Som nævnt på bloggen, skal jeg i skoven, og menuen består af vildt. Jeg er lidt spændt på hvad det er. Det er efter sigende hjemmeskudt, så nok et dyr, der skal grilles. Hvis de rigtig skal overraske mig, hænger der et helt vildsvin over et bål, men det gør der nok ikke.
Forvent en update her!
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Det er efter sigende hjemmeskudt, så nok et dyr...
Man ved aldrig... Hvis de virkelig vil overraske dig med "hjemmeskudt", så følger de Dick Cheney-opskriften... spørgsmålet er så bare, hvem der står for tur.
En spaghetti-ret uden kød, men hvor man utroligt nok ikke savner noget kød til. (Men hvis man VIL have kød til, passer kogt skinke perfekt til retten.)
Spaghetti i ovn (2-3 personer)
300 g tørret spaghetti 3 liter vand 1 spsk groft salt
Grønsager 25 g smør 1 aubergine i tern (ca. 300 g) 1 squash i tern (ca. 300 g) 1 hakket mellemstort zittauerløg (ca. 75 g) 1 dl tomatpuré 2 spsk vand 1 tsk herbes de provence (fransk krydderiblanding) 1 tsk groft salt friskkværnet peber
Ostesauce 100 g flødeost naturel 37% (70+) 2 dl mælk ½ presset fed hvidløg 2 spsk hakket frisk persille ¼ tsk groft salt friskkværnet peber 100 g mild gul ost i skiver, fx Riberhus ML 16% (30+)
Tilberedning:
Kom spaghetti i kogende vand tilsat salt, og kog den i ca. 10 min. Den skal være mør uden at virke blød. Hæld spaghettien til afdrypning i en sigte.
Grønsager: Smelt smørret i en gryde. Svits grønsagerne heri i få min. Tilsæt tomatpure, vand og krydderier. Kog grønsagerne ved svag varme under låg i ca. 5 min. Smag til.
Ostesauce: Skær flødeosten i mindre stykker. Bland flødeost, mælk og hvidløg sammen i en tykbundet gryde. Varm saucen op under omrøring, til flødeosten er smeltet og saucen varm. Tilsæt persille og smag til med salt og peber.
Læg spaghettien i bunden af en ovnfast fad, og fordel grønsagerne ovenpå. Tryk dem let ned i spaghettien. Hæld ostesaucen over retten, og dæk overfladen med osteskiver. Gratiner retten nederst i ovnen i ca. 12 min. ved 225 grader.
Persille kan være farligt at få op og koge, hvilket det kommer til ved 225 grader i ovnen. (Det siger min mor i hvert fald!)
Edit (sakset fra et andet forum) : "Nu har jeg så undersøgt det, da jeg blev udlært kok, da jeg fulgte godt med i hygiejnetimerne. Hvis persillen indeholder jordbakterien clostridium botulinum, kan den være livsfarlig, hvis man genopvarmer en ret med persille i. Jordbakterien kan forekomme i alle krydderurter og grøntsager. Også derfor må man ikke grave laks med frisk dild, men kun med frysetørret dild. Bakterien er nemlig varmeresistent og elsker derfor varmen og vil udvikle sig med høj fart, når du varmer eksempelvis persillesaucen op. Der er folk, der dør af det hvert år, det tager ca 15 sek før dine luftveje snører sig sammen og respirationen ophører, men hey velbekommen!"
Lyder sateme ikke godt!
Godt at du lige nævner det, selvom det altså - som påpeget af DarkLight i #7 - kun er GENOPVARMNING man skal afholde sig fra ... men jeg har faktisk de mange gange jeg har lavet retten, IKKE brugt persille. Det smager ganske udmærket uden. Man savner det ikke.
Ved det ikke, ville bare lige nævne det, så du ikke slår familien ihjel ;)
Jeg har lige fyldt en gryde med vand, og hældt løg, kål, selleri, rød og grøn peber, kartofel og basilikum i. Så får det lov til at koge ind til aften, og så er der god base til en suppe. Sund endda...gys!
#1 Skeloboy 17 år siden
I dag blev det til hjemmelavet suppe til forret, og fisk, grønt og pasta til hovedret:
Suppen:
1 ds flåede tomat
1 ds tomatpure
Kvart knoldselleri
½ bundt forårsløg
1 fed hvidløg
½ l hønsebouillon
Rosmarin
Basilikum
Salt
Peber
Jævning
Blend flåede tomater, tomatpure og selleri
Svits hvidløg og forårsløg
Blandt det sammen, tilsæt bouillon og krydderier, lad det koge sammen i 5 min, og jævn til den ønskede tykkelse.
