Hak løg og hvidløg og smid det i en gryde. Når de er glasserede smider du skiveskåret chorizo i gryden og lader det simre en 10 mins tid. Tilsæt derefter Timian, chili og salt og peber og lidt vand. Til sidst fyrer man en stak champignoner i retten og venter på de er færdige. Herefter blandes retten med pasta og pyntes med frisk persille. Serveres med parmesan.
Man kan også lave kartoffelomelet. Det smager sindssygt godt og er meget let at lave. De rå kartofler skal blot rives i tynde stykker. Så smadrer man lige et par æg og blander dem sammen med kartoflerne, og så kan man ellers holde en mindre fest med f.eks. purløg, hvidløg, almindelige løg, soltørrede tomater, ølpølser skåret i små skiver og alt mulig andet godt. Dernæst skal det på panden og steges, indtil det begynder at hænge sammen og kartoflerne bliver møre og får kulør. Krabaten vendes f.eks. ved hjælp af et låg til panden (hvis man har sådan et) eller lignende.
Man kan selvfølgelig også bare lave en gumbo - ligesom Gena Rowlands i "Skeleton Key". Jeg har indtryk af, at alt bare bliver kylet i gryden. Intet skal skrælles eller skæres i stykker, hønen skal ikke plukkes (og må sikkert også godt være levende), og det gør vist ikke noget, hvis der ryger en finger eller to med i blandingen. En fed tudse bringer vist også lykke. ;) Derudover skal man selvfølgelig også synge lidt sort hoodoogospel i takt med, at skidtet koger.
Hvorfor laver folk fra lande med en rig madkultur dårlige kopier af andre landes mad?
Jeg var for nylig på en restaurant i Århus, der skulle forestille at være japansk. Men der er ikke det mindste japanske over det. Kokkene er koreanere. Stort set samtlige japanske retter er stavet forkert. Selv nigiri-sushi er stavet forkert, selv om de fleste sushi-ædende danskere efterhånden kender ordet. I menukortet står med kinesiske tegn på alle siderne, at der er tale om kinesisk mad. Men selv det er forkert.
Jeg har ikke noget problem med, at maden ikke er autentisk. Al mad skal ikke være ens. Der må gerne være eksotiske variationer af alverdens nationalretter. I Rom er de vilde med nye variationer af pizza og pasta-retter, i New York er de vilde med nye typer burgers, og i Tokyo er de vilde med nye variationer af sushi, ramen-retter og så videre. Det skal bare være gennemført og ordenligt. Og det var det bestemt ikke. Suk.
Den største synd er, at koreansk mad smager fantastisk. Det er ikke så let at markedsføre som japansk, for de færreste danskere kender til det. Men det vil til enhver tid overgå en skidt kopi af japansk mad.
#71 inflector 16 år siden
Hak løg og hvidløg og smid det i en gryde.
Når de er glasserede smider du skiveskåret chorizo i gryden og lader det simre en 10 mins tid.
Tilsæt derefter Timian, chili og salt og peber og lidt vand.
Til sidst fyrer man en stak champignoner i retten og venter på de er færdige.
Herefter blandes retten med pasta og pyntes med frisk persille.
Serveres med parmesan.
Smager herligt skal jeg hilse og sige.
#72 Highland Park 16 år siden
De rå kartofler skal blot rives i tynde stykker. Så smadrer man lige et par æg og blander dem sammen med kartoflerne, og så kan man ellers holde en mindre fest med f.eks. purløg, hvidløg, almindelige løg, soltørrede tomater, ølpølser skåret i små skiver og alt mulig andet godt.
Dernæst skal det på panden og steges, indtil det begynder at hænge sammen og kartoflerne bliver møre og får kulør.
Krabaten vendes f.eks. ved hjælp af et låg til panden (hvis man har sådan et) eller lignende.
#73 DarkLight 16 år siden
#74 Highland Park 16 år siden
Derudover skal man selvfølgelig også synge lidt sort hoodoogospel i takt med, at skidtet koger.
#75 mr gaijin 16 år siden
Jeg var for nylig på en restaurant i Århus, der skulle forestille at være japansk. Men der er ikke det mindste japanske over det. Kokkene er koreanere. Stort set samtlige japanske retter er stavet forkert. Selv nigiri-sushi er stavet forkert, selv om de fleste sushi-ædende danskere efterhånden kender ordet. I menukortet står med kinesiske tegn på alle siderne, at der er tale om kinesisk mad. Men selv det er forkert.
Jeg har ikke noget problem med, at maden ikke er autentisk. Al mad skal ikke være ens. Der må gerne være eksotiske variationer af alverdens nationalretter. I Rom er de vilde med nye variationer af pizza og pasta-retter, i New York er de vilde med nye typer burgers, og i Tokyo er de vilde med nye variationer af sushi, ramen-retter og så videre. Det skal bare være gennemført og ordenligt. Og det var det bestemt ikke. Suk.
Den største synd er, at koreansk mad smager fantastisk. Det er ikke så let at markedsføre som japansk, for de færreste danskere kender til det. Men det vil til enhver tid overgå en skidt kopi af japansk mad.
#76 Skeloboy 16 år siden
Senere i aften står den på kage-aften med mit kollegiekøkken, 8 folk, der hver har bagt en kage eller småkage...der er følgende:
Sarah Bernhardt-kager(af mig)
Drømmekage
Ølkage
Pæretærte
Fødselsdagslagkage(ja, han har føs'da i dag...)
Bedstefars Skæg
og så to jeg ikke ved noget om...
Det bliver lettere ulækkert...:)
#77 Skeloboy 16 år siden
#78 davenport 16 år siden
#79 tiany 16 år siden
#80 davenport 16 år siden
Suppen i bunden er det bedste!