Jeg synes dog at "Rabbit Hole" er værd at give en chance. Ganske velspillet drama efter min mening.
Det er også rigtigt nok at de gør det ganske godt. Jeg synes bare den mangler det sidste for rigtig at blive nærværende.
Åkepool: Jeg plejer af og til bare hurtigt at sætte den på inden jeg får tænkt alt for meget over det og så bliver man jo tit fænget når filmen først går igang.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Åkepool: Jeg plejer af og til bare hurtigt at sætte den på inden jeg får tænkt alt for meget over det og så bliver man jo tit fænget når filmen først går igang.
Det kan være at jeg skal tvinge mig selv til måske at tage de "tunge" film som f.eks. hver 3. film jeg ser, bare som en simpel regel, for jeg går glip af meget kvalitet og hvis jeg så får træthedsudfald undervejs, så må jeg slukke og se den færdig dagen efter.
For som du skriver, så er det tit fængende film.
So, at last we meet for the first time for the last time.
Det kan være at jeg skal tvinge mig selv til måske at tage de "tunge" film som f.eks. hver 3. film jeg ser, bare som en simpel regel, for jeg går glip af meget kvalitet og hvis jeg så får træthedsudfald undervejs, så må jeg slukke og se den færdig dagen efter.
For som du skriver, så er det tit fængende film.
Det er nok en meget god idé for at komme uden om de der blokader man får lavet for sig selv af og til.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Har eksempelvis lige set en græsk film hver dag de sidste par dage :) - og morgen tager jeg mine tre længste film: en 3-timers Bollywood, en 2½ times experimental film og en koreansk på lidt over 2 timer...
Så regner jeg dog også med at være godt blæst i hovedet i morgen aften. Lige nu er jeg i rigtig filmhumør, så det udnytter jeg.
84. The Thing af John Carpenter: John Carpenter’s ‘The Thing’ er en film om et væsen der på grusomste vis afliver andre organismer for at kopiere deres fysiske fremtoning og finde vej ind i deres fællesskaber. Det bliver med andre ord svært at vide hvem der er til at stole på og hvem der ikke er det. Væsnet kan være hvem som helst, så hvordan vil det være muligt for en gruppe polarforskere at kende ven fra fjende når deres base infiltreres?
John Carpenter var ikke færdig med at skabe klassiske horrorfilm, efter han i 1978 udsendte en af de mest anmelderroste slasherfilm, i form af ‘Halloween’. I 1982 var han igen klar med en film der skulle udvikle sig til en af skrækfilmenes mere velkendte indslag i form af ‘The Thing’. Denne gang krydrer Carpenter sin flair for stemningsfuld uhygge med den talentfulde effektmager Rob Bottins evner for at skabe ubehagelige og blodige praktiske visuelle effekter. Filmen repræsenterer i øvrigt første gang Carpenter var bakket op af et større filmstudie. Så meget desto større var ærgrelsen over det faktum at filmen, ved sin oprindelige udgivelse, hverken faldt i anmeldere eller publikums smag, hvilket forårsagede at den var et enormt flop i biograferne. I forhold til publikum, kan udgivelsen af Steven Spielbergs ‘E.T. the Extra-Terrestrial’ kun få uger før nærværende film, have spillet en rolle. Over tid fandt filmen sig dog et publikum og endda et ret ekstensivt et af slagsen og anmelderne har ligeledes vendt sig til at være mere positive omkring filmen. Det har formentligt været en stor lettelse for Carpenter der i retrospekt har erklæret denne film som værende sin favorit blandt egne værker. Selvom amerikanske Sci-fi channels (nu Syfy) planlagte miniserie, der skulle fortsætte originalens historie, aldrig blev til virkelighed, findes der både tegneserier der forsøger at fortsætte historien om MacReady, et spil og en prequel.
