Gravatar

#1511 Collateral 11 år siden

61. Vertigo af Alfred Hitchcock:
I Alfred Hitchcocks klassiker 'Vertigo' (En kvinde skygges) spiller James Stewart en akrofobisk detektiv, John "Scottie" Ferguson, der er hyret til at finde en selvmordstruet kone, Madeleine (Kim Novak), som tror, hun er en reinkarnation af kvide, der er død for mange år siden. Efter at have reddet hende fra at springe i San Francisco bugten, opdager han, at han er blevet besat af den smukke plagede kvinde og han begynder at forfølge hende. Ude af stand til at forhindre hende fra at springe i døden fra et højt kirketårn, på grund af hans højdeskræk, plages han af skyld og må som en konsekvens forlade politikorpset. Måneder senere møder han Judy Barton en kvinde, der er en tro kopi af den afdøde Madeleine og opdager han har været en brik i et forræderisk spil, hvilket får tragiske konsekvenser.
(- Resume fra Kino.dk)

Alfred Hitchcock er blandt de vigtigste instruktører der har levet og arbejdet indenfor branchen. Det er bevist i en stor mængde fremragende film, og en håndfuld mesterværker, som instruktøren har efterladt sig. ‘Vertigo’ falder indenfor sidstnævnte kategori og er blandt instruktørens vigtigste værker. Med sin bedrageriske evne til at manipulere sin seer viser filmen en stor del af hvad der gjorde instruktøren så fremragende, idet den holder fast i mystikken langt hen i plottet. Samtidig med at der er flere velkendte elementer fra instruktørens øvrige produktion, står ‘Vertigo’ også ud fra mængden med sit fokus på romantik og melodrama. Mens instruktørens film så godt som altid formår at bygge interessante karakterer op og skabe sympati for dem, er de, skriver jeg med frygt for at generalisere en ganske alsidig filmproduktion, ofte ofre for en større sammenhæng af den ene eller anden art. Det kan karaktererne heri også siges at være, men filmens hovedfokus er i høj grad romancen mellem Scottie og Madeleine, som er meget smukt udført, såvel af skuespillere som instruktør.

Blandt de filmiske innovationer er det nu så velkendte trick hvor der zoomes ind samtidig med at kameraet bevæges ud og den surrealistiske sekvens hvor James Stewart rammer bunden af sin sørgmodighed samtidig med at han opdager tingenes sammenhæng i en særpræget og unik semi-animeret sekvens. Ingen af disse filmiske greb er dog nok til at udtrykke hvad det er der gør filmen vellykket. Det rolige tempo det bruges i fortællingen af historien er medvirkende til en næsten hypnotiserende virkning, som gør at filmens musik, billeder og fortælling for evigt bliver forbundet med begrebet “kvalitetsfilm”, i hvert fald i denne seers tanker. I det hele taget er musikken blandt Bernard Herrmanns smukkeste og samtidigt både dramatiske og hjerteskærende nogensinde. Det vel at mærke ud af en ret omfattende række helt og aldeles mesterlige soundtracks han har leveret gennem tiden. Et af de bedste eksempler på hvor brilliant musikken kan spille sammen med en i øvrigt uforlignelig scene, er en sekvens hvor Scottie har tvunget Judy Barton (nævnt i resumeet) til at iklæde sig det samme tøj som Madeleine, farve sit hår blond og nu forlanger at hun også skal sætte håret som Madeleine.

Romantik er i dette tilfælde ikke lig med idyl, snarere tværtimod. Der er et stort mørke og en enorm tragik i fortællingen og forholdet mellem karaktererne. Et af de mere sørgmodige ting filmen kan siges at stå for, er at ‘Vertigo’ blev sidste gang Hitchcock arbejdede sammen med den ellers fabelagtige James Stewart, som han ellers havde arbejdet sammen med på flere film. Men hvilken exit for Stewart, som her leverer en af de mest melankolske præstationer jeg kan komme i tanke om. Kim Novak der var i starten af 20erne da filmen blev lavet (mens Stewart var 50), gør ligeledes et stærkt stykke arbejde, med en karakter, der først efter mere end 40 minutter får lov at ytre et eneste ord. Det er imidlertid mellem de to, i den kemi de deler på skærmen, at filmen og deres håndværk for alvor løfter filmen. Længe inden de deler et af de mest passionerede kys, nogensinde fremvist på film, er tiltrækningen mellem de to boblende. Det skyldes naturligvis ikke mindst Samuel A. Taylors replikker, der er fremragende skrevet.

