din anmeldelse skriver du ang. slutningen på filmen, at den kommer som en overraskelse set i lyset af vol. 1. Men jeg synes nu ellers at det står meget klart efter de sidste scener her, hvad der er drivkraften og det definitive mål for The Bride, så hvordan mener du, at finalen i vol 2. kommer som en overraskelse ? :)

Tja. Jeg forsøgte at være lidt vag for ikke at spoile noget tror jeg.
Overraskende er måske ikke det rigtige ord, men hvad jeg mener er at det er brilliant hvordan Tarantino bygger op imod konfrontationen med Bill, så man næsten bringes til at forvente endnu en ekstrem actionudladning, men at han så giver os noget helt andet. Hvad han selv kalder en "straight forward revenge movie" (hvis jeg husker rigtigt), bliver for mig pludselig noget mere, fordi datteren anbringes mellem de to på den måde hun gør. Da the Bride først får øje på sin datter, er hun som lammet og det føler jeg virkelig også man som seer bliver. Naturligvis kan Tarantino ikke lade være at gøre lidt sjov med det melodramatiske i situationen med noget nær et "BAM BAM BAAAAAM" cue på scoret, men om han vil det eller ej (og mon ikke han trods alt gerne vil stå ved det) bliver man meget oprigtigt engageret i Beatrix' smerte. Så voldsomt at det endelige opgør mellem Bill og hende kun bliver et kort et af slagsen rent fysisk, mens det meste af deres kamp egentlig er på et følelsesmæssigt plan. Jeg elsker den afsluttende dialog mellem Bride og Bill og i det hele taget er ordvekslingerne mellem Thurman og Carradine eminent skrevet og leveret. Alt i alt er vol. 2 mere følelsesladet, mere rå og trækker tydeligvis på spaghettiwesterns, når den laver lange optakter til korte voldsudbrud. Det er hvad der får mig til at foretrække den over vol. 1 når nu jeg skal vælge. Samtidig har vol. 1 den animerede sekvens med O-rens oprindelseshistorie og den har nogle af de vildeste action set pieces jeg har set, så de komplimentere virkelig hinanden godt, og jeg vil vitterligt gerne se den ultimative "whole bloody mess".

Bill: Pai Mei taught you the five point palm-exploding heart technique?
The Bride: Of course he did.
Bill: Why didn't you tell me?
The Bride: I don't know... because I'm a bad person.
Bill: No. You're not a bad person. You're a terrific person. You're my favorite person, but every once in a while, you can be a real cunt.

Åbent spørgsmål i øvrigt, hvad ligger der i at The Brides navn holdes hemmeligt? Er det en reference jeg ikke fanger eller er det bare Tarantino der som sædvanlig lige skal minde os om at det er en film vi ser?

NightHawk (1277) skrev:
Hvis du ikke allerede har set dokumentarfilmen “Full Tilt Boogie”, der går bag om skabelsen af “From Dusk Till Dawn”, så kan jeg på det varmeste anbefale at tjekke den ud. Dokumentaren er dog underligt nok hverken med på den europæiske eller amerikanske BD udgivelse. Du kan til gengæld få fat på den, hvis du køber Collectors edition på DVD, hvor den er en del af ekstramaterialet.

http://www.laserdisken.dk/html/visvare.dna?DO=vis&...

Derudover er filmens soundtrack satme også et cool bæst, som bestemt kan anbefales at få fat på. :)

Jeg har filmen i den DVD-udgave du omtaler og har set dokumentaren da jeg oprindeligt forelskede mig i filmens stemninger og univers. Jeg mindes at være stærkt overrasket over hvor omfangsrig den er, da jeg nok bare havde forventet en samling featuretter på disk 2. Soundtracket købte jeg faktisk på iTunes da jeg skrev anmeldelsen, fordi jeg følte behov for at være lidt inde i det rigtige mindset mens jeg skrev :) Så jeg kan kun bakke dine anbefalinger op til andre.

