#297: Hvis Bruces anbefalinger kan lokke gensyn ud af dig (som jeg synes at have hørt andetsteds), må min og Nighthawks samlede anbefaling også kunne ;)
Apropos Kubricks touch, vækkede filmens tracking shots også mindelser om "Ondskabens Hotel".
Der i øvrigt også en scene jeg overvejede at nævne i anmeldelsen, men droppede fordi det var lidt omfattende at forklarer hvad der er det fede ved den. Scenen hvori Cruise står bøjet over en kvindes lig, og han bukker sig ned mod det. Ja det lyder umiddelbart tamt, men denne simple ting bliver simpelthen holdt så længe at det får en betydning, uden at jeg helt forstår hvad det er. Et øjeblik kan man næsten blive i tvivl om hvorvidt han har tænkt sig at kysse liget? Eller måske var det bare min tossede hjerne på overarbejde. Who knows?
Det er jo netop nogle af disse ting, der også går igen i hans andre film, så må stille mig komplet uforstående over for BN’s kommentar om, at “Eyes Wide Shut” mangler Kubricks touch.
Og jeg stiller mig ligeså uforstående overfor hvordan disse ting i dit indlæg kan høre sammen.
NightHawk (294) skrev:
Jeg synes lige som dig også, at “Eyes Wide Shut” hører til Kubricks allerbedste film, og man kunne såmænd også sagtens argumentere for, at den sågar var den bedste af hans værker.
NightHawk (294) skrev:
5/6
Jeg giver også selv "Eyes Wide Shut" karakteren 5/6(8/10), men Kubrick har efter min mening laver flere fantastiske film som hører til endnu højere på karakterskalaen.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Du nævner også Kubricks touch, og igen er det absolut kun noget jeg kan nikke genkendende til, bl.a. med den langsomme redigering, samt kombinationen af og udnyttelsen af musikken som ekstra hjælpemiddel til at skabe en bestemt stemning.
Det er jo netop nogle af disse ting, der også går igen i hans andre film...
Hvad er det du stiller dig uforstående overfor her ?
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
At du siger at "Eyes Wide Shut" er blandt Kubricks bedste film, måske endda den bedste, og at du så kun giver den karakteren 5/6(som også svarer til 8/10 hos mig). Og nu elsker jeg bare flere af Kubricks film, hvor flere af dem ville få topkarakter. Mit indlæg skal bare tages som et lille kuriøst indspark, hvor jeg fortæller hvor højt jeg værdsætter nogle af hans film :)
Ah, ok nu er jeg med på hvad du mener. Jeg fik opfattelsen af, at det var det øverste citat du refererede til først, og at det sidste du skrev hængte sammen med de to sidste af mine citater. :)
Men når jeg skriver, at man godt kunne argumentere for at det var Kubricks bedste film, så tænkte jeg nu ikke på mig selv men mere generelt. Så hvis andre vurderer den til at være 6/6, ja så ville jeg faktisk godt kunne forstå dette. Den smule kritik jeg har, der trækker lidt ned for mit vedkommende, er ang. filmens længde. Men vi er ovre i småtingsafdelingen her. :)
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Jeg synes så også, at Eyes Wide Shut er blandt Kubricks svageste... med det sagt står langt de fleste til topkarakter hos mig, hvor den lander på 5/6. Jeg anser stadig filmen som overordentlig god, og en glimrende måde at slutte en vellykket karriere af på. Hans svageste er dog Killer's Kiss og The Killing i mine øjne... de får begge 4/6... de bedste er Clockwork Orange, The Shining og 2001 =)
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Jeg synes så også, at Eyes Wide Shut er blandt Kubricks svageste... med det sagt står langt de fleste til topkarakter hos mig, hvor den lander på 5/6. Jeg anser stadig filmen som overordentlig god, og en glimrende måde at slutte en vellykket karriere af på. Hans svageste er dog Killer's Kiss og The Killing i mine øjne... de får begge 4/6... de bedste er Clockwork Orange, The Shining og 2001 =)
Uhhh....dit indlæg var så tæt på at være perfekt, men jeg ville nok bytte "2001" ud med "Paths of Glory" :)
#301 BN 13 år siden
Nemlig! ;-)
#302 BN 13 år siden
Øv, nu lokker du!!!
#303 Kruse 13 år siden
Og jeg stiller mig ligeså uforstående overfor hvordan disse ting i dit indlæg kan høre sammen.
Jeg giver også selv "Eyes Wide Shut" karakteren 5/6(8/10), men Kubrick har efter min mening laver flere fantastiske film som hører til endnu højere på karakterskalaen.
#304 NightHawk 13 år siden
Hvad er det du stiller dig uforstående overfor her ?
#305 Kruse 13 år siden
#306 NightHawk 13 år siden
Ah, ok nu er jeg med på hvad du mener. Jeg fik opfattelsen af, at det var det øverste citat du refererede til først, og at det sidste du skrev hængte sammen med de to sidste af mine citater. :)
Men når jeg skriver, at man godt kunne argumentere for at det var Kubricks bedste film, så tænkte jeg nu ikke på mig selv men mere generelt. Så hvis andre vurderer den til at være 6/6, ja så ville jeg faktisk godt kunne forstå dette. Den smule kritik jeg har, der trækker lidt ned for mit vedkommende, er ang. filmens længde. Men vi er ovre i småtingsafdelingen her. :)
#307 Kruse 13 år siden
#308 Lord Beef Jerky 13 år siden
#309 Kruse 13 år siden
Uhhh....dit indlæg var så tæt på at være perfekt, men jeg ville nok bytte "2001" ud med "Paths of Glory" :)
#310 Lord Beef Jerky 13 år siden