‘The Thing’ som den ser ud i 2011-versionen, får jeg nok aldrig set. Det af den ganske simple grund at jeg ikke ønsker at få spoleret noget af den mystik som er en del af hvad der gør den oprindelige film så brilliant. I modsætning til eksempelvis ‘Halloween’, er det ikke Carpenter selv der har lavet musikken til ‘The Thing’. Til dét blev legendariske Ennio Morricone udvalgt og det var et yderst fornuftigt valg. Ganske i tråd med Carpenter’s arbejde som komponist er det med nedtonede bassede toner filmen drives frem og det er et af de elementer, der bedst hjælper førnævnte mystik på vej. Den lurende, klaustrofobiske tone der hviler over hele filmen stammer blandt andet herfra. Når man tager i betragtning hvor omfattende blodsudgydelser filmen byder på, er det en smule overraskende at den formår at bibeholde sin dunkle tone. Det sker igennem nogle særdeleshed syrede og forvredne effektdesigns og fordi monstret ikke har nogen konstant form, da det ligger i dens natur at den er omskiftelig, er der ubegrænsede muligheder for at chokere publikum. Ikke desto vælger Carpenter gang på gang atmosfære frem for chokeffekter og selvom man på ingen måde kan tale om at der holdes igen i filmens splattermomenter, er det opbygningen til disse udbrud der for alvor giver filmen (og effekterne) vægt. En tendens som i øvrigt er meget lig en anden af Morricones samarbejdspartnere: Sergio Leone.
Filmens forlæg er det ikke første gang er blevet bearbejdet og Carpenter sender endog en kærlig hilsen til ‘The Thing from Another World’, hvis instruktør Christian Nyby senere åbent udtalte at han ikke brød sig om Carpenters version. Hvad der gør Carpenters værk til helt sit eget, er imidlertid ikke i så høj grad præmissen, brillant som den er, men afviklingen heraf. Det er som nævnt spændingsopbygningen der er filmens allerførste force, naturligvis kombineret med de oprigtigt forskrækkende og ubehagelige billeder der bydes på. Skuespillernes arbejde i at kommunikere udviklingen fra roligt hverdagsliv til panikramt kaos på den lille arbejdsstation er heller ikke at kimse af. Med Kurt Russells rolige, men også kapable MacReady i front, er den lille gruppe af forskere yderst sympatiske ganske hurtigt. Frygt er ligeså stor en kunst at fremføre som så meget andet og særligt hvis man samtidig skal bibevare en karakter og for MacReadys vedkommende, den beslutsomhed og karakterstyrke han besidder. Det hverv udfører Russell til perfektion, hvilket ikke er så lidt vigtigt, når man i en sådan grad som i denne film, konstant bringer selv de mest sympatiske og uskyldigt synende karakterers alliancer i spil.
Det er ikke så sært at mange biografgængere og anmeldere havde det svært med John Carpenters tungsindige, dunkle og makabre værk, men er man ikke bange for at tage en ganske voldsom grafisk, men også ekstremt underholdende fortælling, der udover en forsamling stærkt sympatiske karakterer også besidder ekstrem stor atmosfære fra første øjeblik sydpolens is toner frem på skærmen.
Som altid kan det ovenstående og tidligere indlæg også læses på min blog, hvor det ligeledes er muligt at danne sig et overblik over den foreløbige liste.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
#1415 Som du jo allerede ved, er jeg fuldstændig enig. :) Den er fremragende, og meget underkendt selv i dag. Faktisk er det vist først med min generation af filmentusiaster, den for alvor er begyndt at få anerkendelse. Ældre filmkritikere har det stadig med at betragte den som for vulgær og afslørede, men som du er inde på er det jo på en misforståelse, for vi ved aldrig rigtig, hvad det er vi kigger på.
På en måde har det sine fordele at filmen floppede, for så havde historien måske mistet en smule er sin mystik i fortsættelser mm. Jeg har dog set 2011-filmen, og den gjorde så lidt indtryk, at jeg næsten allerede har glemt den igen, men så har den da heller ikke gjort skade.
"The Thing from Another World" er også glimrende, men den her er bare på et helt andet plan.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Har ikke fulgt nøje med i din liste men er re begejstret for the addiction (Ferreras film er i øvrigt altid seværdige og nogle gange fremragende som i the Addiction og King of New York) og Easy rider.
Et godt valg. Jeg havde for nogle måneder siden mit første gensyn med den i årevis, og jeg synes, at det er en meget gennemført, stilsikker film, hvis force er dens atmosfære og dens afdæmpede, trøstesløse tone.
Jeg ligger på karakteren 5/6. Om filmen fortjener den sidste stjerne, finder jeg nu af ved næste gennemsyn.
#1411 Collateral 11 år siden
Det er også rigtigt nok at de gør det ganske godt. Jeg synes bare den mangler det sidste for rigtig at blive nærværende.
Åkepool: Jeg plejer af og til bare hurtigt at sætte den på inden jeg får tænkt alt for meget over det og så bliver man jo tit fænget når filmen først går igang.
#1412 Åkepool 11 år siden
Det kan være at jeg skal tvinge mig selv til måske at tage de "tunge" film som f.eks. hver 3. film jeg ser, bare som en simpel regel, for jeg går glip af meget kvalitet og hvis jeg så får træthedsudfald undervejs, så må jeg slukke og se den færdig dagen efter.
For som du skriver, så er det tit fængende film.
#1413 Collateral 11 år siden
Det er nok en meget god idé for at komme uden om de der blokader man får lavet for sig selv af og til.
#1414 Skeloboy 11 år siden
Så regner jeg dog også med at være godt blæst i hovedet i morgen aften. Lige nu er jeg i rigtig filmhumør, så det udnytter jeg.
#1415 Collateral 11 år siden
John Carpenter’s ‘The Thing’ er en film om et væsen der på grusomste vis afliver andre organismer for at kopiere deres fysiske fremtoning og finde vej ind i deres fællesskaber. Det bliver med andre ord svært at vide hvem der er til at stole på og hvem der ikke er det. Væsnet kan være hvem som helst, så hvordan vil det være muligt for en gruppe polarforskere at kende ven fra fjende når deres base infiltreres?
John Carpenter var ikke færdig med at skabe klassiske horrorfilm, efter han i 1978 udsendte en af de mest anmelderroste slasherfilm, i form af ‘Halloween’. I 1982 var han igen klar med en film der skulle udvikle sig til en af skrækfilmenes mere velkendte indslag i form af ‘The Thing’. Denne gang krydrer Carpenter sin flair for stemningsfuld uhygge med den talentfulde effektmager Rob Bottins evner for at skabe ubehagelige og blodige praktiske visuelle effekter. Filmen repræsenterer i øvrigt første gang Carpenter var bakket op af et større filmstudie. Så meget desto større var ærgrelsen over det faktum at filmen, ved sin oprindelige udgivelse, hverken faldt i anmeldere eller publikums smag, hvilket forårsagede at den var et enormt flop i biograferne. I forhold til publikum, kan udgivelsen af Steven Spielbergs ‘E.T. the Extra-Terrestrial’ kun få uger før nærværende film, have spillet en rolle. Over tid fandt filmen sig dog et publikum og endda et ret ekstensivt et af slagsen og anmelderne har ligeledes vendt sig til at være mere positive omkring filmen. Det har formentligt været en stor lettelse for Carpenter der i retrospekt har erklæret denne film som værende sin favorit blandt egne værker. Selvom amerikanske Sci-fi channels (nu Syfy) planlagte miniserie, der skulle fortsætte originalens historie, aldrig blev til virkelighed, findes der både tegneserier der forsøger at fortsætte historien om MacReady, et spil og en prequel.
‘The Thing’ som den ser ud i 2011-versionen, får jeg nok aldrig set. Det af den ganske simple grund at jeg ikke ønsker at få spoleret noget af den mystik som er en del af hvad der gør den oprindelige film så brilliant. I modsætning til eksempelvis ‘Halloween’, er det ikke Carpenter selv der har lavet musikken til ‘The Thing’. Til dét blev legendariske Ennio Morricone udvalgt og det var et yderst fornuftigt valg. Ganske i tråd med Carpenter’s arbejde som komponist er det med nedtonede bassede toner filmen drives frem og det er et af de elementer, der bedst hjælper førnævnte mystik på vej. Den lurende, klaustrofobiske tone der hviler over hele filmen stammer blandt andet herfra. Når man tager i betragtning hvor omfattende blodsudgydelser filmen byder på, er det en smule overraskende at den formår at bibeholde sin dunkle tone. Det sker igennem nogle særdeleshed syrede og forvredne effektdesigns og fordi monstret ikke har nogen konstant form, da det ligger i dens natur at den er omskiftelig, er der ubegrænsede muligheder for at chokere publikum. Ikke desto vælger Carpenter gang på gang atmosfære frem for chokeffekter og selvom man på ingen måde kan tale om at der holdes igen i filmens splattermomenter, er det opbygningen til disse udbrud der for alvor giver filmen (og effekterne) vægt. En tendens som i øvrigt er meget lig en anden af Morricones samarbejdspartnere: Sergio Leone.
Filmens forlæg er det ikke første gang er blevet bearbejdet og Carpenter sender endog en kærlig hilsen til ‘The Thing from Another World’, hvis instruktør Christian Nyby senere åbent udtalte at han ikke brød sig om Carpenters version. Hvad der gør Carpenters værk til helt sit eget, er imidlertid ikke i så høj grad præmissen, brillant som den er, men afviklingen heraf. Det er som nævnt spændingsopbygningen der er filmens allerførste force, naturligvis kombineret med de oprigtigt forskrækkende og ubehagelige billeder der bydes på. Skuespillernes arbejde i at kommunikere udviklingen fra roligt hverdagsliv til panikramt kaos på den lille arbejdsstation er heller ikke at kimse af. Med Kurt Russells rolige, men også kapable MacReady i front, er den lille gruppe af forskere yderst sympatiske ganske hurtigt. Frygt er ligeså stor en kunst at fremføre som så meget andet og særligt hvis man samtidig skal bibevare en karakter og for MacReadys vedkommende, den beslutsomhed og karakterstyrke han besidder. Det hverv udfører Russell til perfektion, hvilket ikke er så lidt vigtigt, når man i en sådan grad som i denne film, konstant bringer selv de mest sympatiske og uskyldigt synende karakterers alliancer i spil.
Det er ikke så sært at mange biografgængere og anmeldere havde det svært med John Carpenters tungsindige, dunkle og makabre værk, men er man ikke bange for at tage en ganske voldsom grafisk, men også ekstremt underholdende fortælling, der udover en forsamling stærkt sympatiske karakterer også besidder ekstrem stor atmosfære fra første øjeblik sydpolens is toner frem på skærmen.
Som altid kan det ovenstående og tidligere indlæg også læses på min blog, hvor det ligeledes er muligt at danne sig et overblik over den foreløbige liste.
#1416 Collateral 11 år siden
#1417 Benway 11 år siden
På en måde har det sine fordele at filmen floppede, for så havde historien måske mistet en smule er sin mystik i fortsættelser mm. Jeg har dog set 2011-filmen, og den gjorde så lidt indtryk, at jeg næsten allerede har glemt den igen, men så har den da heller ikke gjort skade.
"The Thing from Another World" er også glimrende, men den her er bare på et helt andet plan.
#1418 MOVIE1000 11 år siden
#1419 jessup 11 år siden
#1420 BN 11 år siden
Et godt valg. Jeg havde for nogle måneder siden mit første gensyn med den i årevis, og jeg synes, at det er en meget gennemført, stilsikker film, hvis force er dens atmosfære og dens afdæmpede, trøstesløse tone.
Jeg ligger på karakteren 5/6. Om filmen fortjener den sidste stjerne, finder jeg nu af ved næste gennemsyn.