Skal lave noget med rød karry og kokosmælk i morgen...som vegetarret.
Men hvordan gør man det? Grøntsager(tænker her hvidløg, ingefær, gulerod, broccoli, slikærter) svitses, karrypastaen tilsættes, svitses lidt med, kokosmælk tilsættes og det koges ind med lidt fiskesauce? Og sammen med sød basilikum og citrongræs?
Lavede Broccoli suppe her til aften. Fik inspiration da jeg så Gordon ramsay lave den på en youtube video.
400 gr. frisk broccoli 2 fed hvidløg 2 små gulerødder
Koger det hele sammen i let saltet vand. Tager vandet fra og gemmer det. Blender det hele sammen og tilsætter det kogte vand i, så det for den konsistent man ønsker. Salt og peber. Groft brød til.
Nem og rigtig billig ret. Jeg var i hvert fald overrasket.
I weekenden var jeg ude og spise frokost med mine forældre, og vi lagde vejen forbi en gård, der handler med friske kartofler, gulerødder, ærter og meget andet i de her tider. Jeg fik også en bakke friske hindbær med hjem og indså hurtigt, at jeg aldrig ville få dem spist, da jeg bare aldrig bliver bærmand. Jeg er langt mere til ærter, som jeg til gengæld æder hurtigere, end mine fede fingre kan bælge dem.
Så jeg lavede syltetøj af mine bær her til aften. Bær på stegepande med lidt vand. Lade bær koge, mose dem ud, tilsætte flormelis til det søde og citronsaft for at få det til at stivne. Koge vandet væk. Og jeg er sikker på, at jeg købte den bakke bær, fordi min mave allerede søndag havde besluttet sig for, at jeg da skulle lave pandekager igen. Så det gjorde jeg.
Smeltede smør, blandede mel, æg og mælk med smør og lidt salt. Stegte på panden, foldede omkring strøsukker og hjemmelavet syltetøj.
Huskede at forevige resultatet til blog og blær. De smagte sgu godt. Og så med kaffe til. Omnom.
Idag stod den på squash/tomat suppe med stegte champignoner.
1 stk. squash - 1 dåse flåede tomater - 2 fed hvidløg - lidt frisk ingefær - salt og peber - oliven olie
Skar squashen i grove stykker og stegte det i en varm gryde med hvidløg og revet ingefær. tilsatte de flåede tomater efter 5 min. sammen med en ½ l vand. Efter 6-8 min. kogning blev det blendet og krydret til.
De stegte champignoner blev stegt i oliven olie og 1 fedt hvidløg og en grøn chili.
Jeg skal til Lyon i september og modtager gerne råd vedr. bouchons hvis der er nogen der har været i Lyon - har dog selv fundet frem til en håndfuld som skulle være rigtig gode. Resturanter i den lidt dyrere ende er blevet bestilt idag med hjælp fra google translate.
La Mere Brazier som alle roser til skyerne - også foodies på et stramt budget prøver den.
Fantastisk afslutning på torsdagen, der blev kogt rababer til vores kommende mjød, har nu ca 8 liter til vores Rababer-mjød. Tror det kan gøre det.
Der blev tappet på flasker og prøvesmagt mjød, denne gang var det vores Vår-mjød på birkesaft med skovsyre og tormentilrod, samt ingefær-mjød med lakridsrod. Det gav ca 11liter af hver slags pr. mand.
4/6 til Vår-mjøden, er delikat med let syre og bitterhed
5/6 til Ingefær-mjøden, er noget mere bastand med kræftig ingefærsmag og men meget let nuance af lakrids, havde godt på fornemmelsen at der kunne ha være brugt omkring det dobbelt af lakridsroden uden den ville blive for dominant, da jeg kunne tænke mig mere lakrids.
Lørdag skal Kaffe-mjøden prøvesmages og der skal koge ribs og stikkelsbær til saft til en Sommer-mjød med blandede bær. Derudover skal der steges en dyrekølle og laves Waldorfsalat da min brygmakker lige skal lave generalprøve på søndags middagen for den pukkelryggede. ÆV ÆV bliver sikkert hverken fuld eller mæt... Wait a minute.
The ships hung in the air in precisely the same manner that bricks don't -Douglas Adams
Rysteribs - ved ikke om det er en officeiel betegnelse. Man rengøre ribs og tilsætter sukker (ikke for meget og ikke for lidt - skal have noget mere syre i smagen end syltetøj/gele) og ryster lidt og lader det stå i nogle timer så man har en fremragende tilbehør i det salte køkken. Passer helt fremragende til grillet og stegt svinekød. Kan også laves med stiklelsbær og jeg har lavet en version med halt ribs og solbær som også fungere fint. Holder sig nogle dage men vil begynde at gære på et tidspunkt - kan fryses ned men bliver mere vandet og smattet af det.
Mums, rysteribs er fantastisk. Jeg fik det regelmæssigt som barn (min mor har en masse ribsbuske), men kan egentlig ikke huske hvad vi fik det til. Kan bare huske det var godt til sovs og kartofler :)
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
#2031 DarkLight 13 år siden
#2032 Skeloboy 13 år siden
Men hvordan gør man det? Grøntsager(tænker her hvidløg, ingefær, gulerod, broccoli, slikærter) svitses, karrypastaen tilsættes, svitses lidt med, kokosmælk tilsættes og det koges ind med lidt fiskesauce? Og sammen med sød basilikum og citrongræs?
#2033 knipsknips 13 år siden
400 gr. frisk broccoli
2 fed hvidløg
2 små gulerødder
Koger det hele sammen i let saltet vand.
Tager vandet fra og gemmer det.
Blender det hele sammen og tilsætter det kogte vand i, så det for den konsistent man ønsker.
Salt og peber.
Groft brød til.
Nem og rigtig billig ret. Jeg var i hvert fald overrasket.
#2034 Kochie 13 år siden
Så jeg lavede syltetøj af mine bær her til aften. Bær på stegepande med lidt vand. Lade bær koge, mose dem ud, tilsætte flormelis til det søde og citronsaft for at få det til at stivne. Koge vandet væk. Og jeg er sikker på, at jeg købte den bakke bær, fordi min mave allerede søndag havde besluttet sig for, at jeg da skulle lave pandekager igen. Så det gjorde jeg.
Smeltede smør, blandede mel, æg og mælk med smør og lidt salt. Stegte på panden, foldede omkring strøsukker og hjemmelavet syltetøj.
Huskede at forevige resultatet til blog og blær. De smagte sgu godt. Og så med kaffe til. Omnom.
#2035 bhs 13 år siden
#2036 knipsknips 13 år siden
1 stk. squash - 1 dåse flåede tomater - 2 fed hvidløg - lidt frisk ingefær - salt og peber - oliven olie
Skar squashen i grove stykker og stegte det i en varm gryde med hvidløg og revet ingefær.
tilsatte de flåede tomater efter 5 min. sammen med en ½ l vand. Efter 6-8 min. kogning blev det blendet og krydret til.
De stegte champignoner blev stegt i oliven olie og 1 fedt hvidløg og en grøn chili.
#2037 jessup 13 år siden
La Mere Brazier som alle roser til skyerne - også foodies på et stramt budget prøver den.
http://www.lamerebrazier.fr/
Au 14 fevrier - et meget lille sted fransk/japansk. De kender ikke menuen før dagen så det giver lidt ekstra spænding.
http://www.au14fevrier.com/vieux-lyon/
Hvor jeg ikke har bestilt (det passer pt ikke helt ind i programmet) er Guy lassausaie men jeg håber vi når den:
http://www.guy-lassausaie.com/x-RESTO-set.htm
Et klassisk sted hvor vi også skal forbi er Daniel et denise:
http://www.daniel-et-denise.fr/
#2038 HelmerJ 13 år siden
Der blev tappet på flasker og prøvesmagt mjød, denne gang var det vores Vår-mjød på birkesaft med skovsyre og tormentilrod, samt ingefær-mjød med lakridsrod. Det gav ca 11liter af hver slags pr. mand.
4/6 til Vår-mjøden, er delikat med let syre og bitterhed
5/6 til Ingefær-mjøden, er noget mere bastand med kræftig ingefærsmag og men meget let nuance af lakrids, havde godt på fornemmelsen at der kunne ha være brugt omkring det dobbelt af lakridsroden uden den ville blive for dominant, da jeg kunne tænke mig mere lakrids.
Lørdag skal Kaffe-mjøden prøvesmages og der skal koge ribs og stikkelsbær til saft til en Sommer-mjød med blandede bær.
Derudover skal der steges en dyrekølle og laves Waldorfsalat da min brygmakker lige skal lave generalprøve på søndags middagen for den pukkelryggede. ÆV ÆV bliver sikkert hverken fuld eller mæt... Wait a minute.
#2039 jessup 13 år siden
#2040 lagoni 13 år siden