Laks, grønt og pasta:
1 laks
200 g pasta
1 peberfrugt
½ squash
2 gulerodder
1 sjat hvidvin
1 sjat olivenolie
Hvidløg
Salt
Peber
Citronpeber
Dild
Mariner laksen med olie,hvidløg, citronpeber og dild 20 min i forvejen
Sautere de snittede grøntsager, hæld lige en sjat hvidvin over,lad det dampe lidt deri
Smid det i ovnen, kog pasta og spis:)
Lækkert, lækkert og sundt:)
#2 davenport 17 år siden
Hvis de rigtig skal overraske mig, hænger der et helt vildsvin over et bål, men det gør der nok ikke.
Forvent en update her!
#3 Highland Park 17 år siden
Man ved aldrig...
Hvis de virkelig vil overraske dig med "hjemmeskudt", så følger de Dick Cheney-opskriften...
spørgsmålet er så bare, hvem der står for tur.
#4 davenport 17 år siden
Dog var der noget de kaldte "hjorte-pølser", men det havde jeg ikke lyst til at smage.
#5 BN 17 år siden
Spaghetti i ovn (2-3 personer)
300 g tørret spaghetti
3 liter vand
1 spsk groft salt
Grønsager
25 g smør
1 aubergine i tern (ca. 300 g)
1 squash i tern (ca. 300 g)
1 hakket mellemstort zittauerløg (ca. 75 g)
1 dl tomatpuré
2 spsk vand
1 tsk herbes de provence (fransk krydderiblanding)
1 tsk groft salt
friskkværnet peber
Ostesauce
100 g flødeost naturel 37% (70+)
2 dl mælk
½ presset fed hvidløg
2 spsk hakket frisk persille
¼ tsk groft salt
friskkværnet peber
100 g mild gul ost i skiver, fx Riberhus ML 16% (30+)
Tilberedning:
Kom spaghetti i kogende vand tilsat salt, og kog den i ca. 10 min. Den skal være mør uden at virke blød. Hæld spaghettien til afdrypning i en sigte.
Grønsager: Smelt smørret i en gryde. Svits grønsagerne heri i få min. Tilsæt tomatpure, vand og krydderier. Kog grønsagerne ved svag varme under låg i ca. 5 min. Smag til.
Ostesauce: Skær flødeosten i mindre stykker. Bland flødeost, mælk og hvidløg sammen i en tykbundet gryde. Varm saucen op under omrøring, til flødeosten er smeltet og saucen varm. Tilsæt persille og smag til med salt og peber.
Læg spaghettien i bunden af en ovnfast fad, og fordel grønsagerne ovenpå. Tryk dem let ned i spaghettien. Hæld ostesaucen over retten, og dæk overfladen med osteskiver. Gratiner retten nederst i ovnen i ca. 12 min. ved 225 grader.
#6 davenport 17 år siden
(Det siger min mor i hvert fald!)
Edit (sakset fra et andet forum) :
"Nu har jeg så undersøgt det, da jeg blev udlært kok, da jeg fulgte godt med i hygiejnetimerne.
Hvis persillen indeholder jordbakterien clostridium botulinum, kan den være livsfarlig, hvis man genopvarmer en ret med persille i. Jordbakterien kan forekomme i alle krydderurter og grøntsager. Også derfor må man ikke grave laks med frisk dild, men kun med frysetørret dild. Bakterien er nemlig varmeresistent og elsker derfor varmen og vil udvikle sig med høj fart, når du varmer eksempelvis persillesaucen op. Der er folk, der dør af det hvert år, det tager ca 15 sek før dine luftveje snører sig sammen og respirationen ophører, men hey velbekommen!"
Lyder sateme ikke godt!
#7 DarkLight 17 år siden
#8 BN 17 år siden
Godt at du lige nævner det, selvom det altså - som påpeget af DarkLight i #7 - kun er GENOPVARMNING man skal afholde sig fra ... men jeg har faktisk de mange gange jeg har lavet retten, IKKE brugt persille. Det smager ganske udmærket uden. Man savner det ikke.
#9 davenport 17 år siden
Jeg har lige fyldt en gryde med vand, og hældt løg, kål, selleri, rød og grøn peber, kartofel og basilikum i.
Så får det lov til at koge ind til aften, og så er der god base til en suppe. Sund endda...gys!
#10 dyg 17 år siden