Siden jeg har fri, har jeg lavet min patenterede makkeroni og kødsovs her til middag. Jeg bruger friske champion, løg, finthakket gulerod og hvidløg i store mængder. Stegt med kød, og så en tomatpuré i til sidst. Godt med kryderier og en skefuld sukker til sidst, så kører det max.
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
½ kg. oksekød 1 stort løg 1 stor gulerod En håndfuld (5) store hvide svampe Evt. en stang porre 4 fed hvidløg 1 ds. tomatpuré
Jeg starter kogning af makeroni samtidig med kødretten, så passer tiden.
Opvarm en god sjat olie i en gryde, og smid kød og løg i. Når det har fået lidt, så er det tid til svampene. Derefter kan de sidste ingredienser skovles i, men vent med det (groft)hakkede hvidløg lidt endnu. Nu krydres der.. Jeg giver altid en håndfuld oregano, en spiseske all-round kryderi fra Santa Maria, salt og peber. Og nu skal der så tilsættes en tomatpuré, og røres godt i. Tilsæt tilsidst hvidløg. (Afhængig af om man kan lide den gennemtrængende smag, men ellers havde man nok valgt det fra fra starten) Og prikken over i-et. En spiseske sukker, for at fremhæve smagen. VIGTIGT!
Makeronien skulle nu være færdig, så velbekomme. (Jeg plejer at pynte med paramesanost med rund hånd.)
Skriv lige hvordan det blev, det med min kødting... (Jeg må ha sovet på det tidspunkt)
OK :) Men karry?? (Jeg hader selv karry, så jeg kan ikke rigtigt putte det i andet end sovs, når jeg lige krydrer op. Der skal det altså til) Men god fornøjelse i aften med resterne ;)
Igår lavede jeg kylling, men attraktionen var de flødekartofler, jeg lavede til. I stedet for løg, puttede jeg champinon og ærter i. Det var en bragende succes, da det faktisk bliver lavet om til "kartofler i fløde/champinonssovs". Det efterfulgt af Nightmare before x-mas på BD og kolde øl, så går det lige ;)
I går prøvede jeg med en opskrift fundet på en blog. Godt og nemt;
Kylling med avocado og bacon
Ingredienser: 1 kylling (ca. 1,3 kg) eller 4-6 kyllingefileter 75 g bacon 1 tsk tørret timian ½ hønsebouillonterning 1 dl hvidvin 2 dl vand 1 dl piskefløde 1 spsk mel 2 avocadoer
Striml baconen og steg den sprød. Lad den dryppe af på et stykke køkkenrulle. Del kyllingen i otte dele og brun den i bacon fedtet. Krydr med salt, peber og timian. Tilsæt den halve bouillonterning, vin og halvdelen af vandet. Lad kyllingen simre under låg i 30-40 minutter. Tag kyllingestykkerne op. Pisk fløde og mel udrørt i resten af vandet i og lad saucen koge nogle minutter. Del avocadoerne, fjern sten og skal. Skær avocadokødet i skiver og læg dem i saucen sammen med kyllingestykkerne. Drys med bacon. Server med pasta.
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
#21 davenport 15 år siden
Jeg bruger friske champion, løg, finthakket gulerod og hvidløg i store mængder.
Stegt med kød, og så en tomatpuré i til sidst.
Godt med kryderier og en skefuld sukker til sidst, så kører det max.
#22 Skeloboy 15 år siden
I dag skal jeg prøve davenports kødting:)
#23 DarkLight 15 år siden
#24 Highland Park 15 år siden
#25 davenport 15 år siden
½ kg. oksekød
1 stort løg
1 stor gulerod
En håndfuld (5) store hvide svampe
Evt. en stang porre
4 fed hvidløg
1 ds. tomatpuré
Jeg starter kogning af makeroni samtidig med kødretten, så passer tiden.
Opvarm en god sjat olie i en gryde, og smid kød og løg i.
Når det har fået lidt, så er det tid til svampene.
Derefter kan de sidste ingredienser skovles i, men vent med det (groft)hakkede hvidløg lidt endnu.
Nu krydres der..
Jeg giver altid en håndfuld oregano, en spiseske all-round kryderi fra Santa Maria, salt og peber.
Og nu skal der så tilsættes en tomatpuré, og røres godt i.
Tilsæt tilsidst hvidløg. (Afhængig af om man kan lide den gennemtrængende smag, men ellers havde man nok valgt det fra fra starten)
Og prikken over i-et. En spiseske sukker, for at fremhæve smagen. VIGTIGT!
Makeronien skulle nu være færdig, så velbekomme. (Jeg plejer at pynte med paramesanost med rund hånd.)
Skriv lige hvordan det blev, det med min kødting... (Jeg må ha sovet på det tidspunkt)
#26 Skeloboy 15 år siden
Dejlig simpel ret:), resterne spises i aften...
#27 davenport 15 år siden
Men karry?? (Jeg hader selv karry, så jeg kan ikke rigtigt putte det i andet end sovs, når jeg lige krydrer op. Der skal det altså til)
Men god fornøjelse i aften med resterne ;)
Igår lavede jeg kylling, men attraktionen var de flødekartofler, jeg lavede til. I stedet for løg, puttede jeg champinon og ærter i. Det var en bragende succes, da det faktisk bliver lavet om til "kartofler i fløde/champinonssovs".
Det efterfulgt af Nightmare before x-mas på BD og kolde øl, så går det lige ;)
#28 Skeloboy 15 år siden
Når jeg laver flødekartofler plejer jeg at bruge halv fløde, halv mornay, gulerødder og porre, og så selvfølgelig salt, peber og en anelse muskat
#29 DarkLight 15 år siden
Kylling med avocado og bacon
Ingredienser:
1 kylling (ca. 1,3 kg) eller 4-6 kyllingefileter
75 g bacon
1 tsk tørret timian
½ hønsebouillonterning
1 dl hvidvin
2 dl vand
1 dl piskefløde
1 spsk mel
2 avocadoer
Striml baconen og steg den sprød. Lad den dryppe af på et stykke køkkenrulle. Del kyllingen i otte dele og brun den i bacon fedtet. Krydr med salt, peber og timian. Tilsæt den halve bouillonterning, vin og halvdelen af vandet. Lad kyllingen simre under låg i 30-40 minutter. Tag kyllingestykkerne op. Pisk fløde og mel udrørt i resten af vandet i og lad saucen koge nogle minutter. Del avocadoerne, fjern sten og skal. Skær avocadokødet i skiver og læg dem i saucen sammen med kyllingestykkerne. Drys med bacon. Server med pasta.
#30 tiany 15 år siden
Hjemme hos mine forældre får vi gås, mens man hos svigermekanikken får oksesteg.