NightHawk (1277) skrev:
Som altid en fornøjelse at læse dine anmeldelser, så keep up the good work! :)

Mange tak for rosen og de omfattende tilbagemeldinger. Er super dejligt med feedback :)
Gravatar

#1279 NightHawk 12 år siden

Collateral (1278) skrev:
Tja. Jeg forsøgte at være lidt vag for ikke at spoile noget tror jeg.
Overraskende er måske ikke det rigtige ord, men hvad jeg mener er at det er brilliant hvordan Tarantino bygger op imod konfrontationen med Bill, så man næsten bringes til at forvente endnu en ekstrem actionudladning, men at han så giver os noget helt andet. Hvad han selv kalder en "straight forward revenge movie" (hvis jeg husker rigtigt), bliver for mig pludselig noget mere, fordi datteren anbringes mellem de to på den måde hun gør. Da the Bride først får øje på sin datter, er hun som lammet og det føler jeg virkelig også man som seer bliver. Naturligvis kan Tarantino ikke lade være at gøre lidt sjov med det melodramatiske i situationen med noget nær et "BAM BAM BAAAAAM" cue på scoret, men om han vil det eller ej (og mon ikke han trods alt gerne vil stå ved det) bliver man meget oprigtigt engageret i Beatrix' smerte. Så voldsomt at det endelige opgør mellem Bill og hende kun bliver et kort et af slagsen rent fysisk, mens det meste af deres kamp egentlig er på et følelsesmæssigt plan. Jeg elsker den afsluttende dialog mellem Bride og Bill og i det hele taget er ordvekslingerne mellem Thurman og Carradine eminent skrevet og leveret. Alt i alt er vol. 2 mere følelsesladet, mere rå og trækker tydeligvis på spaghettiwesterns, når den laver lange optakter til korte voldsudbrud. Det er hvad der får mig til at foretrække den over vol. 1 når nu jeg skal vælge. Samtidig har vol. 1 den animerede sekvens med O-rens oprindelseshistorie og den har nogle af de vildeste action set pieces jeg har set, så de komplimentere virkelig hinanden godt, og jeg vil vitterligt gerne se den ultimative "whole bloody mess".

Bill: Pai Mei taught you the five point palm-exploding heart technique?
The Bride: Of course he did.
Bill: Why didn't you tell me?
The Bride: I don't know... because I'm a bad person.
Bill: No. You're not a bad person. You're a terrific person. You're my favorite person, but every once in a while, you can be a real cunt.

Jeg troede nemlig først, at når du skrev, at afslutningen kom som en overraskelse mente...
at det var ifht. selve afsløringen af The Brides datter, eller at det var mht. Bill's forklaring om at The Brides hævntogt havde til sinde at forme hende til at være en slags superhelt.

Men jeg kan sagtens se, hvad du mente nu mht. det overraskende i finalen og er fuldstændig enig med dig i, hvor godt konfrontationen bliver formidlet, og ligeså hvilken effekt det får af selv samme årsag.

Tak for svaret. :)

Collateral (1278) skrev:
Åbent spørgsmål i øvrigt, hvad ligger der i at The Brides navn holdes hemmeligt? Er det en reference jeg ikke fanger eller er det bare Tarantino der som sædvanlig lige skal minde os om at det er en film vi ser?

Jeg tror det har noget at gøre, med det sidste du skriver nemlig, at Tarantino laver en gimmick via sin effekt, som på den måde samtidig bliver en slags reference til de tekniske fejl, der ofte opstod hos de gamle b-film/kult-film, præcis som både Tarantino og Rodriguez også gjorde det i deres to grindhouse film. Så jeg ser det med navnet i "Kill Bill", som en bevidst fejl a'la "missing reel" tricket i "Planet Terror".

Collateral (1278) skrev:
Mange tak for rosen og de omfattende tilbagemeldinger. Er super dejligt med feedback :)

You're welcome!. :)
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#1280 Collateral 12 år siden

Collateral (1259) skrev:
78. From Dusk Till Dawn af Robert Rodriguez:

En ret markant tolkning af filmen, og en interessant lille vampyrnørde video - SPOILERS!
http://thatguywiththeglasses.com/videolinks/team-n...

Skriv ny kommentar: