Så er chillien sat over - nu med spidskommen (1 stor teske hel spidskommen til 900 gram kød og 175 bønner mm.).
Jeg ved dog ikke helt hvorfor jeg en gang imellem bruger Habanero peber - nok fordi man har en chance for at ødelægge maden og det er jo fandens sjovt. Jeg har kun puttet en halv pebber i jeg kan fiske op igen og så kun 1 teske chillipebber - efter 20 min er smagen skarp men ikke for stærk endnu. Smagten på den inden men synes ikke at den var sååå stærk men lad os nu se. Vaskede spækbrættet(poly plastic) med sæbe og kunne ved at stryge en finger over der hvor jeg skåret den (med en finger der ikke have rørt pebberen) stadig smage pebberen.
Krydderierne er oregano, spidskommen og en kanelstang der kan fiskes op når smager er dér. Efter lige at have læst Prices opskrift har jeg også puttet lidt sukkerrørskrystaller i stedet for brun farin.
Regner med at den skal have 2 timer førjeg sætter risene over.
Så fik jeg lavet min Chilli con carne - god hede, fik lidt Linghams Chilli sauce hen mod slutningen men ikke det store udsving.
Skidegodt med den spidskommen fik 2 store spiseskeer, 40 gram røget spæk gav lidt røg men 100 gram næste gang (hvis næste gang) godt med mere sødme - tomatpure og sukker plejer jeg ikke at bruge. Skulle ikke have kogt bønnerne med fra starten.
Nok fra mig har skrevet som en gal i denne tråd de sidste par dage.
Fik også prøvet min Le Creuset stegepande for første gang (billede), og den er da helt fantastisk!
Husk at du ikke må vaske den med sæbe - argumentationen er at hvis den bliver totalt affedtet mister den sin gode stegeevnen(evnen til at slippe ikke varmefordelingen) med mindre du "season" den igen(hvis du skal sætte din ovnen skal det være på lave varmegader grundet håndtaget) - den ruster også nemmere. Det er den officielle forklaring. Jeg vil dog sige at et andet problem er at den tager smag af sæben - jeg vasker min støbejernsting udenpå med sæbe men ikke på stegefladerne - jeg kan godt holde rusten for døren. Jeg bruger heller ikke mine støbejerns ting til at stege fisk - f.eks. stegt laks eller andet fiske fedt fra stegning kan godt sætte sig jernet og en grundigere rengøring med sæbe kan komme på tale - det samme gælder muligvis meget krydret mad.
Blandingen uden citronskal og med løg (og eller hvidløg)- Persilliade - er perfekt til at vende over ovnbagte rodfrugter når de er færdigbagte.
Fedt, det skal jeg huske!
jessup (1794) skrev:
Husk at du ikke må vaske den med sæbe - argumentationen er at hvis den bliver totalt affedtet mister den sin gode stegeevnen
Det gør jeg heller ikke. Jeg har en anden støbejernspande, som er lidt grovere, og hvis det sidder alt for fast på den, så koger jeg den af i ven. Men det er dog ikke samme belægning, og ved ikke helt, hvad Le Creuset kan holde til. Den anden kan snildt holde til, at du smider den direkte under vandhanen, selvom den er brandvarm, og det kan Le Creuset ikke, fordi der er en anden belægning på.
Vi er ved at tage (tidligt) hul på nytårsaften-menuen, bare sådan stille og rolig. Håber jeg kan overtale mine to medsammensvorne til, at det skal være 7 retter, og gerne med denne struktur:
1. Appetizer 2. Suppe evt. med fisk eller en grøn suppe 3. Fiskeret Ganerenser 4. Kød 1. gang 5. Kød 2. gang 6. Dessert med noget sødt 7. Dessert med ost
Evt. kan ganerenser være en ret, og man kan droppe de 2 gange dessert...
Har researchet lidt...og det ser ud til, at dette er en ret normal 7-retters:
1: Appetizer 2: Suppe 3: Salat 4: Ganerenser 5: Første hovedret - fisk eller fjerkræ 6: Anden hovedret - som kan være alt kød og fisk 7: Dessert - en mindeværdig én!
Selvom det ikke er tirsdag skal vi ha svensk pølseret til aften. Jeg steger løg og pølser i eddike, olie og sukker, hvilket giver en god base. Der var ikke så mange pølser, så der kommer nok en håndfuld kødboller i også. Det er nu en god ret!
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
#1791 jessup 13 år siden
Jeg ved dog ikke helt hvorfor jeg en gang imellem bruger Habanero peber - nok fordi man har en chance for at ødelægge maden og det er jo fandens sjovt. Jeg har kun puttet en halv pebber i jeg kan fiske op igen og så kun 1 teske chillipebber - efter 20 min er smagen skarp men ikke for stærk endnu. Smagten på den inden men synes ikke at den var sååå stærk men lad os nu se. Vaskede spækbrættet(poly plastic) med sæbe og kunne ved at stryge en finger over der hvor jeg skåret den (med en finger der ikke have rørt pebberen) stadig smage pebberen.
Krydderierne er oregano, spidskommen og en kanelstang der kan fiskes op når smager er dér. Efter lige at have læst Prices opskrift har jeg også puttet lidt sukkerrørskrystaller i stedet for brun farin.
Regner med at den skal have 2 timer førjeg sætter risene over.
#1792 jessup 13 år siden
Sidder og læser lidt gamle tråde og i #1192 nævner du:
Gremolata: en blanding af hvidløg, persille og revet citronskal
Blandingen uden citronskal og med løg (og eller hvidløg)- Persilliade - er perfekt til at vende over ovnbagte rodfrugter når de er færdigbagte.
#1793 jessup 13 år siden
Skidegodt med den spidskommen fik 2 store spiseskeer, 40 gram røget spæk gav lidt røg men 100 gram næste gang (hvis næste gang) godt med mere sødme - tomatpure og sukker plejer jeg ikke at bruge. Skulle ikke have kogt bønnerne med fra starten.
Nok fra mig har skrevet som en gal i denne tråd de sidste par dage.
#1794 jessup 13 år siden
Husk at du ikke må vaske den med sæbe - argumentationen er at hvis den bliver totalt affedtet mister den sin gode stegeevnen(evnen til at slippe ikke varmefordelingen) med mindre du "season" den igen(hvis du skal sætte din ovnen skal det være på lave varmegader grundet håndtaget) - den ruster også nemmere. Det er den officielle forklaring. Jeg vil dog sige at et andet problem er at den tager smag af sæben - jeg vasker min støbejernsting udenpå med sæbe men ikke på stegefladerne - jeg kan godt holde rusten for døren. Jeg bruger heller ikke mine støbejerns ting til at stege fisk - f.eks. stegt laks eller andet fiske fedt fra stegning kan godt sætte sig jernet og en grundigere rengøring med sæbe kan komme på tale - det samme gælder muligvis meget krydret mad.
http://www.searchgrid.org/index.php?lang=da&ca...
http://www.searchgrid.org/index.php?lang=da&ca...
#1795 HelmerJ 13 år siden
1 Hvidkål, 1 selleri, 5 løg, 3 fed hvidløg, 1 dusk blegselleri, 8 tomat, en del ærter, 1 squash
krydder med kyllinge bouillon chili og karry
Blev en pænt stor omgang, har en 6-7L tilbage efter 2 personers aftensmad
#1796 Skeloboy 13 år siden
Fedt, det skal jeg huske!
Det gør jeg heller ikke. Jeg har en anden støbejernspande, som er lidt grovere, og hvis det sidder alt for fast på den, så koger jeg den af i ven. Men det er dog ikke samme belægning, og ved ikke helt, hvad Le Creuset kan holde til. Den anden kan snildt holde til, at du smider den direkte under vandhanen, selvom den er brandvarm, og det kan Le Creuset ikke, fordi der er en anden belægning på.
#1797 Skeloboy 13 år siden
#1798 Skeloboy 13 år siden
Vi er ved at tage (tidligt) hul på nytårsaften-menuen, bare sådan stille og rolig. Håber jeg kan overtale mine to medsammensvorne til, at det skal være 7 retter, og gerne med denne struktur:
1. Appetizer
2. Suppe evt. med fisk eller en grøn suppe
3. Fiskeret
Ganerenser
4. Kød 1. gang
5. Kød 2. gang
6. Dessert med noget sødt
7. Dessert med ost
Evt. kan ganerenser være en ret, og man kan droppe de 2 gange dessert...
#1799 Skeloboy 13 år siden
1: Appetizer
2: Suppe
3: Salat
4: Ganerenser
5: Første hovedret - fisk eller fjerkræ
6: Anden hovedret - som kan være alt kød og fisk
7: Dessert - en mindeværdig én!
#1800 davenport 13 år siden
Der var ikke så mange pølser, så der kommer nok en håndfuld kødboller i også.
Det er nu en god ret!