Gravatar

#141 jessup 15 år siden

Jeg kan ikke læse ud af det at der skulle være forskel. Men der kan selvfølgelig være en avanceret fryse procedure, men jeg læser det hen af at jeg kan fryse en bøf ligesågodt som slagteren.

Jeg læser også derhenaf at hvis man vil have dem økologisk så skal man købe de frosne.

This is just until June
Gravatar

#142 filmz-yoshimura 15 år siden

Har lige spist de bedste rester, jeg har fået længe. Lavede forleden aften en thai-inspireret karryret med følgende ingredienser:

Kyllingefilet
Black Tiger rejer (hvidløgsmarinerede)
Kokosmælk
Rød karrypasta
Sweet Chili Sauce
Limeblade

Uhyre enkelt og uhyre velsmagende. Normalt ville jeg have spist ris til, men da jeg er på kur, stod den på frossen grøntsagsblanding, hvilket fafktisk var overraskende godt. Derudover nyder den slags retter godt af at få tilsat en god håndfuld saltede cashewnødder, som lige kan boble med til allersidst, men den slags går heller ikke så godt i spænd med diæten :o)

the buses that charged past so overflowing with passengers that from the outside they looked like they were making a rush delivery of spare limbs to some far-off war
Gravatar

#143 dyg 15 år siden

#142 - Geez, der blev jeg godt nok ekstremt sulten! Føj det lyder godt.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#144 filmz-yoshimura 15 år siden

Jeg skal måske lige tilføje, at den "frosne grøntsagsblanding" blev tøet op, inden jeg satte tænderne i den ...
the buses that charged past so overflowing with passengers that from the outside they looked like they were making a rush delivery of spare limbs to some far-off war
Gravatar

#145 DarkLight 15 år siden

Det lyder godt nok total lækker. Har du en mere udførlig opskrift?
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#146 lagoni 15 år siden

#142 - nu nævner du din kur et par gange og undgår ris pga den, ødelægger kokosmælken ikke det?
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#147 filmz-yoshimura 15 år siden

#145 Ja, det er såmænd meget enkelt, og ingredienserne kan doseres efter smag og behag.

Men man gør følgende:

Tag kyllingefileterne (300-400 gram) og skær dem i strimler. Steg dem gyldenbrune, og tilsæt lidt salt og peber. Når kyllingen er gennemstegt, tages den af.

Læg de optøede tigerrejer på den varme pande og lynsteg dem (kun et par minutter). Dem, jeg brugte, var af den frosne og hvidløgsmarinerede slags, og her var der altså en skal, der skulle pilles af efter stegningen (de var flækkede og havde skal på den ene side, marinade på den anden).

Når rejerne er færdige, smider man kyllingen tilbage på panden og hælder en dåse kokosmælk (400 ml, light eller almindelig) over.

Herefter tilsættes Sweet Chili Sauce (jeg brugte cirka ½ dl) og rød chilipasta (jeg brugte to gode teskefulde, hvilket ikke giver en stærk, men en smagfuld ret). Når det er blandet godt sammen, tilsættes kaffir limebladene (5-6 stykker).

Så skal det bare stå og simre 4-5 minutter, hvorefter limebladene skal tages op og smides ud. Vil man have de saltede cashewnødder med i retten, skal de tilsættes, så de når at simre med i et par minutter.

Retten kan serveres med ris eller nudler til, men jeg spiste som sagt kun grøntsager til. Men den sovs kan få alt til at smage, så det gjorde ikke så meget :o)
Gravatar

#148 filmz-yoshimura 15 år siden

#146 Jo, det er klart - der er ganske mange kalorier i kokosmælk, men det var mest et spørgsmål om, at den ret skal laves med kokosmælk, og for at begrænse indtaget af kalorier, undlod jeg at spise ris til, for der er frygteligt mange kalorier i set i i forhold til, hvor meget jeg bør indtage på en dag.

Men det er altså ikke nogen sultekur, jeg er på - man kan spise helt almindelig mad, så længe man holder øje med, hvor meget det samlede kalorieantal når op på. Har haft stor glæde af www.madlog.dk, som jeg varmt kan anbefale til alle, der vil tabe sig. Kombinerer dog med masser af motion, hvilket gør, så der er et større dagligt kalorieindtag at gøre godt med.
Gravatar

#149 DarkLight 15 år siden

#148, men sådan en aftensmad er jo ret svært at taste ind i madlog?
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#150 filmz-yoshimura 15 år siden

#149 Faktisk ikke. Overhovedet.

Der er en funktion, hvor man taster alle ingredienserne ind, og derefter taster man ind, hvor meget man har spist af retten (i gram), og så regner den ud for dig, hvor mange kalorier/kJ, du har indtaget i forhold til det, som den samlede ret indeholder. Uhyre enkelt.

Fordelen ved madlog er, at når du taster en madvare ind, så popper det faktiske produkt op med alle oplysninger om indhold af kalorier, proteiner, fedt, kulhydrater osv., så hvis du taster "letmælk" eller "brød" eller "skinke" ind, så kan du vælge nøjagtigt det produkt, du har indtaget.

Skriv ny kommentar: