I din anmeldelse af 'Schindler's List' taler du om en anke, du har ifht. filmen:
"filmen påklistres en slutning, der hører mere hjemme i en dokumentarfilm end en spillefilm."
Eftersom du bruger vendingen "hører mere hjemme i en dokumentarfilm", sigter du da til det, at
der klippes til Schindlers rigtige jøder i nutiden, og at man først ser dem gå henover en græsmark og derefter ser hver af dem - sammen med den skuespiller, de spilles af i filmen - lægge en sten ved Schindlers grav?
#1564: Ja. Illusionen brydes totalt for en oversentimental lille epilog, der havde været mere passende som et lille klip på ekstramaterialet. Det er, som jeg også skriver, som om Spielberg ikke helt tør lade det være op til seeren selv at huske at der er en meget virkelig baggrund for filmens fortælling.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Schindlers liste er Spielbergs bedste film teknisk set og den måde han trækker på tidligere tiders dokumentar film (ofte ret konkret)om samme emne vidner ikke om en slags postmodrne tilgang men en bevidsthed om at filmen skal holde til eftertiden. Jeg tror ar sidste scener med skuespillerne og de rigtige ofre vidner om en forståelse af at det ikke kun er det mest personlige værk han har lavet men et dokument til eftertiden.
For mig ødelægger det bare hvor helstøbt den film i øvrigt er. På ekstramaterialet kan man se Voices from the List, som jeg fint synes dækker hvad filmen har sat igang hos Spielberg.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
#1564: Ja. Illusionen brydes totalt for en oversentimental lille epilog, der havde været mere passende som et lille klip på ekstramaterialet. Det er, som jeg også skriver, som om Spielberg ikke helt tør lade det være op til seeren selv at huske at der er en meget virkelig baggrund for filmens fortælling.
Aha. Well, jeg finder den ikke oversentimental (endsige sentimental i det hele taget), men overordentligt smuk og enkel i al sin tavshed og eftertænksomhed. Hvad blev der - sådan i det lange løb - af disse jøder? Jeg synes, det er meget passende, at vi får svar på dette gennem disse scener, lige efter at vi har fået at vide, hvad der blev af Goeth og Schindler.
Noget andet er, at jeg for mit vedkommende ikke kan føle det som et brud på illusionen, simpelthen fordi Schindlers historie jo netop IKKE er illusion, men virkelighed. (Lettere dramatiseret og redigeret virkelighed, jovist ... men stadig virkelighed.)
'Schindler's List' er efter min mening Spielbergs bedste film nogensinde. Dens nøgterne, barske og rå skildring af rædslerne, dens ubarmhjertige skildring af menneskelig ondskab og mørke (et mørke, som Spielberg på ingen måde forsøger at fjerne fokus fra gennem det LILLE, undtagelsesvise lys, som Schindlers sympatiske gerning udgør), dens stærke karakterskuespil, og dens dokumentariske billedstil, samt dens gennemført realistiske/autentiske tone gør den til noget fuldstændig unikt i Spielbergs samlede filmproduktion. Og aldrig før har John Williams' musik været så nedtonet, minimalistisk og dyster, men stadig smuk i en Spielberg-film.
Med tiden har jeg indset, at jeg faktisk helst foretrækker Spielberg i anden genre som Raiders of the Lost Ark og Nærkontakt af Tredje Grad. Der var Spielberg nytænkende. Ikke at hans mere seriøse film om seriøse temaer ikke er gode. Det er de. Men på det punkt synes jeg måske alligevel jeg foretrækker andre instruktører, når vi er over i det mere seriøse og dystre.
#1561 Collateral 11 år siden
#1562 Collateral 11 år siden
A Gang Story
#1563 Collateral 11 år siden
#1564 BN 11 år siden
I din anmeldelse af 'Schindler's List' taler du om en anke, du har ifht. filmen:
"filmen påklistres en slutning, der hører mere hjemme i en dokumentarfilm end en spillefilm."
Eftersom du bruger vendingen "hører mere hjemme i en dokumentarfilm", sigter du da til det, at
#1565 Lord Beef Jerky 11 år siden
Re-release fik ikke rettet karakteren til 6/6. Det er lidt ærgerligt, men så glæder jeg mig til re-re-release.
#1566 Collateral 11 år siden
#1567 jessup 11 år siden
#1568 Collateral 11 år siden
#1569 BN 11 år siden
Aha. Well, jeg finder den ikke oversentimental (endsige sentimental i det hele taget), men overordentligt smuk og enkel i al sin tavshed og eftertænksomhed. Hvad blev der - sådan i det lange løb - af disse jøder? Jeg synes, det er meget passende, at vi får svar på dette gennem disse scener, lige efter at vi har fået at vide, hvad der blev af Goeth og Schindler.
Noget andet er, at jeg for mit vedkommende ikke kan føle det som et brud på illusionen, simpelthen fordi Schindlers historie jo netop IKKE er illusion, men virkelighed. (Lettere dramatiseret og redigeret virkelighed, jovist ... men stadig virkelighed.)
'Schindler's List' er efter min mening Spielbergs bedste film nogensinde. Dens nøgterne, barske og rå skildring af rædslerne, dens ubarmhjertige skildring af menneskelig ondskab og mørke (et mørke, som Spielberg på ingen måde forsøger at fjerne fokus fra gennem det LILLE, undtagelsesvise lys, som Schindlers sympatiske gerning udgør), dens stærke karakterskuespil, og dens dokumentariske billedstil, samt dens gennemført realistiske/autentiske tone gør den til noget fuldstændig unikt i Spielbergs samlede filmproduktion. Og aldrig før har John Williams' musik været så nedtonet, minimalistisk og dyster, men stadig smuk i en Spielberg-film.
#1570 Ispep 11 år siden