‘Vertigo’ er blandt de mørkeste dramaer jeg kan komme i tanke om og en film der ligesom blandt andet ‘Psycho’ markere hvilken mester Hitchcock var. Til trods for at han eftersigende skulle have fejet Kim Novak af da hun bad om hendes karakters motivation ved at minde hende om at det “blot er en film”, er der ingen tvivl om at det er lykkedes dette stykke filmhåndværk at blive så stærkt at den menneskelige fortælling, som er dens kerne, træder ubesværet fra 1958, hvor den først havde premiere, og ind i nutidige filmelskeres hjerter.

Som altid kan det ovenstående og tidligere indlæg også læses på min blog, hvor det ligeledes er muligt at danne sig et overblik over den foreløbige liste.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#1512 BN 11 år siden

Et rigtigt godt valg, som også vil være at finde på min kommende reviderede topliste.

Du giver en meget fin og rammende beskrivelse af filmens kvaliteter.

Vertigo: 10/10

(Kino.dk på deres side får dog bundkarakter for et elendigt handlingsreferat, der dels er fejlagtigt (Scottie hyres ikke til at "finde" Madeleine, men derimod til at udspionere hende), dels indeholder en stor og vigtig spoiler. Shame on them!)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#1513 Collateral 11 år siden

BN (1512) skrev:
(Kino.dk på deres side får dog bundkarakter for et elendigt handlingsreferat, der dels er fejlagtigt (Scottie hyres ikke til at "finde" Madeleine, men derimod til at udspionere hende), dels indeholder en stor og vigtig spoiler. Shame on them!)

Jeg må lige være lidt grundigere i min gennemlæsning af dem fremover. Plejer egentlig at variere lidt mellem siderne, for at finde et godt referat, så det er en smutter :)
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#1514 BN 11 år siden

#1513:

:-)
Gravatar

#1515 Benway 11 år siden

Åh Vertigo er bare vidunderlig. Både en møgspændende historie og et stykke tænksomt filosofi på en og samme tid. Jeg så den i fjernsynet, da jeg var knægt, og har set den mange gange siden, og som jeg bliver ældre forstår jeg flere og flere dele af den og kan relatere følelsesmæssigt til flere ting. Ikke mindst bl.a. ideen om at bliver forelsket i en ens egen forestilling mere end i nogen virkelig person. For mig er den en påmindelse om, hvor stor kunst film rent faktisk kan blive.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#1516 Collateral 11 år siden

Jeg har haft lignende oplevelse i forhold til det du siger med at få mere og mere med. Første gang jeg så den var jeg fascineret, men forstod den ikke rigtig, det var først efter et gensyn jeg kunne bekræfte at den vitterligt er fantastisk. Og kan snildt forestille mig at kommende gensyn bare bliver endnu bedre oplevelser.
Gravatar

#1517 BN 11 år siden

Ahem, Collateral ... Hvor blev din anmeldelse af Pink Floyd-dvd'en 'Pulse' af?
Gravatar

#1518 Ispep 11 år siden

4/6 til Vertigo. God film, men gør ikke nok indtryk hos mig.
Gravatar

#1519 BN 11 år siden

Ispep (1518) skrev:
4/6 til Vertigo. God film, men gør ikke nok indtryk hos mig.

Er der nogen af Hitchcocks film der gør dét? Kan ikke huske det, så derfor spørger jeg.

Hvor mange af Hitchcocks film har du set? Og hvilke af dem giver rangerer du højest på 10-skalaen?
Gravatar

#1520 Ispep 11 år siden

Vertigo, Birds, Rear Window, Psycho og North by North West. Og de står fra 4-5/6. Så 5 er det højeste. Jeg mangler en del andre af hans film, men umiddelbart tror jeg ikke nogen af dem vil ramme topkarakter hos mig. Umiddelbart rammer han ikke et ømt punkt hos mig. De er fint fortalte og godt spillede, men mangler noget der får mig til at elske dem og dermed vælte mig omkuld. Det har intet med deres alder at gøre. Jeg elsker flere film fra gamle daw, f.eks Citizen Kane.

Skriv ny kommentar: